Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Examenperikelen over schoolexamens

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Examenperikelen over schoolexamens

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

MIDDELHARNIS ­ Nadat de leerlingen de centrale examens gemaakt hebben moeten de docenten aan het werk. Zij gaan de gemaakte examens nakijken. Vandaag een interview met zo'n, docent, meneer Van Nieuwaal. Hoe pakt hij deze klus aan?

Woensdag 30 mei werd door de havoleerlingen het natuurkunde­examen gemaakt. Van Nieuwaal, docent natuurkunde aan de 'Prms Maurits', gaat dan een uurtje tussen de leerlingen zitten. Hij noemt het zelf liever "meelijden met de leerlingen". "Als een examenkandidaat de aula uitkomt en ik vraag hoe het giijg, dan weet ik waar hij het over heeft als hij vraag 22 over UPS moeilijk vindt." Wat vindt Van Nieuwaal van het examen.natuurkunde van dit jaar? "Leuk. Ik vind het goed te doen. Er zit altijd veel mechanica in en dit jaar was elektrotechniek sterk vertegenwoordigd. Maar dat komt omdat dit onderdeel dit jaar een belangrijk deel van het examenprogramma uitmaakt." "Na afloop neem ik de gemaakte

"Na afloop neem ik de gemaakte examens mee naar huis." vertelt Van Nieuwaal. "De avond na het examen heb ik vrij gepland. Ik ga dan na het eten naar boven en zeg tegen mijn vrouw dat ik niet gestoord wil worden, ook met vanwege de telefoon." Van Nieuwaal heeft zo'n 4 uur nodig om de 17 examens van zijn havo­klas na te kijken. "Ik werk heel precies en punctueel. Ik bekijk de opgave en pak het correctievoorschrift erbij. Zo kijk ik het examen per drie vragen bij iedere leerling na." sceiijk nakijken

"Omdat natuurkunde een bètavak is, is het relatief makkelijk nakijken", weet de docent uit ervaring. Aan getallen valt immers niet de tornen. Er zit echter ook een vraag tussen waar een uitleg vereist is: "Leg uit waarom het verstandig is om bij het neerkomen door je knieën te zakken. Baseer je uitleg op de relatie W=F­s." "Bij zon vraag kom je in een grijs gebied. Je moet dan ook kijken of de "intentie in het antwoord verwoord klopt." Is dat dan wel een goede vraag? "Het is een uitstekende opgave. Het laat zien of de leerling ook het verhaal achter de formule begrijpt", meent Van Nieuwaal. Een paar dagen nadat het examen

Een paar dagen nadat het examen gemaakt is volgt een vergadering van de NVON (Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen). Daar wordt met vakgenoten het examen besproken en worden richtlijnen voor het corrigeren gegeven. Een verslag met de uitkomsten van de vergadering komt online te staan. Van Nieuwaal gaat dan weer aan het werk. "Met die aantekeningen kijk ik de examens voor de tweede keer na. Ik besteed extra zorg aan examens van leerlingen die waarschijnlijk op het randje van een voldoende zitten. Ik probeer het tragische te voorkomen dat een leerling met een 5,45 een onvoldoende scoort, en daar misschien mee zakt. Als dat dan toch gebeurt weet ik: Er zat echt met meer in". Maandag zijn de examens aange

Maandag zijn de examens aangetekend verzonden naar een tweede corrector. Dat is een natuurkundedocent in het land die random wordt toegewezen. Voor Van Nieuwaal een onbekende. "Ik vermoed dat hij de examens inmiddels heeft nagekeken en verwacht vanavond een telefoontje. Wanneer we verschil van mening hebben kijken we nog eens goed naar het antwoord en meestal komen we er dan wel uit. Is dat niet het geval, dan gaat het naar de rector. Die neemt dan contact op met zijn collega van de andere school. Komen die er niet uit, dan wordt een derde corrector ingeschakeld." Maar dat heeft Van Nieuwaal zelf nog nooit meegemaakt.

Hoe gaat Van Nieuwaal zelf te werk als hij tweede corrector is?

"Het hangt er een beetje van af om hoeveel examens het gaat. Als het om 50 examens gaat neem ik steekproeven. Ik loop de examens van de grensgevallen na, de leerlingen waarvan ik verwacht dat ze tussen de 5 en de 6 scoren. Ten tweede onderzoek ik of een vraag die ik zelf lastig vind bij alle leerlingen correct is nagekeken. Is dat positief dan heb ik voldoende vertrouwen dat de overige vragen ook correct zijn beoordeeld. Zelf verwacht ik dat de tweede corrector. omdat het om slecht 17 examens gaat, deze stuk voor stuk nakijkt". Of Van Nieuwaal zelf wel eens grote onenigheid met een tweede corrector over een vraag gehad heeft? "Ik heb een keer in de tijd dat ik een vmbo examenklas had een examen nagekeken waar de docent foute multiplechoicevragen goed had gerekend. Die docent was ook niet te bereiken. Maar je maakt ook leuke dingen mee. Zo was er nu een leerling die onderaan het examenblad zoveel schreef als: 'bedankt voor de lessen en de vele levenslessen die u gaf?'

Op de dag van de uitslag maakt het CvE, het College voor Examens, de definitieve normering bekend. Deze instantie ontvangt alle correctiewaarden en zij stelt de normering bij aan een vooraf bepaald landelijk gemiddelde. Is dat niet subjectief? Het kan toch zijn dat het ene jaar slimmere leerlingen examen doen dan het andere? Van Nieuwaal formuleert: "Ik denk dat door de jaren heen het gemiddelde niveau van de leerlingen een stabieler gegeven is dan de moeilijkheidsgraad van het examen." Met de ontvangen norm worden

Met de ontvangen norm worden de cijfers vastgesteld. Later op de dag komen de docenten van de examenklassen bijeen. "FormeeJ gezien bepalen we dan of een leerling geslaagd is." Of Van Nieuwaal al .wat verlichting kan geven? Hij wordt nu voorzichtig: "Op grond van mijn lijst weet ik niet dat mensen uit mijn examenklas voor mijn vak gezakt zijn." In onze vrijdageditie hebben wij in een aantal artikelen enkele examenkandidaten en leraren gevolgd rondom de schoolexamens. Ditmaal een artikel uit de serie in de dinsdagkrant. Volgende week de uitslagen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 juni 2012

Eilanden-Nieuws | 22 Pagina's

Examenperikelen over schoolexamens

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 12 juni 2012

Eilanden-Nieuws | 22 Pagina's