Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bas Kooy Transport 25 jaar op de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bas Kooy Transport 25 jaar op de weg

Vrachtvervoerder met aandacht voor mens en mü

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

MIDDELHARNIS - Vijfentwintig jaar is het geleden dat Bas Kooy (52) uit Dirksland, toen nog als kleine zelfstandige, zij il eigen transportbedrijf begon. Al sinds zijn 17e zit hij in de transportwereld. Begonnen in het transportbedrijf dat zijn vader, zijn broer en hijzelf in Rozenburg hadden, startte hij op 1 juli 1987 zijn eigen onderneming, met één vrachtwagen, die hij zelf bestuurde. In de loop der jaren groeide het bedrijf flink door. Overnames van (onderdelen van) andere bedrijven leidden ertoe dat Bas zich thans verantwoordelijk weet voor 33 medewerkers, 25 vrachtwagens heeft rijden, zowel in binnen- als buitenland, en 500 afzetcontainers uit heeft staan. Het bedrijfis gespecialiseerd in afzetcontainertransport van afval en recyclebaar materiaal, veelal metaalschroot. Daarnaast heeft het nog twee activiteiten onder zijn dak: de productie van Hardox afzetcontainers en de verkoop van gebruikte vrachtwagens, specifiek Containerwagens. Voor dit laatste heeft het bedrijf een RDW keurmerk aan de buitengevel. De bedrijfsactiviteiten vinden allemaal plaats op of vanuit het bedrijfsterrein, 10.000 vierkante meter, dat hij huurt aan de Huygens, op bedrijventerrein Oostplaat te Middelharnis.

Zo'n twaalf en een halfjaar heeft Bas z'n bedrijfin z'n eentje gerund. Pas in 2001 kwam er versterking. Nog een jaar later nam hij het transportbedrijfvan z'n vader en z'n broer over, die ermee wilden stoppen. Daarmee kwam de onderneming van Bas in een stroomversnelling en breidde het aantal vrachtauto's en medewerkers zich uit. In 2006 werd ook de logistiek overgenomen van het metaalrecyclingbedrijf Zethameta, met vestigingen rondom Rotterdam, en in 2010 vond een zelfde overname plaats van Groenleer Metaalrecycling te Zierikzee. In de loop der jaren verzamelde Bas veel afzetcontainers, 500 in totaal. Die staan bij klanten, die er hun ladingen in kwijt kunnen en die op gezette tijden door Bas Kooy Transport naar de plaatsen van bestemming worden gebracht. Een systeem dat een goede zet betekende voor zijn transportbedrijf, dat niet alleen in Nederland rijdt maar ook op Belgié, Luxemburg, Duitsland en af en toe Frankrijk.

Verantwoordelijkheid

Aanvankelijk kocht Bas zijn containers in Polen, maar sinds enige tijd maakt zijn bedrijf ze zelf "Hardox bakken", legt hij uit, "dat staat voor uitstekende kwaliteit. Je kunt je bakken natuurlijk wel uit landen halen waar ze veel goedkoper zijn, en dat deed ik aanvankelijk ook, maar ik ben over een aantal dingen anders gaan denken." En het gesprek gaat over, van bedrijfsactiviteiten naar , visie, verantwoordelijkheid en bedrijfsfilosofie.

"We hebben met z'n allen te maken met de economische crisis en daar zullen we ook met z'n allen wat aan moeten doen. Hierin hebben we, ook als ondernemers, een verantwoordelijkheid. Dan vind ik dat je geen geld naar buitenland moet brengen omdat je daar goedkoper aan spullen komt, maar dat we ons best moet doen voor de geldstroom in eigen land. Daarom koop ik geen containers meer in Polen, maar ben ze zelf gaan produceren. Bakken van uitzonderlijke kwaliteit, dan mogen ze meteen wat duurder zijn ook. En ik merk inmiddels dat anderen die deze containers zien, er ook interesse in krijgen.

Gemiddeld produceren we één container per week, in de loods hier op 't terrein. Bovendien staat zo'n bak natuurlijk veel netter op je vrachtwagen dan wanneer je met die ouwe roestige bakken achterop rijdt."

Duurzaamheid

Maar als ondernemer ziet Bas z'n verantwoordelijkheid nog verder gaan. "De aarde raakt op. We weten dat over een jaar of twintig dertig de voorraden in de bodem uitgeput zijn. Het is daarom van groot belang dat materialen zo veel mogelijk opnieuw gebruikt worden. Er moet veel meer gerecycled worden. Daar hoeft niemand z'n neus voor op te halen.

En ook moet er met nog meer zorg met het milieu worden omgegaan. Daarom hecht ik er heel sterk aan om maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid zichtbaar te maken in de praktijk en in de samenleving. Dat doe ik als transportondernemer niet alleen door efficiënt ritten te plannen, in wagens met schonere motoren te rijden of de chauffeurs slim te laten rijden, maar ook door de medewerkers mee te laten denken op welke wijze op dit terrein winst te halen valt. Of bijvoorbeeld door op te letten welke banden je gebruikt. Het kan heel aantrekkelijk lijken om goedkopere banden uit China te halen, maar ik rijd liever met banden van fabrikanten die research & development en duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Bovendien hebben deze banden een lagere rolweerstand en dat leidt tot minder dieselverbruik en tot minder uitstoot."

Ambassadeurs

Maar maatschappelijk verantwoord ondernemen doe je ook door in mensen te investeren. "Ik vind het heel waardevol", vervolgt Bas, "om mijn mensen vertrouwen en verantwoording te geven. Dat doe ik o.a. door ze stimuleren om zich niet 'slechts' werknemer te voelen, maar als eigen ondernemer in hetgeen waarvoor ze hier zitten. Ze krijgen van mij inzicht in de cijfers - hoe staat 't er voor met ons bedrijf?, en met zekere regelmaat zitten we bij elkaar om gezamenlijk na te denken over hoe dingen gedaan moeten worden, beter kunnen, opgelost kunnen worden, enz. Dit resulteert erin dat ik op de weg mensen heb zitten die ons transportbedrijf als het ware vertegenwoordigen. Ik zeg daarom wel eens: ik heb geen chauffeurs, maar ambassadeurs onderweg."

Niet hoofdschudden '

In mensen investeren doet Bas ook op andere manieren. Op de Hogeschool Rotterdam geeft hij gastcolleges Logistiek. "Ik heb liefde voor de komende generaties en doe graag aan kennisoverdracht. En je zult 't geloven of niet, maar de jeugd neemt best graag dingen over. 't Maakt alleen wel verschil hoe je met ze omgaat. Je kunt wel altijd over ze lopen hoofdschudden omdat ze bepaalde dingen niet doen zoals ik of wij altijd gewend waren, maar probeer nou eerst 'ns elkaar te begrijpen en over verschillen te praten met elkaar. Dan kom je ongedacht dicht bij elkaar En we leven nu eenmaal in een tijd waarin verandering op verandering over ons heen rolt. In zo'n tijd is een starre levenshouding niet meer te handhaven en moet je mee veranderen. Anders ontstaan er enorme generatiekloven."

Problemen wegverkeer

Het vrachtverkeer kent al sinds jaar en dag zijn eigen knelpunten. Te geringe capaciteit van het wegennet, waardoor het vrachtvervoer veelvuldig vastliep, wordt door Den Haag goed opgepikt, vindt Bas. "Er wordt ontzettend veel aan het wegennet gedaan en dat merk je nu al goed.

Van congestie, dichtshbbende wegen, hebben we inmiddels niet zo veel last meer Maar dat komt natuurlijk ook doordat er 'n stuk minder vrachtwagens op de" weg zitten als gevolg van de recessie. Als de economie weer aantrekt, zul je dat ook op de weg weer gaan merken." Ook de hoge brandstofprijzen vormen een probleem die op de sector drukt, maar door brandstofclausules is dit eveneens beter hanteerbaar geworden. "Een nieuw probleem", vertelt Bas, "vormen nu vooral transporteurs uit Oostbloklanden die veel goedkoper rijden. Gelukkig heb ik daar, met m'n containervervoer, minder last van."

Kwaliteit

Bedrijven in de transportsector maken grote omzetten, zegt Bas, maar de winstmarge is gering. "Als het slecht gaat in de economie heb je daar als transportondernemer al gauw last van. Na 2008, toen de recessie in de eurozone toesloeg, was het dan ook wenselijk om er andere activiteiten bij te hebben. Ook daarom is de productie van Hardox bakken erbij gekomen en, sinds een halfjaar, de verkoop van gebruikte vrachtwagens."

Maar er moet vooruitgedacht blijven worden. "We hebben als doelstelling om binnen nu en vijfjaar met 30% te groeien. Maar alléén als dit niet ten koste gaat van de waarden en normen die we, eigenlijk als missie, hoog in het vaandel hebben en houden. Groei mag bij ons niet ten koste gaan van kwaliteit, op welk terrein dan ook."


Op www.baskooy.nl is voor kinderen van 2 t/m 12 jaar een kleurplaat te downloaden. Hiermee kunnen leuke prijzen worden gewonnen. Als ze klaar zijn kunnen de kleurplaten worden ingeleverd bij of worden opgestuurd naar: Bas Kooy Transport, Tramweg 1, 3247 CA Dirksland.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juli 2012

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's

Bas Kooy Transport 25 jaar op de weg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juli 2012

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's