Hervormingsavond
GOEREE-OVERFLAKKEE - Donderdagavond 31 oktober zal in de Hervormde kerk te Middelharnis weer de jaarlijkse herdenking van de hervorming gehouden worden.
De avond begint om 19.30 uur. Het comité Goeree-Overflakkee van de stichting “In de Rechte Straat” dat deze avond organiseert, nodigt u allen hartelijk uit om deze avond te bezoeken. Medewerkers zijn dit jaar de predikanten M. J. Middelkoop, hervormd predikant te Middelharnis en G. R. Procee, Christelijk gereformeerd predikant eveneens te Middelharnis. De Chr. Gem. zangvereniging Jeduthun onder leiding van Jan Wisse hoopt een muzikale bijdrage te leveren.
De stichting “In de Rechte Straat” stelt zich ten doel de rooms-katholieke medemens het Evangelie bekend te maken. Ondanks alle ontwikkelingen blijft deze doelstelling ook vandaag nog volop actueel.
Toelichting
Om het verschil wat nader toe te lichten, volgt hier een toelichting op een tweetal punten. Allereerst de verhouding tussen Schrift en Traditie. In de roomse kerk wordt sterk benadrukt dat de schrijvers van de Bijbel in de traditie stonden van de apostelen en dat deze traditie tot op de dag van vandaag nog steeds verder wordt gevormd. Zij moet, zo wordt door de Roomse kerk gesteld, naast de Bijbel met gelijke liefde en eerbied worden aanvaard. Het gaat dus bij Rome niet alleen om de Schrift, maar ook om het levende geloof van de kerk in de traditie. Tot op de dag van vandaag houdt Rome dit overeind.
Dit uitgangspunt heeft ingrijpende consequenties. Er zijn zo in de kerk allerlei geloofswaarheden ontstaan die niet op de Bijbel zijn gebaseerd. Hierbij kunnen we denken aan de plaats van Maria, van wie de Roomse kerk onder andere gelooft dat zij ten hemel gevaren is, en daar pleit voor de gelovigen. Verder is hier ook te denken aan de leer van het vagevuur en aan het gezag van de paus, om slechts enkele dingen te noemen.
De Reformatie heeft echter van meet af aan gesteld dat aan de Bijbel niets mag worden toegevoegd. Zij heeft daar ook alle aanleiding toe. Zo stelt Paulus bijvoorbeeld in zijn brief aan de Galaten dat een ieder die iets verkondigt anders dan wat hij gedaan heeft, vervloekt is.
Plaats van Maria
Een tweede punt van belang is de plaats van Maria in de Roomse kerk. Hier is eveneens van belang of haar positie gegrond is op de Schrift, of met name op de traditie. Welnu in de Schrift ontdekken we dat Maria een unieke plaats heeft. Zij had immers het voorrecht de moeder des Heeren te zijn. Volgens de afkondiging door de engel is zij de gezegende onder de vrouwen. In haar lofzang prijst Maria God Die grote dingen aan haar heeft gedaan. Maar vooral looft zij God omdat Hij omgezien heeft naar haar nederigheid. Ze weet dat van nu af aan alle geslacht haar zalig zullen spreken.
Op grond hiervan mag duidelijk zijn dat het volop Bijbels is als we Maria hoog in ere houden. Maar bij Rome is de ontwikkeling duidelijk verder gegaan. Maria werd in toenemende mate voorwerp van verering. Er werden kerken naar haar genoemd, in beelden en verhalen werd zij vereerd en er ontstonden allerlei legenden. Ze bemiddelde in het ontvangen van de genade. Later werd ook gesteld dat zij bij haar geboorte niet was besmet met erfzonde en ten hemel zou zijn gevaren. Voorts deden er allerlei verhalen de ronde dat ze aan mensen zou zijn verschenen. Wel is het zo dat de verering van Maria niet bij alle roomskatholieken gelijk is.
Uit het voorafgaande is duidelijk geworden dat er zowel op het punt van de traditie als op het punt van de verering van Maria nog steeds een diepe kloof gaapt tussen Rome en de Reformatie. In het kader van dit persbericht zou het te ver voeren om ook op andere punten in te gaan.
Tenslotte nog één ding. Is het nu wel echt nodig deze verschillen tussen christenen onderling steeds maar opnieuw te benadrukken? En de kerken die uit de Reformatie zijn voortgekomen, zijn er toch immers ook niet in geslaagd de eenheid te bewaren? We moeten echter wel bedenken dat we deze onderlinge verdeeldheid niet in de schoenen van de Reformatie kunnen schuiven. Deze beweging beoogde een hervorming te zijn en geen afscheiding. De herdenking van de Reformatie zou eigenlijk een moment van verootmoediging moeten zijn vanwege onze beschamende verdeeldheid.
De reden waarom we elk jaar opnieuw de Reformatie herdenken, is het feit dat gedenken een belangrijk woord in de Bijbel is. Als we niet gedenken, vergeten we immers. En juist omdat er in onze tijd niet zo veel historisch besef is, is het van groot belang dat we herinnerd worden aan een geschiedenis waarin zichtbaar werd dat God werkte. Op zo’n moment kan nog eens benadrukt worden waar het de Reformatie om begonnen was. En de herdenking herinnert het verscheurde protestantisme aan haar gemeenschappelijke wortel.
COMITÉ GOEREE-OVERFLAKKEE STICHTING IN DE RECHTE STRAAT
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 oktober 2013
Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 oktober 2013
Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's