Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vriendschap

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vriendschap

5 minuten leestijd

Twee zijn beter dan één... Prediker 4:9a

Soms zijn er van die woorden die gisteren geschreven zouden kunnen zijn: opnieuw zag ik al de onderdrukking die er plaatsvindt onder de zon; de tranen van de onderdrukten; zij hadden echter geen trooster (Pred. 4:1). En je ziet ze steeds weer. Stromen vluchtelingen. Op de vlucht voor strijdende partijen die de macht willen. In plaats van te zorgen voor hun medemensen, maken ze het leven onmogelijk, met wapengekletter, misbruik van vrouwen, en geweld tegen kinderen. Prediker is er diep van onder de indruk. Mensen, kinderen nog, die onder grote druk werken, in de mineraalmijnen in Afrika, in de kledingindustrie in Bangladesh. Mannen en vrouwen in de stress en de druk van elke dag, gewoon in een West Europees bedrijf waar de druk om te presteren in tijden van crisis enorm kan zijn. Ik zie het, zegt de Prediker. En dan al die dingen nog die hij níet ziet. Zoals die kamer waar de stilte nog hangt, die kamer waar zojuist het verhaal is verteld. Het verhaal van tranen die niet getroost werden. En niemand die het wist. Wat zich had afgespeeld achter de voordeur. Of wat zich afspeelt in illegale panden. Of wat er gebeurt in de hoekjes op het schoolplein. De tranen van de onderdrukten, zij hebben geen trooster.

Prediker signaleert iets wat maar al te herkenbaar is. Je ziet het steeds weer, als je ogen er voor open zijn. Opnieuw zag ik de onderdrukking. Hoe de ene mens de andere onder in de macht probeert te houden. Met spierballen, of met intellect; met geld of met seks; met contracten of door verhalen die worden rondverteld en hun eigen kracht hebben. Er is niets nieuws onder de zon. Het gaat maar door. Wie heerst over wie. Hoe verschillen tussen mensen vaak leiden tot onderdrukking, tot anderen klein maken, onder de duim houden. En als hij dat zo ziet, dan speelt Prediker heel even met de gedachte dat het dan maar beter is voor een mens om alleen te zijn? Maar ineens, midden in dit hoofd

Maar ineens, midden in dit hoofdstuk klinkt er een opmerkelijk positief geluid. Want er is iets wat hij ziet en waar hij wel iets in ziet. Twee zijn beter dan één. Kameraadschap, vriendschap. Prediker spreekt er opmerkelijk positief over. Vriendschap waarin je samen zwoegt, dat als de één valt, de ander er is om overeind te helpen, waar mensen zich bij elkaar kunnen warmen, waar troost is - als de ander verdrietig is, een steun in de rug, support onderweg, bij de tegenspoed. Eén komt gemakkelijk tussen de tandwielen van het leven terecht; maar twee houden stand. Een opmerkelijk positief gestemde toon. Vriendschap is het mooiste wat tussen mensen kan opbloeien.

Twee, beter dan één. Dat is een hele christelijke gedachte. Vriendschap, maakt mensen tot gelijken. Kameraadschap, dat is het kostbare midden tussen onderdrukking en alleen zijn. In vriendschap gaat het over gelijkwaardige relaties tussen mensen. Dat de één de ander niet gebruikt voor zichzelf. Want dan is het gauw over. Elkaar overeind houden, als er zwaar weer is. Samen zwoegen en er iets moois van maken. Support van elkaar, bij grote tegenslag. Daar spreekt gelijkwaardigheid uit. Mooi als je dat beleeft in je huwelijk. Kameraadschap, vriendschap. Maar u voelt wel aan, dat is breder dan de huwelijksrelatie alleen. Twee beter dan één. Prediker komt dan heel dicht bij hoe God het in de Schepping heeft bedoeld.

Twee zijn meer dan één. Zo zond God zijn Zoon. Naar die mens die alleen was komen te staan. Die zichzelf vervreemd had. Eenling onder de zon. De zonderling, mens zonder God. En God kwam, in de Zoon - twee zijn immers meer dan één. Om de mens op zichzelf, die daar zelf voor had gekozen, weer overeind te helpen, om te voorkomen dat hij overweldigd zou worden, en in de kou zou sterven. En rond het het kruis brengt God eenlingen samen. Eenlingen die elkaar onderdrukken, worden vrienden, makkers, kameraden. De rijke Farizeeër Nicodemus, moest het van het kruis van Jezus hebben. En de tollenaar Zacheüs. De prostituee die door Jezus in bescherming was genomen. En moeder Maria. De Romeinse officier en de moordenaar die met Jezus stierf. In het gewone leven stonden ze tegenover elkaar, jaagden ze op elkaar, onderdrukten ze elkaar. Maar rond het kruis van Jezus worden zij op een vreemde manier met elkaar verbonden. Twee zijn meer dan één. En ineens staat de tollenaar naast de Farizeeër, ineens staat de Romein naast de Joodse visser, en de heilige maagd staat naast de onreine vrouw. De neef naast de tante, terwijl er altijd ruzie in de familie was. De VWO-er naast de schoolverlater zonder diploma. De bankier naast de huurder die in de schuldhulpverlening zit. En Jezus zegt: U bent allen even schuldig, U bent allen even geliefd, en U bent allen evenveel mens. Zo biedt God ons zíjn vriendschap aan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2014

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's

Vriendschap

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2014

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's