Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mijn Bijbel heeft een rode draad

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mijn Bijbel heeft een rode draad

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Mijn Bijbel heeft een rode draad’ is geschreven door Peter van Olst. Het is uitgegeven bij De Banier te Apeldoorn onder ISBN nummer 9.789.462.780.309 en kost € 12,95. Peter van Olst studeerde politicologie en theologie en was acht jaar werkzaam als journalist voor het Reformatorisch Dagblad. Sinds 2005 is hij evangelist voor de Zending van de Gereformeerde Gemeenten in Ecuador. Ik was zelf verrast door de frisheid, helderheid en de doorgaande lijn die Peter van Olst aangeeft bij de bestudering van de Bijbel. Op de cover schrijft hij het volgende.

‘Met je Bijbel heb je goud in handen. Het is het goud van Gods openbaring aan mensen, ook aan jou. Helaas realiseren we ons dat meestal niet. Dan gaat de Bijbel - als we hem al opendoen - weer te snel dicht. Het goud wordt niet meer herkend, niet gewaardeerd. Dit boek wil je helpen de 66 Bijbelboeken te bestuderen en er de rode draad in te ontdekken. De rode draad van Jezus Christus. Voor Hém wordt in het Oude Testament plaatsgemaakt; in het Nieuwe Testament wordt Hij je concreet voorgesteld. Hij beloofd en gekomen. Hij is de grote inhoud van het boek van God.’

Je kunt je afvragen of we niet voldoende boeken hebben, die ons de boodschap laten zien. Toch durf ik het aan, dat dit boek een waardevolle aanvulling te noemen bij al het goede dat we al via scholen en cursussen mochten ontvangen. Deze uitgave heeft iets eigens en laat van het begin tot het einde zien, dat het door heel de Bijbel heen over Hem gaat, de beloofde Messias, de Zaligmaker van zondaren. Welke onderwerpen komen in dit boek aan de orde?

- De boeken van de wet.

- Twee keer de boeken van het volk.

- Boeken vol wijsheid en poëzie.

- De grote profeten.

- Twee keer de kleine profeten.

- Het evangelie en de kerk.

- Brieven van Paulus aan gemeenten.

- Brieven van Paulus aan personen.

- Brieven aan Joodse christenen.

- Algemene zendbrieven.

- De Apocalyps.

Vanzelfsprekend is het geen complete Bijbelverklaring, maar de auteur laat elke Bijbelboek wel de revue passeren. In de inleiding gaat de schrijver nog nader in op de lezer van de Bijbel. Hij schetst verschillende situaties hoe jongeren en ouderen met Gods Woord omgaan.

Hij wijst o.a. op het vluchtig lezen in onze gejaagde tijd. We mogen geen genoegen nemen met een gedeelte van Gods Woord wat we enigszins kunnen begrijpen. Al de Schrift is van God ingegeven en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is… (2. Tim. 3:16).

En in Johannes 5:39 roept de Heere Jezus ons Zelf op om de Schriften te onderzoeken. Dat is meer dan lezen en zeker meer dan vlug en gejaagd de Bijbel ter hand te nemen. En wat de schrijver ook benadrukt: de Bijbel is het waard op gelezen, bestudeerd en onderzocht te worden. Naast gezamenlijk met de Bijbel bezig zijn, kunnen we niet zonder persoonlijke Bijbelstudie. Vaak worden we afgeschrikt: het is zo moeilijk. Maar Gods Woord, de Bijbel, is een wonder. En met welk doel heeft God ons Zijn Woord gegeven? Hij openbaart Zich aan zondige mensen, om die met Zichzelf te verzoenen.

De schrijver wijst ook op de vele Bijbelverklaringen, die tekst voor tekst en vers voor vers uitleggen. Dat is de bedoeling van dit boek met 164 pagina’s niet. Dit boek helpt de lezer om de rode draad vast te houden: het behoud te zoeken en te vinden in de Zoon van God, onze Heere Jezus Christus. Dit boek wens ik handen van vele (alle) jongeren, maar ook ouderen. Wat gaat er een schat open, een schat die blijft tot in het eeuwige leven. Hemel en aarde zullen vergaan, maar Zijn Woord blijft tot in der eeuwigheid.

Peter van Olst eindigt in zijn naschrift om verschillende mensen te bedanken: uitgeverij De Banier, Dirk-Jan Nijsink van de JBGG en zijn broer ds. A. Th. Van Olst. Deze uitgave is een samenwerking tussen de Jeugdbond van de Geref. Gem. en uitgeverij de Banier. Dit boekje is niet, zoals de Bijbel, geïnspireerd door de Heilige Geest, maar kan naast de Bijbel een richtingwijzer, een gids zijn om Gods Woord beter te verstaan. De schrijver heeft zich bij het schrijven mogen verwonderen over de rijkdom van de Bijbel. Over die prachtige rode draad. Die verwondering en die zegen wenst hij alle lezer van harte toe. Tussen de hoofdstukken zijn gedeelte van anderen in kader geplaatst en staan er door het hele boek heen verwerkingsopdrachten om zelf of met anderen te maken.

Neem, lees, onderzoek en bestudeer! God is het waard en zondaren krijgen hemels onderwijs!

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 oktober 2014

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

Mijn Bijbel heeft een rode draad

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 oktober 2014

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's