Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een Bijzondere dag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een Bijzondere dag

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Een bijzondere dag’ is een uitgave van Den Hertog Uitgeverij in Houten. De auteur is ds. J. Joppe, Hersteld Hervormd predikant te Woudenberg, maar binnenkort te Oud-Beijerland. Het ISBNnummer is 9. 789.033 1265.12. Dit handzame boekje gaat over een bijzondere dag: jarig zijn. Het kost € 9,90. De achterkant van de kaft bevat de volgende tekst:

Een jaar telt 365 dagen, met in een schrikkeljaar één dag meer. Eigenlijk zijn al die dagen bijzonder, omdat we ze uit onverdiende goedheid van de Heere ontvangen. Eén dag in het jaar is wel heel bijzonder: onze verjaardag.

Vaak zien kinderen en jongeren naar deze dag uit. Het is de dag waarop ze een jaar ouder worden en verwend worden met cadeaus. Maar ook als we ouder worden of oud zijn geworden, blijft een verjaardag een bijzondere dag. Een dag die mooi, maar ook moeilijk kan zijn. In dit boek voor jongere en oudere jarigen wordt op verschillende aspecten van het jarig zijn ingegaan. Telkens luisteren we naar wat de Bijbel daarover zegt.

In het Woord vooraf schrijft ds. Joppe dat hij voor jong en oud geschreven heeft, maar de lezer aanspreekt met je, al zijn ouderen meestal gewend om met u aangesproken te worden. Waar gaat het o.a. over? Over geboortedag en leeftijd. Over verjaardag psalm en verjaardagsgeschenk. Ook wat de Bijbel ons te melden heeft over verjaardagen. En wat bedoeld wordt met ‘verlenging van dagen’. Welke gasten er op een verjaardag komen en wie er gemist worden. Ook de traktatie en de grijsheid krijgen aandacht.

Telkens eindigt de schrijver met een Bijbelgedeelte dat bij dit stukje gelezen kan worden. Dominee Joppe heeft zelf (toen hij dit boekje schreef) 47 keer zijn verjaardag mogen vieren in verschillende verbanden: in het gezin, met familie en vrienden, in een schoolklas en in de kerkelijke gemeente. Voor hem was het iedere keer een bijzondere dag.

Hij eindigt zijn woord vooraf met de wens, dat je op je verjaardag Gods zegen mag ontvangen. Die alleen maakt rijk en voegt er geen smart bij. In dertig hoofdstukjes komen verschillende facetten aan de orde, hier boven zijn er al een aantal genoemd en hieronder volgen er nog enkele:

Gefeliciteerd, in stilte gedenken, verjaardagskaart, voorbijgevlogen, nog jong, voorspoed en tegenspoed, kroonjaren, jarig op een schrikkeldag, de genodigden kwamen niet, gesprekken tijdens verjaardagen, traktatie, een jaar dichter bij de eeuwigheid, even oud en… dankbaarheid.

Ik sluit af met een gedeelte uit het hoofdstukje ‘een jaar dichter bij de eeuwigheid’:

Hoe dicht we bij de eeuwigheid staan, weet niemand. Dat weet alleen de Heere. Velen gaan er vanuit dat er nog heel wat verjaardagen zullen volgen en de eeuwigheid nog ver weg is. Maar het kan zo dichtbij zijn. We zijn ook maar even op deze aarde. Alles is kort, vergankelijk en betrekkelijk in het licht van de eeuwigheid…

Wat eeuwigheid is, kunnen we ons niet voorstellen. Door de zondeval zijn we het besef kwijtgeraakt. De eeuwigheid is voor ons een begin zonder eind. Voor een kind van God begint de eeuwigheid niet pas bij het sterven.

De Heere Jezus bidt in Johannes 17 vers 3 tot Zijn Vader: ‘En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt. God kennen, Christus kennen, dat is het eeuwige leven. Wie in Hem gelooft, heeft het eeuwige leven. Hier op aarde mag een voorsmaak van dat leven ervaren worden, om straks de volkomen zaligheid te ontvangen.

De tijd roept: het wordt eeuwigheid! En de eeuwigheid roept: het wordt tijd! Tijd om de Heere te zoeken en te vrezen. Bij dit gedeelte hoort 2 Korinthe 5:1-10.

Dit bijzondere boekje over een bijzondere dag (jarig zijn) is geschikt voor persoonlijk gebruik en zeker om ter gelegenheid van een verjaardag als geschenk te geven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 2015

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's

Een Bijzondere dag

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 2015

Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's