Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De kracht van het gebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De kracht van het gebed

6 minuten leestijd

Jacobus 5 : 16b

Als er in ons midden veel dingen niet goed zijn, dan zijn we allemaal geneigd tot klagen. We klagen over de situatie in de wereld en over onze eigen levenssituatie. Er zijn veel dingen die anders zijn dan wij graag willen, en we zoeken dan meestal de schuld bij anderen en gaan klagen. We voelen onszelf het slachtoffer van de omstandigheden of van andere mensen en we klagen daarover. Door te klagen plaatsen we onszelf in het middelpunt en maken we onszelf belangrijk. Jacobus vermaant ons echter om niet te klagen, maar om te bidden. Hij legt grote nadruk op het gebed en op de kracht van het gebed, dat uit het geloof voortkomt. Echt bidden wil zeggen dat we onszelf helemaal richten op de Heere en op Jezus Christus. Bij het gebed staan wij niet in het middelpunt, maar staat de Heere in het middelpunt. En dan gaat het in de eerste plaats om een vragen naar de wil van de Heere.

Bij Jacobus gaat het hier dan in de eerste plaats om het gebed bij ziekte en hij roept ons op om ons bij ziekte te wenden tot de Heere om genezing en om hulp. We mogen ons met alles wat ons bezig houdt tot de Heere wenden en Hem vragen om Zijn hulp. Al onze lichamelijke en geestelijke noden mogen we aan de Heere voor leggen. Veel te weinig houden we rekening met de mogelijkheid van genezing op het gebed. De Heere kan genezing geven als wij in het geloof bidden, al mogen we het nooit omdraaien en zeggen dat de Heere de genezing wel moet geven als wij maar genoeg geloof hebben en genoeg bidden. In de eerste plaats laat de Heere zich niet dwingen door ons en in de tweede plaats komt de genezing er niet door de grootte van het geloof, maar alleen door Gods genade. En bij genezing werkt de Heere meestal door middel van de gewone middelen die er zijn, door middel van artsen en medicijnen. Maar het feit dat de Heere niet altijd genezing geeft op ons gebed, en dat zeker niet altijd direct doet, mag ons er niet toe brengen om dan niet meer te bidden om genezing of vergeving. Heel sterk roept de Bijbel ons op tot het gebed, opdat we ons ook in het gebed aan de Heere zullen toevertrouwen naar lichaam en ziel. Het gebed kunnen we niet missen omdat we zonder het gebed ook het contact met de Heere kwijtraken.

Het gebed vermag veel, leert Jacobus ons. Op het gebed van gelovigen worden zieken genezen. Op het gebed komen zondaren tot bekering, op het gebed wordt de Heilige Geest uitgestort in de gemeente en komt er een vernieuwing van heel het leven. Het gebed vermag veel, en Jacobus wijst dan op Elia die om droogte bad. Er zouden vanuit de Bijbel nog meer voorbeelden te noemen zijn van de kracht van het gebed. Het gebed vermag veel, ook in onze tijd. Op het gebed van de gelovigen kan de Heere een opleving van het geloof schenken, zodat alle doodsheid, dorheid en onverschilligheid verdwijnt en wij weer gaan leven in de gemeenschap van Jezus Christus en mogen getuigen van Zijn wondere liefde waardoor zondaren behouden worden en mensen die onder het oordeel staan mogen leven vanuit de genade van God. Als wij vanuit onszelf een vernieuwing tot stand moeten brengen dan kan er niets gebeuren en dan komt er niets tot stand. Wij kunnen het niet doen, daarvoor wijn we te zondig en te schuldig.

De Heere alleen kan het doen door de kracht van de Heilige Geest. Daarom wende we ons tot de Heere in het gebed en bidden wij bovenal om de Heilige Geest, opdat Die onder ons zal werken, opdat Die ook door ons zal werken, opdat ook wij een middel in Gods hand mogen zijn om anderen te wijzen op Jezus Christus en wij ten zegen mogen zijn voor andere mensen..

Het gebed van een rechtvaardige vermag veel. En een rechtvaardige dat is dan niet iemand zonder zonde of schuld, maar een rechtvaardige is een zondaar die het heeft ervaren dat Jezus Christus ook voor hem het oordeel heeft gedragen en de verlossing heeft bewerkt. Als er vanuit het geloof gebeden wordt dan kan er op het gebed veel gebeuren. Het begin van alle handelen, juist ook in de dienst van de Heere, ligt niet in hetgeen wij doen of bedenken, maar ligt in het gebed tot de Heere, opdat wij gaan doen wat de Heere wil en opdat onze wil wordt gevormd door de wil van de Heere. Het echte gebed brengt ons ertoe dat wij gaan willen en wensen wat de Heere wil. Ook door het gebed kunnen wij de Heere niet naar onze hand zetten. Dat zouden we wel vaak willen; en als het dan niet gebeurt zoals wij graag willen dan zeggen we dat de Heere ons gebed niet heeft gehoord en keren we ons van Hem af. Maar dat is geen bidden, het gebed kan de Heere niet dwingen onze wil te doen. Bidden is voor alles zich richten op de Heere en zich buigen voor Zijn wil. Zo heeft de Heere Jezus ons ook geleerd om te bidden. Bij het gebed hoort dan ook het geloof, de overgave aan de Heere en het vertrouwen dat Hij zal doen wat Hij beloofd heeft. Als wij werkelijk bidden om de vergeving der zonden en de vernieuwing door de Heilige Geest, dan zal de Heere ons horen, dat heeft Hij beloofd in Zijn Woord, en als we daarom bidden dan wordt de Naam van de Heere groot gemaakt. Bij alle ware bidden wordt de Naam van de Heere groot gemaakt, omdat wij ons dan vernederen en onze schuld belijden, ook onze onmacht en onze zonden belijden en ons wenden tot de Heere in het vertrouwen dat Hij het doen kan en doen wil. Dan is het gebed niet alleen een spreken tot God , maar ook een zich openstellen voor God.

Nu zijn we niet altijd in staat om zo vanuit het geloof te bidden, niet als we in nood zitten en niet als we te maken hebben met ziekte of met de dood. Maar Jacobus schrijft dan dat we de ouderlingen moeten roepen opdat die met en voor ons zullen bidden. Let wel: er staat dat we de ouderlingen moeten roepen en niet dat de ouderlingen het maar moeten weten wanneer wij er behoefte aan hebben of wanneer wij in nood zitten. Wij moeten de ouderlingen roepen bij ernstige ziekte of als we in moeilijkheden zitten, opdat die samen met ons bidden en samen met ons onze nood voor de Heere zullen brengen. En als er dan zo gebeden wordt vanuit het geloof, dan zal de Heilige Geest worden geschonken aan ons en zal er een nieuwe beleving van het geloof komen. Dan zullen er wonderen gebeuren zodat zondaren zich tot God wenden en zieken worden genezen op het gebed. Niet alle zieken, want de Heere kan ook een andere bedoeling met ons hebben. Maar in het vertrouwen op de Heere zullen op het gebed grote dingen gebeuren, zodat we ons verwonderen en de Heere groot maken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 2015

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's

De kracht van het gebed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 2015

Eilanden-Nieuws | 18 Pagina's