�U has een schop mee moeten brengen, dan konden we nu meteen beginnen!�
GOEREE-OVERFLAKKEE - Een delegatie van CDA bestuurders van de provincie Zuid-Holland en van de gemeente Goeree-Overflakkee bracht vrijdagmiddag 27 november een werkbezoek aan Goeree-Overflakkee. Onder hen de Statenleden Meindert Stolk, Paul Rijken en Ellen Verkoelen, maar ook mr. Arie Slob en partijbestuurslid Jan Huizinga.
Ze lieten zich door wethouder Arend- Jan van der Vlugt bijpraten over de vele ontwikkelingen die op het eiland gaande zijn. Ze brachten een bezoek aan zeehondenopvang A Seal, waar van de vernieuwing haar voltooiing nadert. En ze vergewisten zich persoonlijk van de verkeersonveilige situatie aan de N215 bij Nieuwe-Tonge.
Frustratie
Het is een cruciale oversteekplek voor fietsers en voetgangers sinds de enige bushalte voor heel Nieuwe-Tonge zich hier bevindt. Door het vele gemotoriseerde verkeer dat ter plaatse passeert, in samenhang met de onoverzichtelijke bocht in de weg, is deze plek echter zeer onveilig. Maar ook het daarbij gelegen stukje parallelweg, langs café De Tram, is voor fietsers zeer onveilig omdat zij samen met vracht- en zwaar landbouwverkeer gebruik moeten maken van dit weggedeelte. Er ligt al jaren een kant-en-klaar verbete ringsplan gereed, maar de uitvoering ervan wordt steeds op de lange baan geschoven, tot grote frustratie van velen. Vandaar dat de dorpsraad van Nieuwe-Tonge graag van het CDA werkbezoek gebruik maakte om bij de statenleden aan de bel te trekken, om ze naar hun dorp te halen en ze te laten zien waar het over gaat.
Hopeloze zaak
Namens de dorpsraad voerde Anne- Karin Guijt het woord. “Veertig jaar geleden was het hier al een gevaarlijk punt”, zo gaf ze aan, “en dat is daarna alleen maar erger geworden. De verkeersintensiteit is toegenomen, de bushalte is hiernaartoe verplaatst en ook voor groepen leerlingen uit Zeeland is dit de oversteekplaats om op hun fiets naar Middelharnis naar school te gaan. Metingen ter plekke registreerden 18.000 verkeersverplaatsingen per dag. Daar moeten de fietsers tussendoor. Door de enorme drukte durven veel ouderen hier niet meer over te steken, dus maken ze ook geen gebruik meer van het openbaar vervoer. Tijdens bewonersavonden die de dorpsraad organiseert wordt de verkeersonveilige situatie steevast als speerpunt nummer één naar voren gebracht. Twintig jaar geleden is al gestart met het maken van plannen om de situatie hier te verbeteren. En plannen líggen er ook al, al zeven jaar lang, geaccordeerd en wel, met de uitvoering kan dus zó worden begonnen. Maar er gebeurt maar niks!
Het wordt telkens vooruitgeschoven. Ook nu weer, nu erover gesproken wordt om de hele N215 te verbreden. Daarin zouden de maatregelen om de verkeersveiligheid hier te verbeteren dan meteen meegenomen kunnen worden. Maar dan gaat het wéér veel langer duren! Het is gewoon een hopeloze zaak hier! Waarom wordt niet gewoon die pot geld vrijgegeven om deze plek aan te pakken? Het gaat om een relatief kleine aanpassing. U had een schop mee moeten brengen, dan konden we nu meteen beginnen!”
Het was een vurig pleidooi dat de dorpsraad namens de hele Nieuwe- Tongse gemeenschap voerde. En het was beslist niet tot dovemans oren gesproken, zeker niet toen het gezelschap er zelf te voet de oversteek waagde, hoewel het op dat moment van de dag nog rustig was. Vast staat dan ook dat in de vergaderzalen van het Haagse provinciehuis in de nabije toekomst Nieuwe-Tonge en haar onveilige kruising N215/Molendijk aan de orde zullen worden gebracht.
Lees voor het Stellendamse deel van het werkbezoek het artikel ‘Eerst de goede dingen doen, daarna pas de dingen goed doen!’, elders in deze krant.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 december 2015
Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 december 2015
Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's