Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wethouders over plannen voor N59

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wethouders over plannen voor N59

3 minuten leestijd

GOEREE-OVERFLAKKEE - Wethouder Feller is duidelijk over de N59: “We willen zorgen voor een veilige weg, de doorstroming verbeteren en de weg duurzaam maken. Dat zijn de drie speerpunten van de gemeente. En we zijn nog nooit eerder zo dicht bij een oplossing geweest.”

Eind oktober worden de plannen gepresenteerd aan het Rijk voor het wegvak van de N59 dat vanaf de Haringvlietbrug via Oude-Tonge tot Zierikzee loopt. Er wordt al jarenlang gesproken over het aanpakken van de weg, waar helaas meerdere dodelijke slachtoffers vallen en iedere werkdag vertraging ontstaat. De gemeenten Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland en de provincies Zuid-Holland en Zeeland willen de weg zo snel mogelijk op de schop nemen. Maar de weg is van Rijkswaterstaat, die is eigenaar en beheerder van de N59. Rijkswaterstaat beheert bijna zestig wegen, waaronder veel snelwegen. Wethouder Feller: “Het is zeker niet zo dat ze het bagatelliseren, maar ze moeten prioriteiten stellen. Ze kunnen niet alle wegen tegelijk aanpakken.”

Energy highway

Wethouder van der Vlugt wil de N59 gebruiken als pilot voor een Energy Highway. Een innovatieve, duurzame weg. Hoe dat er precies uit komt te zien is op dit moment nog niet duidelijk. Er wordt gedacht aan een koppeling met het geplande park met zonnecollectoren, tankstation Greenpoint, ecologische bermen, asfalt waarbij er minder zout gestrooid hoeft te worden en LED-verlichting. De wethouder: “Maar de ontwikkelingen gaan zo snel, dat je nu niet kunt zeggen welke mogelijkheden er de komende jaren ontstaan. We zitten om tafel met marktpartijen die meedenken over innovatieve mogelijkheden.”

Feller: Onze ambitie is een weg met twee keer twee rijbanen. Maar dat zal waarschijnlijk niet de eerste maatregel zijn. Er zal absoluut een fasering in zitten, waarbij de weg stap voor stap veiliger wordt gemaakt en de doorstroming wordt bevorderd. Van der Vlugt: “We begrijpen dat mensen het lang vinden duren. Zo vindt men dat ‘die ondergrond er toch al ligt en je dus alleen maar hoeft te asfalteren. Maar zo eenvoudig is het helaas echt niet.”

Europese subsidie

De gemeentes Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland stellen samen een miljoen beschikbaar. Is dat een symbolisch bedrag? Feller: “Nee, absoluut niet, het is uitzonderlijk dat een gemeente geld in de weg van iemand anders steekt. We laten daarmee zien dat we bereid zijn om te investeren in de N59.” Van der Vlugt: “Op de jaarlijkse begroting van de gemeente is onze bijdrage een flink bedrag.” De provincie heeft tien miljoen toegezegd voor het verbeteren van de N59. Door van de weg een unieke pilot te maken van een duurzame weg hopen de wethouders op een Europese subsidie vanuit Brussel.

Gezamenlijk plan met Rijkswaterstaat

De bestuurlijke winst is op dit moment dat bij het maken van de plannen voor het eerst ook Rijkswaterstaat is aangehaakt. De betrokken partijen maken de komende weken samen een plan, dat eind oktober wordt gepresenteerd tijdens een bestuurlijk overleg: het BO-MIRT. Dat staat voor Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Tijdens dit overleg worden er afspraken gemaakt over de investeringen van het Rijk in de infrastructuur. Door met alle betrokken partijen een gezamenlijk, innovatief plan aan te bieden hopen de wethouders dat het Rijk geld beschikbaar stelt voor het aanpakken van de N59. Feller: “We blijven zoeken naar wegen om een oplossing te vinden voor de N59.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 september 2017

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's

Wethouders over plannen voor N59

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 september 2017

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's