Leerlingen PM doen projecten voor de erfgoedlijn: ‘Eén plus één is ineens drie’
Goeree-Overflakkee:
Wiskunde, Nederlands, Engels. Misschien natuurkunde of Frans. Voor zulk soort vakken ga je toch naar de middelbare school? Zeker, maar ook om interviews en verhalen te schrijven voor het Erfgoedmagazine, met fotografie, een leuk stripje, een uitdagende opdracht en al. Allemaal voor de jeugdige lezers van het magazine. Of – ander voorbeeld – om een publieksevent tijdens Open Monumentendag voor te bereiden en te promoten, vooral onder de jongere doelgroep.
Aan beide projecten zijn twee groepjes havo-3-leerlingen van de CSG Prins Maurits druk bezig. Het zijn projecten die zijn aangedragen door de erfgoedlijn Goeree-Overflakkee. Zowel de school als de erfgoedlijn spreekt van een winwinsituatie.
Vaardigheden
“Onze school is een jaar of acht geleden gestart met projectonderwijs in havo 3”, zegt
Marco de Jonge, teamleider havo 3, 4 en 5. “We noemden dat het verrijkingsvak en het was eerst een keuzevak. Later is het een verplicht vak geworden, omdat de vaardigheden die je tijdens dit vak leert zo belangrijk zijn én aansluiten bij vaardigheden die je op het hbo nodig hebt. Denk aan samenwerken, persoonlijk verantwoordelijkheid nemen, problemen oplossen, sociale en communicatieve vaardigheden.”
Via projectonderwijs, maakt De Jonge duidelijk, haal je bovendien de maatschappij de school in, en andersom. De projecten waar groepjes leerlingen zich mee bezighouden, zijn namelijk afkomstig van bedrijven, winkels en organisaties. Zoals het organiseren en uitvoeren van een dagje entertainment op een vakantiepark. Of het opzetten van een website. Of het inzetten van sociale media om een winkel meer in de schijnwerpers te zetten. Of de herinrichting van een schoolplein. Of… Het verrijkingsvak is, kortom, onderwijs in ‘een realistische context’.
De CSG Prins Maurits zag in, dat projectonderwijs met externe opdrachtgevers niet beperkt moet blijven tot havo 3. “We bedden het in de hele schooltijd in, van klas 1 tot en met 5. Dit schooljaar zijn we er ook mee begonnen in havo 1. Volgend jaar volgt havo 2, enzovoorts. Zo ontstaat over een paar jaar een doorgaande lijn op de hele havo.”
Verrijk en Praktijk
Voor het meer technische projectonderwijs is de CSG Prins Maurits aangehaakt bij het landelijke Technasium. De Technasium-opdrachten worden gegeven binnen het vak door Onderzoek & Ontwerpen. Maar de school wilde de leerlingen ook een keuze geven op het gebied van cultuur, maatschappij en economie. Opdrachten uit die richtingen vallen nu onder de noemer Verrijk & Praktijk.
Maar waar haal je die opdrachten vandaan? Marco de Jonge: “Voor Verrijk en Praktijk (V en P) is er geen landelijke partner, zoals het Technasium bij Onderzoek en Ontwerp. Maar we wilden ook V en P stevig neerzetten. Als het om economie gaat, profiteren we al jaren van de verbinding tussen de drie o’s: overheid, ondernemers en onderwijs. Voor opdrachten op het gebied van cultuur en maatschappij hebben we – naast bijvoorbeeld het Streekmuseum, dat projecten heeft geleverd voor havo 1 – de erfgoedlijn benaderd.”
De Erfgoedtafel, die de erfgoedlijn Goeree-Overflakkee vormgeeft, was direct enthousiast over het verzoek van de CSG Prins Maurits. Patty van der Kleij, projectleider van de erfgoedlijn namens de provincie Zuid-Holland: “Zo wordt één plus één ineens drie. Wij willen jongeren betrekken bij het erfgoed. Dat is zó belangrijk… Prachtig dat havo-3-leerlingen nu bezig zijn met het maken van de kinderpagina’s in het Erfgoedmagazine en met het voorbereiden van het publieksevent op Open Monumentendag. We weten nog niet of het publieksevent kan doorgaan, gezien de coronapandemie, maar als het dit jaar niet kan, ligt alles klaar om volgend jaar met de ideeën van de leerlingen aan de slag te gaan.”
In de echte wereld
Zowel vanuit de erfgoedlijn, die de leerlingen ook begeleiding biedt, als vanuit de school, is er tevredenheid over de samenwerking. “Ik hoor enthousiaste geluiden”, zegt De Jonge. “Voor de leerlingen zijn dit mooie ervaringen. Het is leren in de echte wereld. Ja, straks valt het Erfgoedmagazine met jouw pagina’s in duizenden brievenbussen. En ja, straks kun je zeggen: leuk publieksevent, hè… heb ik georganiseerd. Wat je helaas wel merkt, tijdens corona, is dat het lastig kan zijn om te communiceren en de groepjes aan te sturen.”
Patty van der Kleij: “Het erfgoed is van ons allemaal, of je nu oud bent of jong. Daarom is het goed dat we ook jongeren laten meedenken en dat wij goed naar ze luisteren. Zo kun je beter inspelen op de vraag. De provincie vindt dat heel belangrijk. Die wil de participatie vanuit alle lagen van de maatschappij zoveel mogelijk stimuleren. En het is ook een wens van de Erfgoedtafel.”
De kwaliteit van de projecten moet wel in orde zijn. Daarom geven de begeleiders vanuit de erfgoedlijn de leerlingen ook feedback op hun vorderingen. “Het is niet erg om fouten te maken. Daar leer je van. Wij moeten ook leren, om aan te sluiten bij het niveau van de leerlingen”, zegt Van der Kleij.
‘Go’
De projecten zijn nog niet afgerond, dus de eindresultaten zijn nog niet bekend. Maar het ziet er veelbelovend uit. Niet voor niets hebben beide groepjes tussentijds een ‘go’ van school en de Erfgoedtafel gekregen om de projecten te voltooien. Die vier kinderpagina’s in het Erfgoedmagazine gaan dus echt verschijnen. Houd de brievenbus goed in de gaten, begin juli… En het publieksevent komt er ook. Is het niet dit jaar, dan toch zeker in 2022.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 juni 2021
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's