Andre Voogd uit Ouddorp zet in zijn vrije tijd alles opzij voor motorcross
Ouddorp
Eén of twee keer in de week trainen, vaak samen met zijn vriend Simon Bezuijen. Sleutelen in de werkplaats bij zijn ouders op de Broekweg 21 en natuurlijk op zoveel mogelijk zaterdagen crosswedstrijden rijden op zijn 450 cc zware Honda-motor op een harde baan of op een zanderige ondergrond. André Voogd (25), werkzaam in de machinebouw in Stellendam, moet voor het beoefenen van zijn sport altijd ver reizen. Want op Goeree-Overflakkee is er geen accommodatie. “Ja, het zou mooi zijn als er wat dichterbij – en dan liefst op het eiland – wel een baan zou zijn”, zegt hij.
André is van jongs af aan verknocht aan motorcross. Hij had en heeft er alles voor over. Dat er risico’s aan het beoefenen van deze tak van sport kleven, is inherent. Een valpartij met als letsel een schouder uit de kom, gelukkig zonder blijvend letsel, moet je kunnen accepteren. Om destijds zijn eerste motor te kunnen kopen, ging hij overal aan het werk en zo spaarde hij tot zijn 18e jaar zelf voor zijn paradepaardje. En voor het transport naar de wedstrijden kreeg hij sponsorsteun in de vorm van een bus van GP Stainless.
Sponsering
Dat niet alleen, want inmiddels heeft hij support van diverse lokale en eilandelijke sponsors, tot zelfs in Zeeland (De Dreu) toe. Het lijstje is best opvallend. Jumbo Sperling, molen De Hoop, Partyservice Mierop, Meuleman Autoschade, Vishandel Sperling, Cafetaria ’t Hoekje, Eetcafé Westduin, Verduijn Techniek in Ouddorp en Haak Service in Dirksland. Extra benadrukt André hier graag de steun van zijn broer Hans in de agrarische sector. Die was destijds zelf motorcrosser.
Net buiten top 3
Voor corona reed hij wel 20 keer per jaar in wedstrijdverband. Het gaat dan om lokale kampioenschappen op de zaterdag. En dat deed Voogd best succesvol. In de werkplaats staan talrijke bekers als ‘stille getuigen’ opgesteld. Het is door de RIVM-maatregelen allemaal minder in aantallen, maar gelukkig voor Voogd ligt de motorcrosssport niet geheel stil. Zo was er afgelopen zaterdag in Ottoland (bij Dordrecht) een manche waarin André slechts 0.026 seconde verwijderd bleef van de derde plaats. "Wel jammer", zegt hij lachend, "want de nummers 1 tot en met 3 kregen een geldprijs en daar greep ik dus net naast". Maar omdat in zijn superklasse onverwacht nationale crossers zich alsnog hadden aangemeld, was de concurrentie net iets te groot.
Tijdregistratie
Hoe wordt die tijd dan vastgesteld? "Op iedere motor is bij de inschrijving voor de race een transponder (een kastje) aangebracht, dat feilloos met een signaal de tijd registreert als de deelnemer over de finishlijn komt. De wedstrijdleiding kan zo eenvoudig live de uitslag opstellen." Om je goed voor te kunnen bereiden op een wedstrijd, is onderhoud aan de motor een vanzelfsprekendheid. Soms blijft het bij eenvoudig schoonspuiten, maar controle van onderdelen en bijvoorbeeld banden wisselen, alles hoort erbij. Morgen, zaterdag 4 september, gaat het er weer om spannen bij de finale van de Zomercup in Gouda. André Voogd heeft in de voorwedstrijden een stevige puntenvoorsprong opgebouwd. "Het moet dus lukken om tot winnaar te worden uitgeroepen", besluit hij zelfverzekerd.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 2021
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 2021
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's