Fietsen of toch de auto?
De auto wordt door veel Nederlanders als een nagenoeg onmisbaar onderdeel van het leven beschouwd. Toch opent het bekende fietsenmerk VanMoof de aanval op onze ‘heilige koe'. De vraag is of we al die luxe en comfort gaan vervangen voor een fiets.
Wel een luxe fiets trouwens. Het stalen ros wordt ondersteund tot wel 50 km/h en dat biedt perspectief. Je actieradius wordt flink groter, want je kunt binnen een uur vanuit Middelharnis naar Spijkenisse fietsen. Dat is een afstand van ruim 40 kilometer die weinig mensen überhaupt overwegen om te gaan fietsen. Andere voordelen van fietsen liggen voor de hand: het is beter voor je gezondheid, beter voor het milieu en beter voor je portemonnee, zowel in aanschaf als in andere kosten.
Nadelen zijn er ook: het waait in ons land en zeker op ons eiland eigenlijk altijd. En wind tegen, daar houden we niet zo van. Dat betekent ook met een elektrische fiets flink doortrappen. Met een beetje pech heb je naast wind ook nog regen onderweg. Drijfnat arriveren op je werk, dat zien ook niet zo veel mensen zitten. En 's winters kan het erg koud zijn, al kun je je op lage temperaturen wel kleden en helpt de verplichte helm ook mee.
De nadelen zijn dus vooral gebaseerd op het verlies van luxe en daar zijn we nu eenmaal gevoelig voor. De voordelen zijn met name op het gebied van gezondheid en financiën en daar hebben veel mensen ook best oog voor. Het is daarom geen gekke gedachte om meer mensen te verleiden tot het gebruik van de elektrische fiets als woonwerkverkeer.
Toch zal het niet zo snel gebeuren dat we de auto laten staan voor de fiets. De winter komt eraan en dan wegen zaken als droog en warm zitten en sneller op je werk zijn vermoedelijk zwaarder dan gezond bezig zijn. Een gulden middenweg is in dit geval misschien wel een optie: in de zomer op de fiets en in de winter met de auto. Nieuwe, snellere fietsen voegen dan echter alleen nog iets toe bij grotere afstanden. Veel mensen pakken bij mooi weer immers al regelmatig de fiets naar het werk.
De combinatie van auto rijden en fietsen groeit intussen wél gestaag door. Want fietsen doen we in Nederland graag, maar dan wel ter ontspanning. Niet om nat en bezweet op het werk aan te komen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 2021
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 oktober 2021
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's