“Als iedereen blijft doen wat hij of zij nu doet, loopt verkeer vast tijdens renovatie Haringvlietbrug”
Goeree-Overflakkee
“Als iedereen blijft doen wat hij of zij nu doet, dan loopt het verkeer in 2023 vast. In feite zou met maatregelen het wegverkeer met rond 30% (meer dan 20.000 voertuigen) moeten worden verminderd.”
Deze scherpe uitspraak was opgenomen in de videopresentatie van Diana Wonnink en Roy Kokshoorn, namens Rijkswaterstaat en Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR), donderdagavond in de Dialoogbijeenkomst voor de gemeenteraad. Thema was de geplande renovatieprojecten aan Haringvlietbrug (start januari 2023 met vervangen van bewegingsdelen) en Heinenoordtunnel en de gevolgen voor weg- en scheepvaartverkeer. Veelvuldig is dit komend knelpunt de afgelopen maanden al in de publiciteit geweest. Tijdens de Dialoogbijeenkomst gaven Rijkswaterstaat en Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond enerzijds toelichting over de noodzaak van de werkzaamheden en werd anderzijds dieper ingezoomd op maatregelen die getroffen moeten worden om het weg- en scheepvaartverkeer enigszins gaande te kunnen houden. Aspecten daarin: omrijden en extra druk op verbindingswegen en het moeten kiezen van andere vaarroutes.
Samenwerking gevraagd
Rijkswaterstaat en de VRR zullen zich inzetten om de regio bereikbaar te houden voor mensen en diensten die écht de weg op moeten, maar vragen de gemeente mee te werken om dat doel te bereiken. Daarvoor is actieve communicatie nodig om bedrijven en inwoners te motiveren tijdig met maatregelen in te spelen op deze problematiek. Genoemde aandachtspunten vanuit de nood- en hulpdiensten zijn enerzijds terughoudendheid met het organiseren van evenementen in de zomerperiode 2023 om toestroom van weggebruikers te beperken. Anderzijds voor de gemeente Goeree-Overflakkee te letten op de gevolgen voor de nu al zeer drukke N57 en de N215. Bij de renovatiewerken aan de Heinenoordtunnel zijn de knelpunten van de nood-en hulpdiensten minder groot omdat er vanaf juni 2023 een beschikbare route is via de 2e Heinenoordtunnel.
Beperkingen
Voor de hoge scheepvaart betekent het dat de Haringvlietbrug van januari 2023 tot eind najaar gestremd is. Er is dan ook geen brugbediening. Bij de omvaarroutes voor schepen dient rekening gehouden te worden met beperkte diepgang van het Slijkgat, de Goereese Sluis en een hoogtebeperking (kabels) op het Spui. De renovatie van de Heinenoordtunnel houdt in een volledige afsluiting in 2023 (van 7 – 28 augustus) en vermoedelijk ook nog twee weken in de zomer van 2024. Renovatie van de tunnel is nodig omdat de technische installaties en systemen aan het eind zijn van hun levensduur,
Regionale impact
De regionale impact op het wegverkeer is groot. Er is een forse verkeersreductie nodig op de corridor A16 en A17, Zeeland, Goeree-Overflakkee en de N217. De Haringvlietbrug is voor het wegverkeer volledig gestremd van 9 juni tot en met 28 juli. Dat geldt dan ook voor het busvervoer. Bovendien zijn er periodiek nachtafsluitingen voor testen. In de presentatie werd ingegaan op de mate van hinder die bij de uitwerkingen te verwachten zijn en de verschillen met en zonder maatregelen. Rijkswaterstaat en Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond lieten weten zich in te zetten om “werk” en openbaar busvervoer zoveel mogelijk in stand te houden.
Economische zorgen
Dat het grote economische zorgen oproept voor het bedrijfsleven is ook duidelijk. Daarom werd onder het thema Nadeelcompensatie een tweetal punten benoemd. Enerzijds dat schade door afsluitingen in principe valt onder bedrijfsrisico, maar dat het wel mogelijk is een verzoek in te dienen om nadeelcompensatie. De eerste contacten richting het bedrijfsleven om maatregelen te treffen zijn nog niet zo hoopvol gestemd. Rijkswaterstaat en VVR deden op diverse punten een dringend beroep op de gemeenteraad/ gemeente om in deze moeilijke fase samen te werken waar mogelijk is. Communicatie en actieve motivatie zijn hier speerpunten. Uit de raad werd meegegeven ook de problematiek voor de scholen (onderwijs) en zorg (zoals bereikbaarheid Erasmusziekenhuis) in te wegen. Een gericht maritiem advies, dat nog onbeantwoord bleef, kwam van Dirk Pijl (CDA) om in de periode van sluiting van de Haringvlietbrug gebruik te maken van het Slijkgat (wel op diepte van 5,5 meter en breedte van 180 meter) met daarbij een bezetting van de Ouddorpse vuurtoren.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 2022
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 september 2022
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's