Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

N215 en Hof van Lucard blijken ware publiekstrekkers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

N215 en Hof van Lucard blijken ware publiekstrekkers

Nieuwe-Tonge

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is druk, erg druk bij verenigingsgebouw Elim. Van alle kanten moeten extra stoelen worden aangesleept. Even later moeten zelfs de tafels uit de zaal verwijderd worden, om plaats te maken voor de bezoekers die buiten wachten.

De interesse voor de inwonersavond, georganiseerd door de Dorpsraad Nieuwe-Tonge in Bloei! is groot, zoveel is duidelijk. Er staan dan ook twee flinke onderwerpen op de agenda.

Na het welkomstwoord door voorzitter Anne-Karin Guijt staan er diverse onderwerpen op de agenda. Het gaat over nieuwe bankjes, de aangelegde jeu-de-boules-baan, de snelheidslimiet in het dorp, hondenpoep, flamingo’s en de aankomende herdenking van de Watersnoodramp. Maar de meeste bezoekers zullen voor een of beide ‘grote onderwerpen’ zijn gekomen. De afgelopen maandagavond 7 november ging het namelijk over de aanpassingen aan de N215 en de komst van een nieuwe woonwijk, de Hof van Lucard.

Ondanks het grote belang van die beide onderwerpen, is er geen enkel gemeenteraadslid aanwezig. Wel aanwezig is kernwethouder Markwat (SGP). Ook Dingeman van Es (Estate Invest) en Sander Boele (omgevingsmanager vanuit de provincie Zuid-Holland) zijn present. De laatste komt uitgebreid aan het woord over de plannen ten aanzien van de N215. Die gaat flink op de schop, met de komst van een turborotonde bij Middelharnis, de afsluiting van de Molendijk in Nieuwe-Tonge, een nieuwe rotonde en fietstunnel bij de Tram en een ongelijkvloerse kruising bij de Oudelandsedijk.

Boele ondersteunt zijn verhaal met een heel aantal visualisaties. Dat leidt regelmatig tot geroezemoes in de zaal. Een oudere vrouw tuurt naar het scherm en fluistert hardop tegen haar buurvrouw: "Waer is dit noe?" Volgens Boele zijn de geluiden uit de omgeving meegenomen in het plan. Zo werden er zorgen geuit over de veiligheid van fietsers als ze uit de fietstunnel komen en op de parallelweg fietsen. "Dat heeft ertoe geleid dat de parallelweg verbreed wordt, er meerdere drempels aangebracht worden en er fietssuggestiestroken komen." Toch is dit niet genoeg om alle zorgen weg te nemen, zoals later zal blijken.

De afslag naar de Groeneweg blijft zoals die is, omdat dit een belangrijke weg is voor met name landbouwverkeer. "Oh gelukkig", mompelt een man. Iemand steekt haar vinger op. "Hoe zit het met de Oudelandsedijk? Als dat de belangrijkste ontsluiting van Nieuwe-Tonge wordt, kan daar nog wel wat aan gebeuren. Het wegdek brokkelt er nu al af." Een omwonende vult aan dat het er regelmatig bijna misgaat, zeker als twee grotere voertuigen elkaar moeten passeren. Dat is nieuw voor de omgevingsmanager vanuit de provincie. "De Oudelandsedijk is echter van het Waterschap Hollandse Delta, dus daar hebben wij geen bevoegdheid over. Maar fijn dat u het aangeeft, want dan gaan wij dat aankaarten bij het waterschap."

Medio 2026

De aanbesteding voor het project is inmiddels gestart. Er wordt begonnen bij Nieuwe-Tonge, de turborotonde bij Middelharnis kan alleen doorgaan als daar voldoende geld voor is. Door de inflatie en hogere grondstofprijzen is het prijskaartje van het project ook flink gestegen. "Veel projecten vanuit de provincie zijn gepauzeerd, maar de provincie vond vanwege de verkeersveiligheid het project zó belangrijk dat de werkzaamheden bij Nieuwe-Tonge door kunnen gaan." Er zijn nog vijf bedrijven in de race om de aanbesteding. "Uiteindelijk kiezen we de beste uit." Iemand uit de zaal: "Toevallig ook de goedkoopste zeker." Er klinkt wat gegrinnik.

In maart 2023 is de gunning aan de aannemer. Medio 2023 kunnen de werkzaamheden dan van start gaan, in 2026 zou het voltooid moeten zijn. Het project begint bij de ongelijkvloerse kruising op de Oudelandsedijk en de rotonde bij de Tram. Daarna komt de kruising bij de Molendijk aan de beurt.

Ten slotte volgt dan – als er voldoende financiële middelen zijn – de turborotonde bij Middelharnis. "Belangrijk om te vermelden is dat we de hinder door de werkzaamheden zoveel mogelijk proberen te beperken. Het grote voordeel is dat veel kunstwerken, zoals het viaduct en de rotonde, buiten de bestaande weg worden aangelegd. De N215 zal dan ook niet worden afgesloten voor autoverkeer."

Bodemonderzoek

Inmiddels is er al een stuk bos gekapt om de ontsluiting vanaf de Oudelandsedijk naar de Hertog Jan van Beijerenlaan te realiseren. Daar is inmiddels ook bodemonderzoek gedaan. "Elke boom wordt teruggezet, waarbij we ook inzetten op natuurverbetering. We hebben al een perceel op het oog, ergens tussen Nieuwe-Tonge en Middelharnis, maar omdat het nog niet rond is, hou ik dat nog even voor me." Komende winter zullen er nog een aantal (vrijstaande) bomen gekapt worden, om ruimte te maken voor de nieuwe infrastructuur.

Het is tijd voor vragen, waar al snel blijkt dat luisteren ook een kunst is. Maar er zijn ook serieuze zorgen over en bedenkingen bij het plan. Dat concentreert zich met name op de veiligheid van de fietsers als ze eenmaal de fietstunnel door zijn. "Hoe moet dat met al die vrachtwagens? Je kunt er een lelijk woord op zeggen dat er ongelukken gaan gebeuren." Iemand anders pleit daarom voor een apart fietspad bij de Tram. Boele geeft aan dat dat er niet inzit, omdat daar geen ruimte voor is. De zaal is wat rumoerig, het blijkt soms lastig om de controle te houden. Iemand anders wil weten of het project last heeft van stikstof. Dat blijkt niet het geval te zijn. Weer een ander wil weten hoe kwetsbaar Nieuwe-Tonge wordt als de Oudelandsedijk de voornaamste ontsluiting wordt. "Als er daar een ongeluk gebeurt, hoe komt de ambulance dan het dorp in?"

Inzage

Boele beantwoordt de vragen zo goed hij kan. Daarbij geeft hij wel eerlijk aan dat het plan al vaststaat. "Dit project in de huidige vorm loopt al sinds 2013. Inmiddels heeft het ook ter inzage gelegen en is er meermaals over gecommuniceerd. Op een gegeven moment moet je de kaders vaststellen, je kunt niet blijven aanpassen. Dus op dit punt in tijd gaan er geen grote dingen meer aan het plan veranderen." Wel geeft hij aan dat als het plan gerealiseerd is en blijkt dat er dingen aangepast moeten worden, daar over te praten valt.

Na de pauze is het tijd voor het tweede grote onderwerp van vanavond. Net als de plannen rondom de N215 is ook de Hof van Lucard al een langslepend project: de eerste plannen om een wijk aan te leggen achter de Burgemeester Overdorpstraat komen uit de jaren 90. Als eerste neemt daarover wethouder Markwat het woord. "De afgelopen jaren zijn er ondanks allerlei complicerende factoren op het eiland stappen gezet op het gebied van woningbouw. Tot 2030 mogen er 2.500 woningen op Goeree-Overflakkee bij gebouwd worden. Dat getal is afgestemd op de behoefte. Voor het grootste gedeelte zijn daar al plannen voor, voor een deel ook nog niet. We willen wel dat de woningen verspreid over het eiland komen en passend zijn bij de kern. Dus niet alleen maar bij bouwen bij de grotere dorpen." Een grappenmaker: "Is dat nieuw?"

Appartementencomplex

Volgende week ligt het plan voor de Lucard bij het college, die daar dan een besluit over zal nemen. "Er is nu overeenstemming tussen de gemeente, projectontwikkelaar en de provincie. Na het besluit van het college kan het plan verder de procedure in. Ik hoop dat het er snel doorheen komt, en niet dat het woningbouwproject met allerlei procedures van omwonenden vertraagd wordt."

Dat hoopt ook Dingeman van Es van Estate Invest. Hij legt uit over hoe de Lucard eruit komt te zien. Het plan is dat er zo’n 150 woningen gebouwd worden, met een gemengd aanbod. Het merendeel (zo’n 50 huizen) zijn eengezinswoningen, maar er zijn ook 16 starterswoningen en verschillende seniorenwoningen. Nieuw in het plan is een appartementencomplex, maximaal drie etages hoog.

In het positieve scenario zou in het derde kwartaal van 2023 begonnen kunnen worden met de bouw, waarbij in 2024 de eerste woningen gerealiseerd zijn. December dit jaar volgt er nog een speciale informatieavond. Intussen loopt de inwonersavond op z’n eind. Na een vragenronde, waar het onder andere gaat over de opvang van Oost-Europeanen in het centrum van het dorp, keren de tweehonderd aanwezigen weer huiswaarts. Al zijn mensen hier en daar nog sceptisch. "Het zijn mooie plannen, maar ik moet het allemaal nog maar zien gebeuren."

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 2022

Eilanden-Nieuws | 28 Pagina's

N215 en Hof van Lucard blijken ware publiekstrekkers

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 2022

Eilanden-Nieuws | 28 Pagina's