Paul Kieviet: "Arie Keijzer was een echte 'organistenmaker'"
GOEREE-OVERFLAKKEE - Voormalig eilandbewoner Arie J. Keijzer groeide uit tot een (inter) nationaal bekende organist. In verband met zijn overlijden vroeg Eilanden-Nieuws vier van zijn Flakkeese leerlingen om een reactie.
Paul Kieviet: “Arie J. Keijzer was een echte ‘organistenmaker'. Hij is al jong begonnen met orgelles geven aan amateurorganisten op het eiland. Op zijn brommertje ging hij heel Flakkee over. Een hele generatie organisten gaf hij zo privéles. Namen als: Peet (Peter) Wessels, organist van de Christelijke Gereformeerde Kerk in Middelharnis, Chiel van Dam, organist van de Hervormde Kerk in Ooltgensplaat, Arie van 't Geloof en Jan Poortvliet die in de Gereformeerde Gemeente van Dirksland speelden en Teun Stolk die in de Gereformeerde Gemeente van Middelharnis organist was. Deze leerlingen bezetten vanaf de jaren '50 organistenposten op het eiland. Zo stond Arie Keijzer aan de basis van de orgelcultuur op Goeree-Overflakkee. Dankzij hem is de orgelcultuur hier op een veel hoger niveau gekomen.
Jan van Dijk was zijn eerste leerling die echt vakmusicus werd en naar het conservatorium is gegaan. Later volgden Piet Westhoeve en Rinus Verhage in zijn spoor. Arie Keijzer werd in 1952 organist op het nieuwe Leeflang-orgel van de Hervormde Kerk in Middelharnis. Toen Arie Keijzer in 1966 naar Waddinxveen verhuisde is Jan van Dijk als organist voor hem in de plaats gekomen. Op 9-jarige leeftijd kreeg ik daar orgelles van Jan van Dijk en later ben ik hem als organist weer opgevolgd.
Zo nam Arie Keijzer een hele generatie Flakkeese organisten onder zijn hoede. Toen ik aan het conservatorium in Rotterdam werd toegelaten vroeg hij: ‘Je komt toch wel bij mij studeren?' Het lag wel voor de hand dat je bij Arie Keijzer ging studeren. De eerste fase van mijn heb ik dan ook bij hem gevolgd.
Tijdens de lessen legde Keijzer heel veel nadruk op goede techniek. Daar was hij erg van. Als je bij hem kwam zat hij vaak zelf te studeren. Het viel op dat hij tijdens het spelen erg stil zat, hij bewoog weinig. Dat is een kenmerk van een goede organist: concentratie op de vingers.
Op het eiland zette hij zich van meet af aan ook in als VVO-bestuurslid, [Vereniging van Orgelvrienden op Goeree-Overflakkee]. Met onder meer Teun Stolk en Arie van ‘t Geloof was hij een van de voortrekkers.
Zijn broer Jan Keijzer was directeur van Leeflang orgelbouw. Voor die firma deed hij veel adviseurswerk en inspelingen van nieuwe orgels. Voorbeelden zijn de orgels van hervormd Stellendam en Stad aan ‘t Haringvliet.
Keijzer was een echte “neobarok”-musicus. Hij liet zich inspireren door de moderne kerkmuziekstijl in Duitsland. In zijn spel stond natuurlijk allereerst Bach centraal. Maar daarnaast speelde hij ook veel werken van Distler en Pepping en volgde hij in de jaren '60 lessen bij Siegfried Reda. Dat heeft zijn composities en improvisaties sterk beïnvloed.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 augustus 2023
Eilanden-Nieuws | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 augustus 2023
Eilanden-Nieuws | 36 Pagina's