N59 weer open voor verkeer
Burgemeester Grootenboer: “Het voelt ontzettend goed om hier te staan”
OOLTGENSPLAAT/DEN BOMMEL - Bij de uitspanning Hetty's Verse Patat was het druk afgelopen dinsdagmiddag. Er was een bijeenkomst ter gelegenheid van de opening van de N59. Er ware korte toespraken van de burgemeester van Goeree-Overflakkee, Ada Grootenboer, van Marianne van Aacken, projectmanager van de provincie Zuid-Holland en Matthijs den Boef, regiodirecteur van Heijmans Infra. Na afloop was er gelegenheid voor de genodigden om zelf het nieuwe wegdek te inspecteren.
Burgemeester Grootenboer-Dubbeldam: “Het voelt ontzettend goed om hier te staan bij de heropening van de N59. De N59 is cruciaal in het leven van heel veel mensen.” Hoewel de burgemeester liever een tweebaansweg had gezien is ze erg tevreden met het resultaat. “Door de werkzaamheden is de doorstroming beter, en vooral veel veiliger.” Ze complimenteerde de uitvoerder Heijmans voor het tempo waarin de werkzaamheden in “absolute recordtijd” werden uitgevoerd zodat de weg twee dagen eerder dan gepland geopend kan worden.
Marianne van Aacken-Jongkind, projectmanager van de provincie Zuid-Holland is trots op het resultaat. Ze roemt de jarenlange passie en drive waarmee aan deze teamprestatie is gewerkt. Aanvankelijk had men hoog ingezet met het ambitieuze plan Energy Highway N59 waarvan lang niet alles gerealiseerd kon worden. “Morgen kunnen de inwoners van Goeree-Overflakkee en de ondernemers weer over de weg. Dat is waar het om gaat.”
“Alles uit ons gehaald”
Ook bij Matthijs den Boef overheerst trots, ook richting zijn team van Heijmans die met elkaar “keihard hebben gewerkt om dit voor elkaar te krijgen”. Hij dankt ook de opdrachtgevers. “Heijmans heeft grote ambities om te verduurzamen maar heeft daar ook ambitieuze opdrachtgevers voor nodig die daarbij aansluiten. Alleen kunnen wij dat niet.” Toen hij de ambitieuze plannen van de samenwerkingspartners (Rijkswaterstaat, de provincies Zuid-Holland en Zeeland en de gemeenten Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland) zag zei hij met zijn team: “Die is voor ons!” Richting de gemeente en de provincie: “Jullie hebben echt alles uit ons gehaald.”
Smalle corridor
Met name het deel richting het Hellegatsplein waarbij je tussen twee vangrails rijdt lijkt wel een smalle corridor. Kunnen de hulpdiensten wel passeren?
Dustin Schouten, omgevingsmanager van de provincie Zuid-Holland reageert: “Tussen de lijnen ligt een drie meter brede rijstrook. Dat is conform de richtlijnen. Aan beide zijden ligt bovendien een strook van 60 centimeter asfalt. Daarnaast ligt er aan de rechterzijde nog een strook verharde berm van 1,60 meter breed. Die strook is speciaal aangelegd om uit te kunnen wijken en hulpdiensten te laten passeren. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je afremt voordat je de berm in stuurt. Op de verharde berm ligt nu een laagje zand van vijf centimeter dat ingezaaid is met gras. Dat kun je natuurlijk niet zien, maar daaronder ligt een stevige fundering die echt berekend is op vracht- en personenwagens. Bij elkaar is de weg dus 5,80 meter breed.”
Draagt die vangrail echt bij aan een verbeterde doorstroming? Het zou immers kunnen dat bij een ongeval de hele weg blokkeert.
“Voor dat geval zijn er meerdere calamiteitendoorgangen, zogenoemde CADO's, gerealiseerd. Door middel van deze doorgangen kan verkeer over de andere weghelft en over de parallelweg geleid worden.”
Kostenoverzicht N59
Voor alle maatregelen aan de N59 is een bedrag van 16 miljoen euro uitgetrokken. De nu uitgevoerde werkzaamheden kostten het leeuwendeel van 10 miljoen. Andere maatregelen die van dit bedrag bekostigd zijn is de verlenging van de invoegstrook en versmalling van de rijstroken (van twee naar een) vanaf de A29 ten behoeve van de doorstroming.
Niet alle maatregelen uit het aanvankelijke plan Energy Highway N59 zijn uitgevoerd. Zo zou er eerst een testvak komen om energie op te wekken uit wegdek. Verder is een deel van het budget uitgegeven aan:
- Drie kruisingen zijn voorzien van slimme stoplichten en observatie camera's.
- De lampen van de straatlantaarns zijn vervangen door LED-verlichting.
- Er zijn vijf slimme bandenpompen geplaatst. (Er staan er vier op Schouwen-Duiveland en een bij de pomp bij Hetty's). Juiste bandenspanning verhoogt de veiligheid, bespaart brandstof en daarmee CO2 uitstoot.
- Gedragscampagnes waaronder het stimuleren van buiten de spits rijden en niet met de auto naar het strand te komen.
- Er zijn pilots met “circulaire biomassaverwerking” en met slimme pakketkluizen gedaan om de bereikbaarheid en de kwaliteit van de leefomgeving in de kernen te verbeteren door vermindering van gemaakte bezorg- en afhaalkilometers.
- Er zijn uilenpalen geplaatst en de hectometerpaaltjes zijn voorzien van uilenrollers. Dit om verkeersslachtoffers onder de roofvogels te voorkomen.
Verder is er 1 miljoen euro begroot aan een nog uit te voeren Ecologische Corridor. Dit heeft als doel “het versterken van de biodiversiteit, het verbinden van natuurnetwerken waardoor CO2-uitstoot en fijnstof wordt verminderd en de weg natuurlijk wordt ingepast”, aldus de provincie.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2023
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2023
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's