Fata Morgana
Met stijgende verbazing heb ik tot twee keer toe de gemeentelijke presentatieavond (21 september) over het ‘technisch haalbaarheidsonderzoek’ van een oostelijke randweg teruggekeken. Die aanduiding ‘oostelijk’ is overigens misleidend; het zou eigenlijk ‘noordelijk’ moeten zijn, maar dit terzijde.
De heer Eichler – programmamanager (wat dat ook moge zijn) bij de gemeente Goeree-Overflakkee – leidde de presentatie in. Het doel van een oostelijke randweg is, zo vertelde hij, "een oplossing voor de drukke Langeweg tussen Middelharnis en Sommelsdijk." Eventuele andere oplossingen dan een oostelijke randweg waren blijkbaar al niet meer aan de orde. Hoewel uit eerdere studies is gebleken dat die er wel degelijk zijn én meer resultaat hebben, maar daarover later nog wat meer.
Daarna kon de komedie van start. Meneer Tim Adema van ingenieursbureau Roelofs (in de wandelgangen ook bekend als bureau Fata Morgana: ‘Wij laten zien wat niet kan’) gaf uitleg over het ‘onderzoek’ naar een oostelijke randweg. Daarbij was vooral de kruising met het havenkanaal een belangrijk punt. Optie 1: een tunnel. (Die tunnel komt overigens uit in de wei van mijn achterbuurvrouw, doorkruist een wijk flexwoningen -als die er komt- en voor het gemak was ook de kreek ‘Oude Haven’ – in de volksmond ook bekend als de Limiet – maar even omgelegd). Maakt allemaal ook niet veel uit: zo’n tunnel is toch veel te duur. Optie 2: een beweegbare brug met twee rotondes aan de oost- en westkant van het kanaal. De westelijke rotonde overigens opnieuw in de wei van mijn achterbuurvrouw. (En oh ja: mijn huis en dat van mijn twee buren is niet meer per auto bereikbaar; kleinigheidje.) Voor maar bijna een kwart van de prijs van een tunnel! Om effectief te zijn zou de randweg wel een 80 kilometer per uur-weg moeten worden. Met geluidschermen en een ‘groen talud’.
Ik weet niet wat dat onderzoek de gemeente (en dus de gemeenschap) heeft gekost, maar ze hadden ook mij kunnen vragen om een paar uur via google om me heen te kijken. Ongevraagd heb ik dat ook eens even gedaan. Ten eerste moet de gemeentegrens worden verlegd, want het traject ligt binnen die grens. Bovendien: een 80-kilometerweg is bij voorkeur 7 meter breed, maar mag eventueel minimaal 6,40 meter breed zijn. Het bestaande wegdek van de Sommelsdijkse Havendijk is 6 meter breed, met daarnaast aan de ene zijde een dijk en aan de andere kant een berm van krap twee meter. Een eenvoudige berekening leert dus dat er in het geval van een 80-kilometerweg aan beide zijden van de weg maximaal 80 centimeter over is voor een berm, een vangrail (verplicht gezien de afstand tot de sloot), uitwijkhavens (voor een auto met pech), geluidschermen en een ‘groen talud’. Ik mag dan geen ingenieursbureau zijn, maar je hoeft ook geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om maar tot één conclusie te komen: dat past niet. En dan nog wat. Meneer Adema voegde er aan het eind van z’n praatje nog wel wat aan toe: "het blijft nog steeds hartstikke druk op de Langeweg." Tja, ook dat had ik de gemeente wel kunnen vertellen. Sterker: ik denk dat het er nog drukker wordt. Want, zoals mevrouw Nijsse van de VVD ook terecht opmerkte, waar leidt de oostelijke randweg naartoe? Waar sluit hij op aan? Precies: op de Joost van den Vondellaan. Waarna je de Westplaat kunt doorrijden op weg naar de dijk met Dirksland (maar wie zou dat doen?) of linksaf via het Gedempt Kanaal uitkomt op… de Langeweg. Tel uit je winst.
Gelukkig worden onze gemeenteraadsleden steeds wakkerder. Ellen Nijsse noemde ik al, John de Geus (SGP) vroeg zich af of dit nou echt een oplossing is en vraagt om betere voorstellen. Aat van Alphen (VKGO) vraagt zich af waarom de andere varianten ineens uit beeld zijn verdwenen en Petra ’t Hoen (PVDA) vraagt zich terecht af hoe groot eigenlijk het probleem is. En daar wil ik het ook nog even over hebben. Als automobilist rijd ik meerdere dagen per week over de Langeweg. Altijd tussen acht en half negen in de ochtend, onderweg naar de bushalte om mijn reis per openbaar vervoer voort te zetten. Het allerdrukste moment op de dag dus, en ik kan u zeggen: het is er zó druk met fietsende vaders, moeders, kindertjes en middelbare schooljeugd dat alleen een waanzinnige het in z’n hoofd zou halen harder dan stapvoets te rijden. En tegen een waanzinnige helpt niets – ook geen randweg. Ik durf de bewering wel aan dat dankzij al die drukte de Langeweg een van de veiligste straten van het hele eiland is. Of neem het geklaag dat vrachtauto’s zo lastig het centrum kunnen bereiken. Die enorme 50-tonners horen helemaal niet in het centrum thuis. Verbied als gemeente gewoon dat zulk soort vrachtwagens mogen komen. En ja: dan zal Albert Heijn wat vaker met kleinere auto’s heen en weer moeten rijden. Gezien de winsten van dat soort bedrijven zal het er best vanaf kunnen.
Laat ik afsluiten met de woorden van wethouder Henk van Putten: "We moéten een keer een beslissing nemen". Helemaal mee eens, maar dan wel de goede alstublieft. Misschien moet ik maar ‘in de politiek’ gaan.
Jan Briek, Middelharnis
Ingezonden brieven zijn welkom op het redactieadres. Het al of niet plaatsen van een ingezonden artikel is ter beoordeling van de redactie. Uitsluitend artikelen voorzien van naam en adres komen voor plaatsing in aanmerking. Plaatsing betekent niet automatisch dat de redactie het met het geschrevene eens is.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 2023
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 2023
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's