“Ik maak graag verbinding tussen mensen”
Arie van ’t Geloof werkt als uitvoerder in een grondverzetbedrijf
DIRKSLAND – Werken als uitvoerder in een grondverzetbedrijf. Voor Arie van ’t Geloof uit Dirksland is dat een vertrouwd begrip. Zijn functie is bij anderen echter minder bekend. Wat zijn Arie’s taken precies en waarom is hij zo enthousiast over zijn werk? Voor de serie 'In de schoenen van...' ging Eilanden-Nieuws met hem in gesprek.
Dat Arie van 't Geloof (36 jaar) in een grondverzetbedrijf terecht zou komen, had hij als student Economie niet kunnen vermoeden. Toch liep het zo. “Toen ik afstudeerde was er vanwege de economische crisis geen werk in die sector te vinden”, vertelt Arie. “Ik wilde wel graag aan de slag en zo kwam ik bij Ooms Construction terecht. Ik werkte drie jaar in Steenbergen op het project A4 en ook nog een tijdje op Rotterdam Airport. Daarna ben ik overgestapt naar Romers Grondverzet, een onderdeel van KWS. Het is een grond-, wegen waterbouwbedrijf in Zwijndrecht.”
Spin in het web
De projecten die het bedrijf uitvoert, zijn gevarieerd: van grootschalige infrastructurele werken tot de aanleg en inrichting van natuur- en/ of recreatiegebieden. Als uitvoerder is Arie een soort ‘spin in het web’. Hij bepaalt vooraf welke materialen en mensen er nodig zijn voor het werk. Verder organiseert hij de taken op de bouwplaats, waar hij zijn team van medewerkers aanstuurt en overlegt met andere partijen. “Ik werk denk ik zo’n 60 procent achter de computer en 40 procent buiten.” Arie is onderdeel van een vast team: een projectleider, een werkvoorbereider, vier kraanmachinisten en twee uitvoerders, waar hij er één van is.
Werkzaamheden
Arie’s werkzaamheden zijn onderdeel van een project. Dat verloopt als volgt: “We werken veel voor gemeenten of provincie of het waterschap. De opdrachtgever zet een vraag uit, waarop ons bedrijf inschrijft. Als wij het project krijgen, wordt er eerst veel overlegd en wordt er een plan gemaakt. Daarna wordt de inkoop gedaan en worden de vergunningen geregeld. Daarbij moet je rekening houden met flink wat eisen. Als alles rond is, starten we met de uitvoering. De materialen worden naar de bouwplaats vervoerd, er wordt een keet neergezet en de kraan wordt er heen gebracht. Vaak heb ik dan overleg met andere partijen die bij het project betrokken zijn. Dan is het soms best een uitdaging om een goede planning te maken.”
Project uitwateringskanaal
Het werk is heel divers, legt Arie uit. “Bij grondverzet kun je denken aan een sloot graven. Maar alles wat daarbij komt, pakken we ook mee. Denk bijvoorbeeld aan asfalteren of steenbestorting. In Zeeuws-Vlaanderen hebben we het Uitwateringskanaal een opknapbeurt gegeven, zo hebben we over een lengte van 18 kilometer 132.000 kubieke meter gebaggerd, 4,5 kilometer kunststof beschoeiing geplaatst en 60.000 ton stortsteen in het talud verwerkt. Die diversiteit in het werk spreekt mij erg aan. Het is nooit hetzelfde. Het geeft veel voldoening om samen dingen te bedenken en om na de afronding te zien dat je met elkaar iets moois hebt gemaakt.”
Handige kennis
Het was best een overgang om in een grondverzetbedrijf te gaan werken, maar inmiddels heeft Arie zijn draai er helemaal gevonden. Hij heeft trouwens ook nog profijt van zijn studie Economie. “Ik heb er veel aan als ik rapportages maak. Het is handig om wat meer kennis van financiën te hebben. In mijn studietijd ben ik ook nog een half jaar in Portugal geweest. Zo’n periode is goed voor je. Ik heb er veel van geleerd en ben als persoon veel vrijer geworden.”
Praatje maken
Wat Arie het leukst vindt aan zijn baan als uitvoerder? “Verbinding maken tussen mensen. Ik heb zoveel contacten. Niet alleen binnen mijn eigen team, maar ook met mensen die we tijdens het werk tegenkomen. Ik vind het leuk om een praatje te maken. We hadden eens een klus in Zeeland, waar we een beschoeiing en een duiker moesten aanleggen. Daar werden we door een buurtbewoner uitgenodigd voor de koffie. Dat zijn leuke momenten. En een andere keer komt er weer iemand een taart bij ons brengen.“
70.000 kilometer
Er zijn maar weinig mindere kanten aan Arie’s werk, vindt hij. “Even denken, hoor. Als ik iets moet noemen, is dat het commentaar dat we soms krijgen van buurtbewoners, die niet blij zijn met nieuwe woningbouw in hun wijk. Dan luister ik naar ze en vertel ik ze dat wij gewoon ons werk doen en dat we ons netjes aan de regels houden. Meestal helpt zo’n gesprekje wel. Iets anders wat ik kan noemen is de reistijd en de afstanden die ik afleg. Vorig jaar heb ik pakweg 70.000 kilometer gereden. Dat is veel. Maar ja, toen hadden we ook een project in Zeeuws-Vlaanderen, waarbij ik veel heen en weer moest rijden.”
Werk genoeg
Arie wil zijn werk graag wat meer bekendheid geven en ook anderen enthousiast maken voor een baan in grondverzet. “Er komt steeds meer werk en er zijn allerlei functies die je kunt kiezen: op kantoor werken als werkvoorbereider of tekenaar. Of buiten als kraanmachinist of uitvoerder. De komende tijd komt er nog werk genoeg. Veel bruggen zijn aan vervanging toe en de dijken moeten hoger worden. Wil je weten of het iets voor je is? Ga gewoon eens een dagje mee om te kijken. Het is leuk werk, met veel vrijheid en ik kan het iedereen aanbevelen.”
Dit is een interview van de serie ‘In de schoenen van...’, waarin mensen meer vertellen over hun beroep. Hoe ziet hun werkweek er uit en wat maakt hun werk zo uitdagend? De interviews worden ook geplaatst op Eilanden-Nieuws Extra. Bent u ook enthousiast over uw beroep? Laat het ons dan weten via redactie@eilandennieuws.nl en wie weet nemen we contact met u op voor een interview.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 december 2023
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 december 2023
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's