Inwoners Oude-Tonge krijgen tekst en uitleg over logistiek centrum
Verkeersafwikkeling blijft belangrijk aandachtspunt
OUDE-TONGE – Het is al weer ruim twee jaar geleden dat GOLogix BV voor het eerst de plannen presenteerde voor de ontwikkeling van logistieke bedrijfsruimten op het bedrijventerrein in Oude-Tonge. Onlangs publiceerde de gemeente het Ontwerpbestemmingsplan “Regionaal bedrijventerrein Oude-Tonge, herziening” en dus vonden de initiatiefnemers Cees van Heukelen en Peter Gestel het een goed idee om, samen met de gemeente, de inwoners te informeren over de voortgang van de plannen. Deze informatieavond vond afgelopen dinsdag plaats.
Initiatiefnemer GOlogix BV heeft het voornemen om middelgrote en grote bedrijfsruimten voor logistiek, productie, opslag of handel te realiseren op BedrijvenPark Oostflakkee in Oude-Tonge. De plannen passen grotendeels binnen de regels van het geldende bestemmingsplan, maar op een aantal onderdelen is dat niet het geval. Om de ontwikkeling planologisch-juridisch mogelijk te maken, is daarom een herziening op het geldende bestemmingsplan opgesteld. "De beoogde plannen beslaan 8 hectare grond en bevatten circa 50.000 vierkante meter aan distributie-, magazijnen- of productieruimten, inclusief hoogwaardige kantoren", aldus de initiatiefnemers. "De gebouwen worden 15 meter hoog en zullen worden gebouwd volgens de laatste ontwikkelingen op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid." Het distributiecentrum wordt beschikbaar voor verhuur aan logistieke dienstverleners, producenten en retailers en zal werk bieden aan zo’n 400 tot 500 mensen.
De keuze voor het BedrijvenPark Oostflakkee (BPO) is volgens de initiatiefnemers geografisch heel gunstig ten opzichte van verschillende afzetgebieden. "De afgelopen twee jaar hebben we veelvuldig overleg gehad met het team Ruimtelijke Ontwikkeling van de gemeente om het pand zoveel mogelijk in te passen in de omgeving", vertelt Van Heukelen. "We hebben nu twee concepten die aan de eisen voldoen. Het eerste is de keuze voor 1 groot pand, maar het kunnen ook drie of meerdere afzonderlijke panden worden. De oppervlakte blijft daarbij gelijk. In ieder geval passen beide opties nu in het bestemmingsplan. Ook aan de binnenkant is veel aandacht besteed. Het wordt een plek waar het prettig is om te werken. Grote ramen zorgen voor veel daglicht. Er komt veel groen en uiteraard zorgen we voor een goede klimaatbeheersing." Dat de logistieke bedrijfsruimten in een behoefte voorzien, daar is Van Heukelen van overtuigd. “Een aantal grote eilandelijke ondernemers heeft al belangstelling getoond.”
Verkeersontsluiting
Belangrijk punt bij de ontwikkeling van het distributiecentrum is de verkeersintensiteit. Harde eis van de gemeente is dat de doorstroming van het verkeer gewaarborgd blijft en dat het dorp Oude-Tonge zoveel mogelijk wordt ontzien, ook omdat inwoners eerder al hun zorgen hadden geuit over de verkeersintensiteit. De plannen kunnen pas doorgang vinden als dit is geregeld. Ook daar is de afgelopen jaren hard aan gewerkt. Adviseur Economische Zaken Kees Slui gaf tekst en uitleg over de aanpassingen die daarvoor nodig zijn: "Samen met de provincie Zuid-Holland, de eigenaar van de wegen, hebben we twee concepten uitgewerkt. Het eerste concept is het aanbrengen van stoplichten op de kruising van de N498 met de N215 ter hoogte van Greenpoint. Deze stoplichten zullen gekoppeld worden aan de stoplichten iets verderop bij de aansluiting met de N59, zodat de doorstroming niet blokkeert. Er komt bovendien een extra strook voor afslaand verkeer naar Oude-Tonge." Optie twee is een rotonde op ditzelfde punt, aldus Slui. "Een turborotonde met ook weer extra rijstroken voor afslaand verkeer. Er zit natuurlijk wel een kostenplaatje aan dit alles. Optie 1 is naar schatting zo’n 8 á 9 ton goedkoper dan optie 2. Het is echter aan de provincie, eigenaar van de wegen, voor welke oplossing uiteindelijk gekozen zal worden. We hopen hier in het eerste kwartaal van 2024 antwoord op te krijgen."
"De aanpassing van dit verkeerspunt is sowieso nodig", voegde Slui er nog aan toe. "Door de bouw van vele nieuwe woningen in Oude-Tonge is het aantal verkeersbewegingen al behoorlijk toegenomen en er zijn nog meer bouwplannen in de nabije toekomst. Ook de verdere uitbreiding van het bedrijventerrein -buiten het logistiek centrum om- vraagt om extra maatregelen."
Zorgen
Hoewel de reacties op de verkeersplannen overwegend positief waren, leefden er toch vragen bij de aanwezigen. Vooral de veiligheid bij de in- en uitgang van het bedrijventerrein, ter hoogte van de Energiebaan, baart veel zorgen. De schatting is dat men op zo’n 300 verkeersbewegingen per etmaal kan rekenen. Al dat (vracht) verkeer moet hier de parallelweg oversteken, waar naast landbouwverkeer ook veel fietsers (inclusief de schoolgaande jeugd) gebruik van maken. Verder vroeg men zich af wat er wordt geregeld als ook de McDonald's zich gaat vestigen bij Greenpoint. Dat zal ook extra verkeer met zich meebrengen en, naar verwachting, veel jeugd met de fiets trekken. De huidige oversteek is met die beide 'knikken' in het pad zo gemaakt dat fietsers een goed overzicht hebben. Verder zijn er ook zorgen over vrachtverkeer wat voor de route door het dorp (Stationsweg) gaat kiezen. "Deze weg willen we alleen beschikbaar stellen voor bestemmingsverkeer", aldus Slui. Ook hier leefde de vraag hoe de provincie als 'eigenaar' van de weg dit gaat oplossen en handhaven. "Als gemeente zullen we dat wel steeds bij de provincie onder de aandacht houden", aldus een woordvoerder.
Arbeidsmigranten
Tot slot waren er ook nog vragen over het aantal arbeidsplaatsen wat wordt gecreëerd. Volgens Peter Gestel biedt het distributiecentrum beslist genoeg werk voor mensen van het eiland, maar hij gaf toe dat er waarschijnlijk ook arbeidsmigranten zullen worden ingezet door de bedrijven, die gebruik gaan maken van het centrum. "Voor bepaalde werkzaamheden ontkom je daar nu eenmaal niet aan. Dat zijn overigens niet alleen extra arbeidskrachten, maar ook veel mensen die al bij deze bedrijven werken en nu meekomen naar Oude-Tonge. Gelukkig is de huisvesting op Goeree-Overflakkee best goed geregeld. De gemeente streeft naar drie of vier locaties waar huisvesting voor arbeidsmigranten mogelijk wordt. Op dit moment zijn de plannen voor zo’n locatie bij de Eerste Groeneweg bij Middelharnis het meest concreet."
Wat de initiatiefnemers betreft staat er dus niets meer in de weg om door te gaan met de plannen. "Mits de verkeersontsluiting natuurlijk goed geregeld is", herhalen ze nogmaals. “Dat is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch hopen we dat de provincie in februari hieromtrent uitsluitsel geeft en het bestemmingsplan kan worden vastgesteld. Dan kunnen we in de tweede helft van 2024 starten met de verkoop en het bouwrijp maken van de grond. Als alles meezit, kan dan begin 2025 worden gestart met bouwfase 1."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 december 2023
Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 december 2023
Eilanden-Nieuws | 20 Pagina's