Waterstof: de toekomstbestendige keuze?
De opening van het waterstof tankstation bij Oude-Tonge trok eerder deze week de nodige aandacht. Logisch, want zoveel zijn er niet van in Nederland. Toch zorgt het bijzondere tankstation voor een dubbel gevoel.
Om positief te beginnen: het is een knappe prestatie om een dergelijk tankstation uit de grond te stampen. Daar komt veel relatief ingewikkelde techniek bij kijken, waarbij ook nog de connectie werd gemaakt met de iets verderop gelegen 'bewaarschuur van de toekomst'. De betrokken ondernemers verdienen alleen daarvoor al een dikke pluim, die terecht werd gegeven door onder meer wethouder Eijkenduijn. Ook het ondernemerschap dat hiervoor nodig was, mag niet onbenoemd blijven. En wat te denken van de positieve visie op de toekomst van mobiliteit. Waterstof is emissieloos, wat inhoudt dat er geen schadelijke stoffen vrijkomen bij het gebruik van voertuigen met een waterstofmotor.
Provincie
Toch staat er een olifant in de kamer, en niet zo'n kleintje ook. Want wie gaat gebruikmaken van het waterstof tankstation bij Oude-Tonge? De provincie maakt een nogal overtuigende schijnbeweging dat de OV-bussen die op waterstof rijden, zouden gaan tanken in Oude-Tonge. Grapje, zo bleek, want ze tanken inmiddels in Heinenoord. En misschien wel een heel duur grapje, want daarmee viel een belangrijke potentiële afnemer weg. Het was trouwens best bijzonder dat gedeputeerde Potjer 'gewoon' aanwezig was bij de opening. Het getuigt met name van grootmoedigheid en visie van de ondernemers, want er zou ongetwijfeld veel begrip zijn geweest voor een pek-en-veren-behandeling. Met het oog op de toekomst hebben ze diezelfde provincie wellicht weer nodig, dus was het ongetwijfeld de verstandige keuze. De echte olifant is toch wel het feit dat de productie van waterstofvoertuigen wereldwijd zo goed als stil ligt, in ieder geval bij de grote autofabrikanten. Zelfs Toyota, dat elektrisch rijden een beetje links liet liggen en zich richtte op waterstofauto's, is gestopt met de productie ervan. Tijdens de opening van het tankstation kwam deze vraag uiteraard aan de orde (zie het verslag elders in deze krant). In een reactie werd gesproken van 'de kip en het ei' als het gaat om waterstof tankstations en de verkoop van elektrische auto's. Het probleem zit er echter een stap voor: ze worden nauwelijks gemaakt. Bovendien zijn waterstofauto's gemiddeld anderhalf keer duurder dan de toch al prijzige elektrische auto.
Vrachtverkeer
Er zitten best wel voordelen aan waterstofauto's ten opzichte van elektrische auto's. De actieradius is al snel groter, hoewel ook de ontwikkeling van elektrische auto's hierin doorgaat. Waterstof tanken gaat sneller dan een elektrische auto laden, dat is een feit. Aan de andere kant: snelladen gaat bij elektrische auto's steeds sneller en met slim laden kun je in een volgeladen elektrische auto stappen na een dag werken of een nachtje slapen.
De grootste kans voor waterstofauto's ligt mogelijk in de toekomst van het vrachtverkeer. Waterstof weegt niet veel, terwijl er veel energie in kan worden opgeslagen. Vrachtwagens hebben daarbij nog veel meer dan particulieren baat bij een grote actieradius en snel weer verder kunnen rijden. Dan is waterstof een interessante optie. Kijk naar de al genoemde waterstofbussen in het openbaar vervoer. Toch groeit vooral het elektrische vrachtwagenpark snel, zo bleek vorig jaar uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De productie van vrachtwagens op waterstof blijft heel erg achter.
De toekomst van waterstof is voorlopig erg onzeker. Gezien de stappen die de betrokken ondernemers al hebben gezet en het lef dat ze hebben getoond, is het niet alleen voor het milieu, maar ook voor hen te hopen dat ook waterstof serieus voet aan de grond krijgt. Het is ze gegund, maar op basis van de huidige ontwikkelingen is het nog maar zeer de vraag of het een toekomstbestendige keuze is geweest.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 maart 2024
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's