Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een onsje minder

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een onsje minder

3 minuten leestijd

Het mag soms best een onsje minder. Zelfs bij prachtige evenementen als de Truckrun. Er reden dit jaar wel érg veel vrachtwagens mee als je het afzet tegen het aantal deelnemende cliënten.

Disclaimer vooraf: we dragen de Truckrun een warm hart toe en hopen dat het evenement nog tot in lengte van jaren de cliënten van alle zorginstellingen een van de mooiste dagen van hun jaar bezorgt. Al die lachende en genietende gezichten, wie kan daar nu tegen zijn? Nou ja, in Nieuwe-Tonge is wel iemand te vinden waardoor de stoet slechts langs het dorp rijdt, maar dat terzijde.

Oordopjes

Het onsje minder heeft ook niet per se te maken met de herrie die gepaard gaat met de gigantische rij toeterende vrachtwagens, al zijn er mensen die er horendol van worden. Maar die ene (mid)dag in het jaar is dat even doorbijten. In verschillende winkels op het eiland zijn uitstekende oordopjes verkrijgbaar. En een dagje buiten het eiland vertoeven is ook een optie.

Het aantal vrachtwagens kan dus wel een onsje minder. De rij lijkt elk jaar te groeien. De organisatie meldde trots dat liefst 247 vrachtwagens meereden in de Truckrun van afgelopen weekend. Met een positieve bril op: geweldig dat er zoveel chauffeurs zijn die hun (verstandelijk) beperkte medemens een leuke dag willen bezorgen. Zeker als je bedenkt dat chauffeurs hun vrije zaterdag opofferen terwijl ze toch al zo vaak van huis zijn. Niets dan lof voor hen.

Doel voorbij

Toch klinkt ook steeds vaker kritiek. Onder meer vanuit de chauffeurs zelf. Er waren zaterdag 133 cliënten die mee wilden rijden in een vrachtwagen. Dat zijn er simpelweg niet genoeg om al die 247 vrachtwagencabines van een cliënt te voorzien. Bijna de helft van de vrachtwagens was leeg en dan wordt het tijd voor een onsje minder. Want een rij van tien vrachtwagens van hetzelfde bedrijf is een mooi gezicht en leuk voor de foto, maar schiet het doel van de Truckrun voorbij. Dat is toch om de cliënten een mooie dag te bezorgen.

Bijkomend probleem is de gigantische verkeersopstoppingen die een rij van zo’n 250 vrachtwagens veroorzaakt. Op sommige plekken moest je toch wel een kwartiertje geduld hebben, al was dat niet per se een probleem. De meeste mensen weten dat je met een kleine moeite als even zwaaien iemands dag helemaal ‘maakt’. Maar als je bedenkt dat vrachtwagens niet gratis rijden en ook nog eens voor onnodige uitstoot zorgen, zijn dat toch sterke argumenten om de Truckrun terug te brengen naar meer realistische proporties.

Maximum

Er zijn ook prima oplossingen te bedenken. Laat bijvoorbeeld net zoveel vrachtwagens toe als er deelnemende cliënten zijn. Dan heeft iedere chauffeur gegarandeerd een bijrijder en wordt de rij niet onnodig lang. Mocht het aantal aanmeldingen te hoog zijn, dan is loting ook een optie. Wie het ene jaar pech heeft, kan mee in de bus en is het jaar erop verzekerd van een plekje. Een tweede optie -die ook in andere plaatsen wordt toegepast- is een maximaal aantal vrachtwagens, bijvoorbeeld honderd. Dat betekent loten voor zowel chauffeurs als cliënten, maar ook dan is iedereen verzekerd van een plekje én een cliënt. En de deelnemers van het ene jaar komen onderaan de lijst van het volgende jaar, zo blijft het eerlijk en plast niemand jaren achtereen naast de pot.

Het betekent inderdaad iets meer werk voor de organisatoren, maar zo blijft de Truckrun leuk voor iedereen. Want nogmaals, we staan die ene zaterdag in het jaar graag stil om tien minuten of een kwartiertje te zwaaien. Als het maar niet naar lege cabines is.


In het commentaar geeft de redactie van Eilanden-Nieuws haar mening over allerlei zaken die spelen op Goeree-Overflakkee en soms ook daarbuiten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 september 2024

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's

Een onsje minder

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 september 2024

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's