De kwestie Ds Hooykaas
In het nummer van 12 Maart 1948 had ik geschreven, dat Ds Hooykaas door het Classicaal Bestuur van Middelburg was geschorst, omdat hij in een Evangelisatie te IJsselmuiden was opgetreden. Ik noemde dit formeel juist, maar voegde er bij, dat het me tegen de borst stuitte, dat men deze predikant er uit pikte en anderen liet lopen. De hoofdredacteur van ons blad meent, dat ik
De hoofdredacteur van ons blad meent, dat ik verkeerd ingelicht ben, want Ds Hooykaas van Arnemuiden is door het Classicaal Bestuur van Middelburg geschorst wegens zijn optreden in de z g.n. Vrije Hervormde Gemeente te IJsselmuiden, bestaande uit mensen, die zich indertijd niet konden neerleggen bij de ontzetting uit het ambt van Ds Keiler, in leven Ned. Herv. Pred. te IJsselmuiden. Het bezwaar van het Classicaal Bestuur van Middelburg richt zich tegen het optreden van Ds Hooykaas voor een dissidente groep te IJ., die zich „Vrije Hervormde Gemeente" noemt, maar met de Ned. Herv. Kerk niets uitstaande heeft.
Ik wil dadelijk onze geachte hoofdredacteur toegeven, dat hier geen sprake \s\ian een richtingsevangelisatie, en dat ik daarom beter liiï voorbeeld niet had kunnen noemen. Ik wil zelfs niet twisten over de vraag, of die groep in IJsselmuiden wel een Evangelisatie is.
Maar staande houd ik, dat de daad van het Classicaal Bestuur van Middelburg er vierkant naast is. Want ook op het standpunt van onze hoofdredacteur moetgetuigd worden :ditisonbillijk. Want wat heeft Ds Hooykaas te IJsselmuiden gedaan ? Gepreekt, volgens Ds van Heyst, in een apart kerkje.
Dit zal natuurlijk door Ds van Heyst afgekeurd worden, evenzeer als door mij. Maar.... gebeurt zulks in Nederland niet meer dan eens? Zijn er niet Hervormde predikanten, die optreden in een Doopsgezinde kerk?Zijn er niet fiervormde predikanten, die voorgaan in een dienst bij de Luthersen ? Zeer zeker, die zijn er.
En wat doen de Classicale Besturen met hen ? . . Niets. Toen indertijd wijlen Ds Gunning's Zondags in de Vrij-Evangelische Gemeente te Nijverdal preekte, ging hij 's Maandags rustig bij de Hervormde predikant op bezoek. Geen Classicaal Bestuur, dat hem zuur aankeek. En als in Apeldoorn de bekende Ds Schermerhorn na de bevrijdi'g optreedt in de Doopsgezinde kerk te Apeldoorn en zijn preek in druk verschijnt, zodat ieder de preek lezen kan, is er weer geen Classicaal Bestuur, dat een vinger naar hem uitsteekt.
Maar.... als Ds Hooykaas iets doet, dan is het mis. Dan grijpt men hem. En daartegen gaat mijn protest. Ds Hooykaas is indertijd uit zijn ambt ontzet. Men zweeg hierover in alle talen. Wat natuurlijk tengevolge had, dat de fluistercampagne welig tierde. Hetgeen Ds G. v. d. Zee te Ridderkerk noodzaakte te verklaren, dat Ds Hooykaas niet was ontzet wegens zijn dogmatische overtuiging. Wat er wei aan de hand was, schreef ook deze predikant niet.
De ontzetting uit het ambt van Ds Hooykaas is door de Synode vernietigd. En nu probeert het Classicaal Bestuur van Middelburg hem weer te vangen.
Als ik eerlijk wil zijn, moet me van het hart, dat ik, indien ik lid ware van het Classicaal Bestuur van Middelburg, gezegd zou hebben : deze man schorsen en modernen, die hetzelfde doen, vrij laten lopen ? Dat nooit! Deze man schorsen om een kerkrechterlijke kwestie en anderen, die een prediking brengen, waarin Jezus Christus wordt verloochend, vrijuit laten gaan ? Dat nooit!
Wij moeten in deze tijd zobuitengewoon oppassen, dat niet de indruk gewekt wordt: als je tot de Ds Kievit-groep behoort, dan hebben we alleen een medelijdend glimlachje voor je over. Er is ongetwijfeld in de Hervormde Kerk een streven om van deze mensen zo gauw mogelijk af te komen. Ik merk dat telkens. Durf in een vergadering eens te zeggen : de bezwaren van Ds Kievit tegen de nieuwe kerkorde neem ik voor een groot deel voor mijn rekening. Wat gebeurt er dan ? Men zegt misschien niets, maar de hele houding van de aanwezigen laat zien, dat men op het standpunt staat: de spreker heeft ze niet allemaal bij elkaar. Wie rekent er nu nog met de Ds Kievit-groep ?
Zo, doet men dat niet meer ? Wil men liever met de modernen praten ? Dan zeg ik met Ds Lingbeek van die uitgeworpen Gereformeerde Bonders : zij zijn vlees van ons vlees (zie Gereformeerde Kerk 1Q24). En als men in de Hervormde Kerk niet oppast, komt er te zijner tijd een uittocht van deze groep. Dan worden weer stukken van de Hervormde Kerk afgescheurd. En geheel onschuldig zijn de leidslieden der Kerk hieraan niet.
Er woi dt in de Herv. Kerk met twee maten gemeten. Men werpt een vriendelijk oog naar gematigd links. Die krijgen bij het I. K. O. R. radio-uitzendingen bij de vleet. Maar uiterst rechts komt nooit vóór de radio. Het „samen zijn wij ziek geworden, samen moeten wij gezond worden" wordt eenzijdig, zeer eenzijdig toegepast.
Dr Hoedemaker juichte niet, toen de moderne Ds Hugenholtz de Hervormde Kerk verliet. Velen, die zich thans naar Dr Hoedemaker noemen, zouden we! juichen, als een Ds Kievit-man de Kerk zou verlaten. Dit is zeker niet in de lijn van Dr Hoedemaker. En daartegen gaat mijn protest. Tegen de geest, die uit het schorsingsbesluit spreekt. De geest, die in de Hervormde Kerk de uitersten wil afsnijden en de middengroep wil overhouden. 80 Om dan straks gemakkelijker allerlei dingen in te voeren : als liturgische diensten, de vrouw op de kansel, enz. • Wat zouden Dr Hoedemaker en DrKohlbrugge daarvan zeggen ? K. EELDERINK.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 maart 1948
Kerkblaadje | 8 Pagina's