Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vijandschappen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vijandschappen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

EEN OORLOG; DAT IS MISSCHIEN HET EERSTE WAARAAN U DENKT ALS U HET WOORD VIJANDSCHAPPEN LEEST BOVEN DIT ARTIKEL. EEN BLOEDIGE OORLOG; WAARIN MENSEN ELKAAR IN BITTERE VIJANDSCHAP OP LEVEN EN DOOD BESTRIJDEN! MAAR, WAT BEDOELT PAULUS NU MET DIT WOORD IN GALATEN 5? LEES MAAR MEE.

Wat een lange rij is het wanneer Paulus in Galaten 5 de werken van het vlees opnoemt. Al de woorden die hij hierbij gebruikt maken duidelijk dat de zonde in elk mensenhart zich op heel veel manieren openbaart. Eén van deze woorden staat centraal in dit artikel: vijandschappen. Het Griekse woord dat Paulus gebruikt wordt in een woordenboek uitgelegd als: kwade wil, haat. Wie verder onderzoekt waar en hoe dit woord in de Bijbel gebruikt wordt, ontdekt dat dit woord niet alleen onze verhouding tot de naaste omvat, maar allereerst onze verhouding tot God! Paulus gebruikt hetzelfde woord in Romeinen 8:7. ‘Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.’

Wat een aangrijpende woorden. Sinds onze zondeval in het paradijs willen wij niet meer wat God wil, maar juist precies het tegenovergestelde. Wij willen niet meer leven naar de heilige en heilzame geboden van Gods wet, maar zélf bepalen wat we wel én niet doen. Omdat ons hart vol is van haat tegenover onze heilige en goede Schepper. Zeker, we zijn er goed in om die haat wat te camoufleren onder een uiterlijk laagje beschaving of godsdienstigheid. Maar ten diepste is elke mensenhart hier vol van. Tenzij wij door de Geest van God wedergeboren worden (Zondag 3 H.C.). En juist als gevolg van de vijandschap van ons hart ten opzichte van de HEERE, is ons hart van nature ook vol van vijandschap tegenover onze naaste. Zowel het één als het ander klinkt door in Lukas 23:12 waar Lukas ditzelfde Griekse woord ook gebruikt: ‘En op denzelfden dag werden Pilatus en Herodes vrienden met elkander; want zij waren tevoren in vijandschap tegen elkander’. Pilatus en Herodes waren bittere vijanden van elkaar. Maar hun gezamenlijke vijandschap ten opzichte van de Heere Jezus Christus was nog groter, en verbond hen samen.

Wat kan ons hart vol zijn met allerlei negatieve gevoelens ten opzichte van onze naaste(n). En wat kunnen we die gevoelens soms koesteren; terwijl we ze tegelijkertijd handig weten te camoufleren. Zeker, dankzij Gods algemene genade is er in de onderlinge verhouding van mensen ook nog liefde. Liefde tussen een jongen en een meisje, tussen een man en zijn vrouw. Liefde tussen ou-ders en (klein)kinderen. Dankzij Gods algemene genade worden we vaak weerhouden, zodat we onze vijandschap ten opzichte van God en onze naaste niet uitleven. Maar dat neemt niet weg dat het woord vijandschap vlijmscherp aanwijst wat er in elk mensenhart van nature leeft ten opzichte van God en onze naaste. Wie de diepte van dit woord peilt (in eigen hart), en in dát licht het Evangelie van Gods genade beluistert, gaat zich daar oneindig over verwonderen. Want juist in déze vijandige wereld is Gods Zoon gekomen! Daarom lezen we ditzelfde Griekse woord ook in de brief van Paulus aan de gemeente van Efeze. Efeze 2:15-16: ‘Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees teniet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot één nieuwen mens zou scheppen, vrede makende, en opdat Hij die beiden met God in één lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.’ Wat een machtig Evangelie!

De Heere Jezus Christus heeft de vijandschap weggenomen door Zijn kruisdood, voor allen die in Hem geloven. Omdat Hij Gods toorn over de zonde weggedragen heeft. Omdat Hij ook de wet van God volmaakt vervuld heeft. In de plaats van vijanden van God... Dat is voor elke ware christen een onbegrijpelijk wonder. En dat is tegelijkertijd de bron van een nieuw leven.

Want wie door het geloof Christus kent als Borg, zal door Zijn Geest ook vernieuwd worden. Ons vlees wordt gekruisigd, in de gemeenschap met Christus. We worden vijanden van iedere zonde. We gaan de zonde haten, ervoor vluchten en ertegen strijden. Het wordt ons verlangen om te leven in liefde tot God én onze naaste. Het wordt ons verlangen om naar al de geboden van God te leven. Ja, het wordt ons hartelijk verlangen om zó te leven tot eer van de HEERE!

Van wie bent u een vijand? Bent u nog steeds een vijand van God en uw naaste? Of bent u door Zijn genade juist een vijand van alle zonde geworden? Het is echt het één óf het ander. Dat benadrukt Jakobus in de laatste Bijbeltekst waar ditzelfde Griekse woord gebruikt wordt. ‘Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand Gods gesteld’ (Jak. 4:4). Kom, ook vandaag worden vijanden nog welmenend en indringend geroepen tot bekering en geloof. Het bloed van de Heere Jezus Christus reinigt van alle zonden én vernieuwt ons hart en leven. Wie tot Hem de toevlucht neemt, zal Hij niet afwijzen. Wie tot Hem vlucht, vindt bij Christus vergeving van zonden, maar ook vrede met God en de naaste. En hoe meer de gelovigen in de gemeenschap met Christus leven, hoe meer de vrucht van de Geest zal opbloeien in hun leven.

Kom daarom tot Hem, voor het eerst of opnieuw. Want Hij roept: ‘Komt herwaarts tot Mij…’

En Hij belooft: ‘Leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht’ (Matth. 11:28- 30).

Arnemuiden, ds. G. Kater

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 2020

Kerkblad | 24 Pagina's

Vijandschappen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 2020

Kerkblad | 24 Pagina's