Zie, het lam Gods…!!
EN ZIENDE OP JEZUS, DAAR WANDELENDE, ZEIDE HIJ: ZIE, HET LAM GODS. EN DIE TWEE DISCIPELEN HOOR- DEN HEM DAT SPREKEN, EN ZIJ VOLGDEN JEZUS. JOHANNES 1:36-37
Jezus daar wandelende... de volgende dag. Dat is de dag nadat Jezus naar Johannes de Doper toe gaat. Johannes, dopende bij de Jordaan. Hij, die van zichzelf afwijst: ‘Er is er EEN, Die meer is dan ik’. En dan klinkt die magistrale uitspraak: ‘Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt’. Johannes wijst Hem aan. Als hij met twee van zijn discipelen weer bij de Jordaan staat, komt Jezus voorbij. Opnieuw. Wat een wonder.
Hij komt ook vandaag voorbij. Onder de bediening der verzoening. Hier wandelt de Zaligmaker, door Zijn Woord en Geest onder ons. Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Wonderlijk, vindt u niet? Hier breekt Hij voor het eerst door bij goddelozen. En hier komt Hij opnieuw bij Zijn kinderen. Opdat er niet één van ons achter zou blijven. Want als Jezus voorbijkomt, dan kan dat niet onopgemerkt blijven. Dát trekt meteen de aandacht. En daarom wordt Hij aangewezen: Zie, het Lam Gods!
Zie...!!! Allemaal uitroeptekens... u moet zien. Niet vrijblijvend, maar klemmend. Zo is de prediking, en zo luidt dit Kerkblad de komende lijdensweken in. Dit kan geen uitstel meer lijden. Ja maar, zegt er één: ‘Ik kan niet zien’. U bedoelt: U wilt niet zien! En daarom met klem aan onwillige zondaren: zie! Waarom wordt Hij aangewezen? Nou, omdat Hij het Lam Gods is, Dat de zonde van de wereld wegneemt. Ons probleem van huis uit. Die oerzonde in het paradijs, die vreselijke schuld tegenover God. De Zaligmaker wordt aangewezen als het Lam, Dat de zonde van de wereld wegneemt. En als het voor de wereld kan, dan kan het ook voor u.
Het Lam. Waar zullen die twee discipelen van Johannes aan gedacht hebben? Aan het offerlam in de tempeldienst? Of aan het paaslam? Wie zal het zeggen... Het zijn beide prachtige beelden voor het werk van Christus, Zijn verzoenende werk aan het kruis. Maar dit Offerlam gaat alle offerdieren ver te boven. ‘Als een Lam werd Hij ter slachting geleid’. Zie Hem daar gaan naar Golgotha. Hij is de Zondebok, Die voor verzoening zorgdraagt. Hij is het Lam voor God. Hij heeft de prijs voor Zijn Vader betaald. En Hij is tegelijkertijd het Lam van God. Hét Lam bij uitstek. ‘Ik zal Mijzelf een Lam ten brandoffer voorzien.’
Zie op Golgotha. Daar drinkt dit Godslam de drinkbeker van Gods toorn ten volle, terwijl u die had leeg moeten drinken, omdat die toorn van God op u ligt, vanwege uw zonde. Maar daar stilt Hij die brandende toorn van God. Dit kostbare Lam, zo dierbaar in uw ogen. Ik heb Hem lief, omdat Hij mij heeft liefgehad. Of... kijkt u nog steeds naar beneden? Of misschien zelfs naar binnen? Wilt u nog steeds niet op Hem zien? Kom, onwillige zondaar! Poets uzelf niet langer meer op. Val aan Zijn voeten neer met uw schuld en laat Hem het oplossen in uw leven. Door Zijn striemen is u genezing geworden. Gelooft u dat?
Dan wordt het stil... komt er diepe verwondering. En dan kunt u niets anders meer dan dit Godslam volgen. Want waar Hij aangewezen wordt, wordt Hij ook daadwerkelijk gevolgd. Zo werkt de Heilige Geest nog steeds. Kijk maar bij die twee discipelen van Johannes. Ze horen hem dat spreken en zij volgen Jezus. Zij hebben de bedoeling van Johannes begrepen. Johannes is geroepen om van het Licht te getuigen. Het Lam aan te wijzen. En dan zijn het deze twee, die het Lam volgen, waar Het ook heengaat.
Volgt u het Lam al? Hoe weet u dat vast en zeker? Nou, kijk eens bij die twee discipelen. Zij horen en volgen. Daar is geloof voor nodig. O zeker, en dat blijkt ook wel uit het vervolg. Kijk maar hoe ze dit Lam aanspreken: ‘Rabbi’. U de
Meester, ik de leerling. Hoe weet u of u het Lam volgt? Dan is dit de taal van uw hart: ‘Wij hebben gevonden de Christus’. Dát is het Lam volgen, waar Het ook heengaat. Onderzoek uzelf of u Hem volgt. Want volgen is niet een eenmalig volgen, maar een voor-eens-en-voor-altijd volgen. Gelovig de stappen zetten achter de Meester aan. Hem volgen naar Golgotha. Door dood naar leven. Dit Lam lééft. Hij is en blijft voor eeuwig het Lam Gods.
Kijk maar naar het visioen dat Johannes op Patmos ziet. Johannes ziet het Lam in het midden van de troon, staande als geslacht. En dan neemt Hij het boek uit de hand van Zijn Vader. Dan zet het koor van de vier dieren en de vierentwintig ouderlingen in met de woorden: ‘U bent waardig het boek te nemen en zijn zegelen te openen; want U bent geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed’. En dan reageren die legioenen van hemelse heirlegers met een machtige jubel aan het Lam: ‘Het Lam Dat geslacht is, is waardig te ontvangen de kracht, en rijkdom, en wijsheid, en sterkte, en eer, en heerlijkheid en dankzegging’. En dan reageer ik in verwondering mee. U ook...?
‘Hem Die op de troon zit, en het Lam zij de dankzegging en de eer en de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.’ Begrijpt u het geheim van dit loflied? Want het Lam, Hij is het, Die mijn zonde op Zich nam.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 februari 2020
Kerkblad | 24 Pagina's