Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrede 16+

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrede 16+

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Datgene waar deze wereld zo naar verlangt, maar tegelijkertijd ook datgene wat in deze wereld zo ver te zoeken is. Op 5 mei herdachten wij dat Nederland 75 jaar bevrijd is. 75 jaar is een lange tijd. Wat is er gevochten voor die vrijheid. Tijdens Dodenherdenking staan wij stil bij de mensen die gesneuveld zijn tijdens de oorlog, maar op Bevrijdingsdag ‘vieren’ wij de vrijheid.

Door middel van dit artikel wil ik dat anders doen en wil ik met jou de vrede herdenken. Want hoe lang is het geleden dat wij deze échte vrede herdachten?

De vrede herdenken, hoe bedoel je? We leven toch in vrede? Ik kan me goed voorstellen dat deze vragen door jouw hoofd heengaan. In eerste instantie ben ik geneigd om met ‘ja’ te antwoorden. We leven inderdaad in een land waar geen oorlog is, dus in dat opzicht leven we in vrede. Maar wanneer ik je vraag om de vrede te herdenken, heb ik het niet over de vrede die wordt geassocieerd met het veilig over straat kunnen lopen, of het mogen leven in godsdienstvrijheid. Nee, ik bedoel hiermee de vrede waar de Bijbel over schrijft.

De Bijbel schrijft veel over het woord vrede in verschillende contexten, maar wel over één Bron: Christus. Als we kijken naar de vrede die in de wereld voorkomt, is het een kwetsbare vorm van vrede. Het is (menselijk gesproken) afhankelijk van de daden van de mens. Het is een vrede die elk moment verstoord kan worden. Zou dit dan de Bijbelse vrede zijn? Ik denk dat jij het er wel mee eens bent wanneer ik jou vertel dat dit niet de vrede is waar de Bijbel over schrijft. Maar welke vrede beschrijft de Bijbel dan wel? En is deze vrede hier wel te verkrijgen?

In Johannes 14 vers 27 staan de bekende woorden van Jezus aan Zijn discipelen: ‘Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijkerwijs de wereld hem geeft, geef Ik hem u…’. Deze uitspraak komt uit de troostvolle belofte van Jezus aan Zijn discipelen, wijzend op de andere Trooster: de Heilige Geest. In vers 27 wordt twee keer het woordje ‘vrede’ genoemd. Toen Jezus op het punt stond om de aarde te verlaten, sprak Hij deze woorden tot Zijn discipelen alsof het Zijn testament was. Hij gaf Zijn discipelen, die alles hadden verlaten voor Hem, Zijn vrede. Om wat voor vrede gaat het dan? Deze vrede staat gelijk aan verzoening en liefde.

Deze nagelaten vrede is vrede met God en vrede met elkaar.

Christus noemt het hier Zijn vrede, Hij is namelijk Zelf de vrede voor Zijn kinderen (Ef. 2:14). Het is de vrede die Hij voor ons verkregen en ons gepredikt heeft. Het is dié vrede, die de engelen gebruikten bij de aankondiging van Zijn geboorte (Luk. 2:14). Het is geen vrede zoals die van de wereld, nee deze vrede is veel rijker! Waarom?

De vrede van deze wereld is alleen maar voor deze tijd. Christus’ vrede is tot in eeuwigheid. De wereld geeft ons een tijdelijke en valse vrede die ons zal bedriegen; Christus geeft ons wezenlijke zegeningen waarin we nooit teleurgesteld zullen raken. De wereld geeft en neemt; maar dat wat Christus geeft zal ons nooit ontnomen worden.

In de Bijbelverklaring van Matthew Henry staat dit prachtig beschreven: ‘De vrede die Christus geeft, is oneindig kostelijker en oneindig meer van waarde dan de vrede die de wereld geeft. De vrede van de wereld begint in onwetendheid, bestaat in zonde en eindigt in eindeloos verdriet. Christus’ vrede begint in genade, is niet bestaanbaar met toegelaten zonden, en eindigt tot slot in eeuwige vrede.’De ware vrede is dus niet alleen van Christus, maar is Christus Zelf!

Ik wil nog even terugkomen op wat ik in het begin benoemde: het herdenken van deze Bijbelse vrede.

Er was namelijk een tijd dat deze volmaakte vrede heerste op deze aarde: voor de zondeval. Het was kort, maar zeker: de vrede met God en de vrede met elkaar. Deze vrede is door onze eigen zonde niet meer vanzelfsprekend. In plaats daarvan is er vijandschap tegen God. Dit betekent echter niet dat deze vrede niet meer te verkrijgen is. Die vrede is namelijk te verkrijgen door Christus alleen. Hij is het Die voor deze vrede geleden heeft, zodat ook jij deze vrede kan ontvangen. Hij is gewillig om jou deze vrede te schenken.

Waar je dat aan kan merken? Het is dié vrede die elke kerkdienst, zowel aan het begin als aan het einde, over jou wordt uitgesproken. Zijn belofte voor jou: ‘Deze vrede wil Ik jou onophoudelijk schenken’.

Is deze vrede ook de vrede waar jij naar verlangt?


Is deze vrede ook de vrede waar jij naar verlangt?

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juni 2020

Kerkblad | 24 Pagina's

Vrede 16+

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juni 2020

Kerkblad | 24 Pagina's