Raadsels rond de schepping
Met z’n vijven staan Niek, Sanne, Lydia, Mirthe en Giel op een kluitje voor de deur. Mirthe leest de zeven cijfers voor en Sanne tikt ze in. De deur gaat open. Een escaperoom spelen is spannend.
Door de Barneveldse winkelstraat lopen de vijf kinderen van de Hoevelakense Willem Farelschool. De zon schijnt en een muziekgroepje speelt vrolijke volksmuziek. Tussen de winkels staat het statige gebouw van Escaperoom en Expositie De Schone Schepping. Hier gaat het vandaag gebeuren.
De eigenaar, Jan van de Beek, doet de deur open. „Zo, dus jullie komen vandaag op bezoek?” De kinderen knikken. Achter Jan lopen ze de trap op: Niek Paans , Mirthe van der Schee, Giel Groothedde, Sanne Rebel en Lydia van Elp. In een kamer gaan de kinderen uit groep 7 en 8 aan een tafel zitten. „Zullen we eerst wat drinken of gaan we aan de slag?” Het drinken mag wachten, de kinderen willen direct aan het werk.
Drie kamers
„Ik zal uitleggen hoe het gaat”, vertelt Jan. „Deze escaperoom bestaat uit drie kamers. De eerste gaat over de eerste twee scheppingsdagen. De volgende kamer over dag drie en vier, en de laatste kamer, je raadt het al, over dag vijf en zes. In elke kamer kun je zeven getallen vinden. Die getallen schrijf je op en daarmee kun je de volgende deur openen.” Jan pakt een houten bordje met een scoreformulier.
Slim
„Ik heb een secretaris nodig. Wie wil dat zijn?” „Ikke”, zegt Mirthe en ze krijgt het bordje. De kinderen lopen naar een halletje. Er zijn drie deuren. Eén deur is open, de andere twee zitten dicht. Een groot cijferslot op de deuren laat zien dat ze niet eenvoudig te openen zijn. „Je krijgt een uur om alles op te lossen, dus dat is ongeveer twintig minuten per ruimte. Maar jullie zien er nogal slim uit, dus ik verwacht jullie wel binnen het uur terug. Succes!”
Brief
De vijf stappen de eerste kamer binnen, waarin de schoonheid van de eerste en de tweede scheppingsdag te zien is. De ruimte is vol licht en beschilderd met wolkenluchten en een berglandschap. In een doorzichtige cilinder dwarrelen wolkjes. „Daar ligt een envelop”, zegt Lydia. Ze haalt er een brief uit en leest die voor: „Zoek in de wolken en achter het water.”
Wolkjes
Giel loopt naar de bergen kijkt door een gaatje in de muur. „Ik zie niks”, zegt hij. Onder het gaatje zit een knop, en jawel, door het gaatje zijn nog meer schitterende bergen te zien. Maar geen getal…
Alle voorwerpen in de kamer worden bekeken en bevoeld. Sanne leest de brief nog een keer, terwijl Giel en Lydia achter de kast kijken.
Niek en Giel gaan op hun knieen zitten en tellen de wolkjes in de cilinderbuis. „Wat moeilijk is dit!” De anderen doen het ook, en samen besluiten ze hoeveel het er zijn. Dit antwoord zetten ze op het scoreformulier. Al snel vinden ze meer cijfers. „Hé, dit zit los!”, zegt Niek. Hij trekt aan een houten stok die aan de muur zit. Er gebeurt niets. De kinderen breken hun hoofd over het stokje. Totdat er iemand een idee krijgt. En even later hebben ze weer een getal gevonden.
Donker gordijn
De groep speurt overal. Jan geeft een tip en al snel staan de kinderen met de zeven cijfers voor de volgende deur. In een wip is deze open en het oplossen gaat verder.
De tweede kamer gaat over scheppingsdag drie en vier. Hierop schiep God de planten, de bomen en de hemellichamen. Mirthe en Lydia zien achterin de kamer direct iets wat hun aandacht trekt. Een klein trapje leidt naar een deuropening, waar een donker gordijn voor zit.
Wat zou dat zijn?
Sterren
Tussen de gordijnen komt een dik touw te voorschijn. Mirthe en Lydia volgen het touw naar binnen. In het donkere kamertje maakt het touw een slinger en het eindigt op de muur bij een lichtknop. Lydia drukt er op en honderden sterretjes beginnen te schijnen. De kinderen zoeken naar een nummer en het duurt wel even voor ze het gevonden hebben.
Op een houten bord staat een puzzel, die Giel even in zijn eentje oplost. Zo, weer een getal. Op de muur is een knikkerbaan waar een cijfer te vinden is, maar waar is toch die knikker?
Dan blijkt dat ze hem al bijna gevonden hadden, maar net niet goed genoeg hadden gezocht.
Samenwerken
De zeven cijfers staan weer op het briefje, óp naar de derde kamer. Niek typt de code in. Helaas, de deur gaat niet open. Zouden ze iets fout hebben gedaan? Nog een keer typen ze de cijfers in. Gelukkig, de deur naar de derde kamer gaat open. Een vos gluurt de kinderen aan, in een hoekje zit een uil te dromen. Op de muur zijn twee gezichten van Adam en Eva afgebeeld. Hier gaat het over de vijfde en zesde dag, waarop de dieren en mensen zijn geschapen. Giel en Lydia duiken direct op een puzzel die op de grond ligt. Mirthe en Sanne zien een bakje staan waar glibberige wormen tussen de blaadjes liggen. Oké, ze zijn wel nep, maar toch...
Voorzichtig pakken ze de wormen en blaadjes op en ja, op de bodem van het bakje ligt een getal. Hebbes! In deze kamer is het belangrijk om samen te werken, in je eentje lukt het niet.
Ontsnapt
Als de zeven cijfers op het briefje staan, is hét moment aangebroken. Is de code goed? Is de escaperoom helemaal opgelost? Sanne toetst de cijfers in. De deur gaat open. Gelukt! De kinderen stralen en met een even brede glimlach kijkt meneer Van de Beek hen aan. De klok laat zien dat het iets langer dan een uur heeft geduurd. „Jullie hebben het in een mooie tijd gedaan, heel goed! Jullie hebben keihard gewerkt!”
Escaperoom
Een escaperoom is een spannend spel, dat ”ontsnapkamer” betekent. Door het oplossen van puzzels, raadsels en zoekopdrachten moet je proberen binnen de tijd uit een ruimte te ontsnappen. Het oplossen vraagt om logisch denken, want het is lang niet altijd duidelijk wat de bedoeling is.
De escaperoom kan in een echte ruimte zijn, zoals de kinderen in dit artikel hebben gedaan. Het is ook mogelijk om thuis een escaperoom te spelen. In een doos zitten materialen en kaartjes, waar een verhaal en opdrachten op staan. Door de opdrachten uit te voeren en de puzzels te maken mag je verder naar het volgende kaartje of opdracht. De derde mogelijkheid is om op de computer een escaperoom te spelen. Door te puzzelen in digitale ruimtes kom je steeds verder en bereik je ten
slotte de uitgang. Wat bij alle escaperooms hetzelfde is? Je stapt in een verhaal met een probleem en jij bent nodig om het probleem op te lossen. Spannend!
Jan van de Beek is eigenaar van Escaperoom en Expositie De Schone Schepping in Barneveld. Samen met zijn dochters heeft hij een escaperoom gemaakt over de schepping. Het spel is bedoeld voor volwassenen, maar kan ook goed door kinderen of gezinnen worden gespeeld. Jan wil door de escaperoom het wonder van de schepping laten zien aan iedereen, ook aan mensen die de Bijbel niet kennen. Ben je nieuwsgierig geworden? En wil je misschien met iemand die de Bijbel niet kent over de schepping praten? Ga naar schoneschepping.nl voor meer informatie en ga samen op stap.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 juli 2021
Kits | 32 Pagina's