Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Daniël en zijn vrienden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Daniël en zijn vrienden

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kerntekst: Psalm 119:105 "Uw Woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad."

"Waarom willen jullie mij spreken? Hebben jullie iets te vragen?" De vier jongens, Daniël, Hananja, Misaël en Azarja knikken met hun hoofd. Daniël neemt het woord. "Mijn heer, wij willen u beleefd vragen of wij het eten, dat de koning voor ons bestemd heeft, niet hoeven te gebruiken. Mogen wij alleen brood, groente en water nemen - dan weten wij zeker dat wij de wetten van onze God niet overtreden." Vol spanning kijken de jongens naar het gezicht van Aspenaz, de overste. Met elkaar hebben zij erover gepraat. Nu ze naar het hof van deze heidense koning Nebukadnezar, in Babel, gebracht zijn, zullen ze wijn voorgezet krijgen die gebruikt is voor de plengoffers voor de goden. Ook zullen ze eten krijgen dat aan de afgoden gewijd is. Moeten ze dat maar gewoon opeten? Het zijn heerlijke spijzen! Andere weggevoerde Joden eten ook gewoon mee. Maar ze hebben niet alleen gekeken naar wat anderen doen, ze hebben vooral gedacht aan het bevel van God. En dat Woord van God vinden ze het belangrijkste, daar willen ze naar leven!

Zo moet het bij ons ook zijn: niet kijken naar wat anderen doen, maar luisteren naar het Woord van God.

De overste, Aspenaz, kijkt de vier jongens aan. Hij verwondert zich over hen. Willen zij zó graag luisteren naar wat hun God zegt? "Maar", zegt Aspenaz, "misschien zullen jullie er dan ongezond uit gaan zien en dat zou voor mij de doodstraf betekenen!" Daarom voelt Aspenaz er niets voor. De vier vrienden kijken elkaar verschrikt aan. Wat moeten ze nu doen? Ze willen Aspenaz niet in moeilijkheden brengen. Maar ze leggen zich er niet bij neer! Daarom gaan ze naar Melzar, de overste die door Aspenaz over hen gesteld is. Daniël vraagt aan hem of hij een proef wil nemen van tien dagen. Daarna zal hij kunnen oordelen of de jongens er goed blijven uitzien als ze alleen brood, groente en water gebruiken. Daniël gelooft zéker dat de Heere hun voedsel zegenen zal.

Wat is het fijn dat deze vier jongens bij elkaar zijn. Zo kunnen ze elkaar helpen om Gods Woord vast te houden tegenover hun heidense omgeving. Wat is het voor jou ook belangrijk dat je vrienden of vriendinnen hebt die samen met jou naar Gods bevelen willen luisteren en die er niet mee spotten. Ook op de vereniging kunnen wij elkaar helpen om Gods Woord te onderzoeken.

Na tien dagen worden de jongens weer bij Melzar geroepen. En tot ieders verbazing blijkt dat ze er gezonder uitzien dan de anderen. De Heere heeft hen niet beschaamd! Maar... hoe zijn deze jongens, Daniël, Hananja, Misaël en Azarja eigenlijk aan het hof van Nebukadnezar terecht gekomen? Zij dragen echte Joodse namen, in iedere naam hoor je de Naam van de God van Israël! Het woordje "el" betekent God. Inderdaad, ze komen allen uit Juda. Toen Nebukadnezar Jeruzalem ingenomen had, heeft hij niet alleen allerlei kostbaarheden veroverd, hij liet ook mensen uit Jeruzalem naar Babel brengen. En Nebukadnezar is niet dom. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Hij liet jonge mensen uit het koninklijk geslacht en uit hoge kringen meenemen. Deze jonge mensen worden niet gevangen gezet, maar ze moeten opgeleid worden. Ze moeten studeren in de Chaldeeuwse boeken, zich bezighouden met de heidense wetenschappen. Zo snel mogelijk moeten ze hun eigen opvoeding vergeten. Ook alles wat ze thuis geleerd hebben over de God van Israël.

In ónze tijd is het nóg zo dat men juist jónge mensen, zoals jullie, probeert van het Woord van God vandaan te halen. De satan weet ook dat jullie van "koninklijke afkomst" zijn. Jullie zijn immers gedoopt! Nu is het wel zo dat "de kinderen van het koninkrijk" ook buiten geworpen kunnen worden. Jullie dragen het teken en zegel van Gods Verbond aan je voorhoofd! Het kan gebeuren dat je later, op een andere school, dingen moet leren en boeken moet lezen die tegen het Woord van God ingaan. Dan moeten we tóch vasthouden aan de Bijbel. Gods Woord is een lamp voor je voet en een licht voor je pad. Als de Heere je bij dat Woord bewaart zul je niet struikelen! Wat is het belangrijk dat je dat Woord van God ook goed kent. Dat je veel bijbelteksten uit je hoofd geleerd hebt. Daniël en zijn vrienden léven uit het Woord en hebben daar de zegen van ervaren! Aan het hof van de heidense koning Nebukadnezar ontvangen ze van God de kracht om staande te blijven. En die andere Joodse ballingen dan? Doen die gewoon mee met alle heidense gebruiken? Het lijkt er wel op. Het valt ook niet mee om tegen de stroom in te gaan. Dat heerlijke koninklijke eten te weigeren. Maar... een rein hart en een oprecht gemoed dat eerlijk is voor de Heere is veel belangrijker.

Nebukadnezar laat de vier jongens ook nog andere namen geven: Daniël heet nu Beltsazar, genoemd naar de afgod Bel. Hananja wordt Sadrach genoemd, naar de zonnegod. Misaël wordt genoemd naar de godin Sach: hij heet nu Mesach. Azarja heet nu Abed-Nego, naar de vuurgod. Hun eigen namen herinneren té veel aan de God van Israël. Maar het lukt Nebukadnezar niet om de jongens van die God los te maken. De Heere Zelf houdt hen vast.

Na drie jaar moeten alle Joodse ballingen, die opgeleid zijn, bij Nebukadnezar komen. De koning spreekt met ieder van hen. Nu wil hij weten hoeveel ze in deze drie jaar geleerd hebben van de Chaldeeuwse taal en wetenschappen. Het wordt de koning duidelijk dat Daniël en zijn vrienden bijzonder knap zijn en de bestudeerde boeken het beste begrepen hebben. Hij is zó tevreden over hen dat hij ze een hoge plaats geeft aan het hof. E na verloop van tijd blijkt zelfs dat ze wel tienmaal zo wijs en verstandig zijn als al de tovenaars, waarzeggers en sterrekijkers die er in het koninkrijk zijn! De Heere heeft de gehoorzaamheid aan Hem en de liefde tot Hem van de vier jongens gezien. En wat heeft Hij daarover Zijn zegen willen geven! Dat is bij het onderzoek door Nebukadnezar wel heel duidelijk gebleken! God had de vier jongens een bijzonder helder verstand gegeven. Hij had daar Zijn bedoeling mee. Aan Daniël gaf Hij bovendien ook de gave van gezichten en dromen. God openbaarde Zich aan Daniël om deze dromen en gezichten te verklaren. Zo werd Daniël door de Heere klaargemaakt voor zijn taak als profeet in Babel.

In de Bijbel kunnen we in het boek Daniël lezen hoe de drie vrienden van Daniël niet bezweken zijn voor de verleiding om te knielen voor het beeld van Nebukadnezar en hoe God hen daarna wonderlijk gered heeft uit de vurige oven. Ook staan er voorbeelden in van de openbaring van God aan Daniël om de dromen en gezichten uit te leggen. Zo zie je dat het Woord van God ons aanwijst waar we onze kracht moeten zoeken om de Heere te dienen en om niet met de wereld mee te gaan. Denk niet dat jij wel voor jezelf kunt zorgen! Laat Gods Woord je licht en je lamp zijn om naar Gods wil te leven!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1991

Mivo -12 | 16 Pagina's

Daniël en zijn vrienden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1991

Mivo -12 | 16 Pagina's