Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overzicht Van De Stof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overzicht Van De Stof

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De herders

In de buurt van Bethlehem, in de velden van Efratha, zien we een aantal herders. Ze houden de wacht over hun kudde. Het is voor hen een nacht als alle andere nachten. Ze zijn overdag met de kudde weggeweest. Nu zijn ze weer terug en moeten ze de wacht houden over de schapen, in de velden van Efratha. Eens, eeuwen geleden hoorde je hier een heldere jongensstem zingen tot eer van God. Hier zong David en speelde hij op zijn harp, terwijl hij op de schapen paste.

Nu wordt er niet gezongen. De herders zijn wellicht in gedachten verzonken. Denken ze aan de overheersing van de Romeinen? Of gaan hun gedachten uit naar de Messias, die in het O.T. is beloofd. De Heere heeft hen laten zien dat hun harten vol zonde zijn en daarom verlangen ze naar de komst van de Zaligmaker. Nee, 't is niet zo 'n plezierige tijd waarin ze leven. Zingen? Nee, ook dat niet. Ze zijn er niet voor in de stenming.

Er heerst een doodse stilte, totdat...........

De verkondiging aan de herders

Plotseling zijn de velden van Efratha helder verlicht. Een engel is neergedaald uit de hemel en staat bij hen. Hij heeft een boodschap voor de herders. Een blijde boodschap, namelijk "dat u heden geboren is de Zaligmaker, vrelke is Christus, de Heere, in de stad Davids."

Ondanks het feit dat de Heere Jezus in een nederige beestenstal geboren wordt, vindt hier een glorieuze verkondiging van die geboorte plaats. Aan wie? Aan Herodus, Augustus of Cyrenius? Nee, niet aan die hooggeplaatste personen. Aan eenvoudige, arme, verachte herders wordt deze blijde boodschap verkondigd.

De engel geeft hen een teken, zodat ze het kindeke Jezus kunnen gaan bezoeken. "Gij zult het kindeke vinden, in doeken gewonden en liggende in de kribbe."

De engelenzang

Nauwelijks is de engel uitgesproken, of "van stonde aan" wordt de hemel geopend. Duizenden en nog eensduizenden engelen worden voor de ogen van de herders zichtbaar. Ze prijzen God, zeggende :"Ere zij God in de hoogste hemelen en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen."

Nog nooit daarvoor was er zo mooi gezongen in Efratha's velden. We kunnen ons niet voorstellen, hoe dat geklonken heeft. De mooiste muziek die wij kennen, valt hierbij in het niet.

De engelen prijzen God. "Ere zij God in de hoogste hemelen". Ze zingen eerst van God en niet eerst van nensen. God komt de hoogste eer toe. Daarna zingen de engelen van mensen. "Vrede op aarde, in de mensen een welbehagen".

Vrede op aarde

"Vrede op aarde", wat betekent dat eigenlijk? Betekent het dat er nooit meer oorlog zal zijn op aarde?

Nee, want er was, ook toen de engelen dit zongen, geen vrede. In die tijd heersten de Romeinen met harde hand. Het ene land na het andere werd door hen veroverd. En nu zijn er nog steeds landen en volken met elkaar in oorlog. Nog steeds haten mensen andere mensen.

In ons land is er geen oorlog,maar is er nu vrede op aarde? Er zal oorlog blijven, totdat Christus, de Vredevorst, terug zal komen op de wolken des henels. Dan zal er komen een nieuwe aarde waarop vrede zal zijn (Jes. 9).

Maar wat heeft de geboorte van de Heere Jezus te maken met vrede op aarde?

Wel, door onze zonden leven wij, zoals we geboren zijn, in oorlog met God. Wij kunnen nooit meer vrede sluiten met Hem; wij maken door onze zonden die oorlog alleen maar erger.

Maar de Heere Jezus zal genade verwerven en zo vrede schenken tussen God en de mensen. Daarom werd Hij in een beestenstal geboren. Daarom wilde Hij lijden en sterven. "De straf die ons de vrede aanbrengt,was op Hem" (Jes. 53). Als we een nieuw hart ontvangen, schenkt de Heere ons het geloof om tot de Zaligmaker te vluchten. Dan krijgen we de Heere Jezus lief en dan ontvangen we ook iets van die vrede in ons hart. "Ere zij God in de hoogste hemelen en vrede op aarde in de mensen een welbehagen".

De herders hebben dit, ondanks de donkere tijd waarin ze leefden, geloofd. Ze zijn naar Bethlehem gegaan om de Vredevorst te zien. In hun harten was het vrede, ondanks de romeinse overheersing. Voor hen was het waar wat de engelen zongen: "Vrede op aarde".

Laten wij ons ook neerbuigen voor die Vredevorst en Hem smeken om die vrede, die alle verstand te boven gaat.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 1980

Mivo -16 | 43 Pagina's

Overzicht Van De Stof

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 december 1980

Mivo -16 | 43 Pagina's