Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De roeping van de eerste discipelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De roeping van de eerste discipelen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Johannes de Doper

Johannes de Doper was de zoon van Zacharias en Elisabeth, zoals we lezen in Lukas 1. Als voorloper van de Heere Jezus is zijn komst voorzegd in het Oude Testament. Zo lezen we in Jes. 40: 3: "Een stem des roependen in de woestijn: Bereidt de weg des Heeren, maakt recht in de wildernis een baan voor onze God". In Mal. 3: 1 vinden we: "Zie, Ik zend Mijn engel, die voor Mijn aangezicht de weg bereiden zal". Tenslotte in Mal. 4: 5: "Zie, Ik zend ulieden de profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des Heeren komen zal".

In zijn kleding (kameelhaar en een leren gordel) en voedsel (sprinkhanen en wilde honing) leek hij op de Oudtestamentische profeten, die als boetgezanten het volk hun zonden aanwezen. De engel Gabriel heeft in de tempel aan Zacharias voorspeld, dat Johannes wijn noch sterke drank drinken zou. We lezen dit op verschillende plaatsen in de Bijbel. Zo was het de priesters verboden om wijn of sterke drank te drinken.

Ook behoorde het tot het Nazireeërschap. Het Hebreeuwse woord nazir betekent afgezonderd. Op twee verschillende manieren is van Nazireeërs sprake in de Bijbel.

Zij die voor een tijd de gelofte van het Nazireeërschap aflegden, zoals we in Num. 6 kunnen lezen. Maar ook zij die voor hun hele leven de Heere waren toegewijd. We lezen dit van Simson, Samuël en ook van Johannes de Doper. Zij mochten niets van de wijnstok gebruiken, geen wijn of sterke drank drinken en geen druiven of druivekoeken eten, geen scheermes mocht op hun hoofd komen, en zij mochten niet verontreinigd worden door in aanraking te komen met een dode.

Als de Farizeeërs tot Johannes komen met de vraag: "Wie zijt gij?", denken zij wel vanuit de Oudtestamentische verwachting. Zij denken aan de Christus, aan de Profeet (zie Deut. 18: 18), aan Elia (zie Mal. 4: 5). Toch gebruiken zij deze laatste tekst verkeerd; zij menen, dat Elia zelf weer opnieuw verschijnen zal. Maar Johannes treedt op in de geest en de kracht van Elia, zo had Gabriël voorzegd. De prediking van Johannes de Doper vergelijkt de Heere Jezus later met klaagliederen zingen, terwijl de Heere Zijn Eigen woorden vergelijkt met op de fluit spelen. Een treffende karakterisering van Wet en Evangelie.

2 . Bethsaida

Dit was een stad aan de noordzijde van het Meer van Galilea. De apostelen Petrus, Andreas en Filippus waren uit Bethsaida afkomstig. Van Andreas en Petrus is bekend dat zij vissers waren. De Heere Jezus bezocht deze stad vaak (Mark. 6: 45, 8: 22, Luk. 9: 10). In Matth. 11: 21 en 22 staat de waarschuwing voor de inwoners van Bethsaida dat het Tyrus en Sidon verdragelijker zal zijn in het oordeel dan henlieden.

3. Nathanael

Men neemt aan dat Nathanaël dezelfde is als Bartholomeüs, die genoemd wordt in Matth. 10: 3, Mark. 3: 18, Luk. 6: 14 en Hand. 1: 13. Nathanaël was afkomstig uit Kana.

4. Lam Gods

Een uitdrukking die in het Nieuwe Testament gebruikt wordt voor Jezus. In de tempel offerde men lammeren als verzoening voor de zonden. Het lam is een symbool geworden voor Christus, Die geofferd wordt en sterft voor de zonden. "Lam Gods" is in het Latijn "Agnus Del".

5. Vijgeboom

Een boom die vaak voorkwam in de buurt van woonhuizen. De boom heeft een korte stam met lichtgrijze schors en een dichte diepgroene kruin met takken en bladeren die vaak tot de grond neerhangen. De vruchten heten vijgen en zijn peervormig. Nathanaël zat onder deze boom (als in een binnenkamer) te mediteren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's

De roeping van de eerste discipelen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's