Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De roepende in de woestijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De roepende in de woestijn

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aan de begin ... Het is het allereerste begin. De Heere Jezus begint Zijn omwandeling door het Bijbelse land. Direct al worden met een enkel woord eenvoudige vissers geroepen om de Heere te volgen. Andreas, Johannes, Simon Petrus, Filippus, Nathanaël ... Zij mogen de Messias vinden. Aan het begin van een nieuw verenigingsseizoen komt het Woord van de Heere ook tot jou. 's Zondags in de kerk. Op de catechisatie. Op de vereniging. Alleen op je kamertje, als je in je Bijbeltje leest. Zul ook jij gevangen worden in het visnet van het Evangelie? Het Woord van de Heere komt ook tot jou: „Volg mij.”

"Een stem des roependen in de woestijn: Bereidt de weg des Heeren, maakt recht in de wildernis een baan voor onze God."

Zo heeft Jesaja de komst van Johannes de Doper aangekondigd. Om dit te begrijpen, moeten we denken aan een Oosters vorst, die een verre reis gaat maken. Zo'n reis voert dikwijls langs woeste wegen, die vaak onbegaanbaar zijn vanwege de vele stenen, die op de weg liggen. Voor de koning uit reist dan de voorloper, die de onbegaanbare weg weer vlak maakt door de stenen aan de kant te gooien. Ook roept hij de mensen onderweg op om gereed te zijn als de koning komt. Zij moeten klaar zijn om de koning te kunnen ontvangen. Als je nu de bovenstaande tekst uit Jesaja nog eens leest, begrijp je hem veel beter.

Zo was Johannes de Doper ook de voorloper van de Heere Jezus. Met alle klem hield Johannes zijn hoorders de wet van de Heere voor. In zijn kleding van kemelshaar, met zijn leren gordel om, leek hij op de profeten van het Oude Testament, die als boetgezanten het volk terugriepen van de zonde: "De bijl is al aan de wortel van de bomen gelegd. Alle boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen."

Johannes heeft niet alleen teruggeroepen. Hij mocht ook heenwijzen: "Ziet het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt." Zelf was Johannes de Christus niet. Hij mocht voorloper zijn van de Messias. Toen Jezus door hem gedoopt was in de Jordaan, is Johannes Hem aan gaan wijzen: "Ik heb gezien en heb getuigd, dat Deze de Zoon Gods is".

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's

De roepende in de woestijn

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 1987

Mivo +12 | 24 Pagina's