Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In Jeruzalem

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In Jeruzalem

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een inbreker

Een inbreker, daar lijkt Ezechiël veel op in het visioen in hoofdstuk 8. We treffen hem aan bij de muur van de tempel in Jeruzalem. Hij staat voor een wat bouwvallig gedeelte. Stenen zijn losgeraakt. En er is zelfs een gat ontstaan. Op Gods bevel maakt de profeet het gat wat groter. Het 'graven' in de tekst betekent 'breken'. Tenslotte is de opening groot genoeg om er zelf door heen te kunnen kruipen. Terwijl Ezechiël daarmee bezig is en de ene steen na de andere loswrikt, doet hij een ontdekking. Hij stuit namelijk op een deur. Een geheime deur die toegang verschaft tot een van de tempelgebouwen. Waarom moet Ezechiël dit doen? Dat wordt duidelijk als je verder leest.

Een visioen

Ezechiël verblijft nog altijd in Babel. Terwijl hij in zijn huis zit, krijgt hij bezoek van de oudsten, de vooraanstaande mensen onder de ballingen. Ze zijn gekomen om te informeren of er nog nieuws is. Nieuws uit de hemel. Blijkbaar hebben ze de profeet ondanks zijn dreigende prediking wel als een knecht van de Heere erkend. Ze hopen dat Ezechiël een boodschap zal hebben. En dan natuurlijk een positief bericht. Helaas is het anders.
Tijdens dit bezoek krijgt Ezechiël een visioen. De Heere neemt hem in dat visioen mee naar de tempel in Jeruzalem. Hij is weer terug in zijn vertrouwde omgeving, die hij enkele jaren geleden gedwongen moest verlaten. De Heere laat hem enkele plaatsen zien in het voorhof en in de tempel. Het zijn geen mooie 'bezienswaardigheden'. De Heere toont Ezechiël Israëls openbare en verborgen zonden.

Het verbond gebroken

Ezechiel ziet in de tempel nog meer aangrijpende dingen: vrouwen, die de afgod Thammuz bewenen en vijfentwintig oude mannen, die de zon aanbidden. Aan het einde van vers 12 vertelt de Heere aan Ezechiël welk motief de Israëlieten voor hun zonden hebben. Ze zeggen: 'De Heere ziet ons niet, de Heere heeft het land verlaten.' Met andere woorden: God heeft Zijn volk in de steek gelaten en daarom zoeken we ons heil bij andere goden. Wat een vergissing! Ze zetten de zaak precies op zijn kop. Niet God heeft het verbond gebroken maar zij!

De Man met de inktkoker

In hoofdstuk 9 is de profeet Ezechiël nog steeds in visionaire toestand in Jeruzalem. In het vorige hoofdstuk heeft hij de zonden van Israël gezien en hij is ervan overtuigd geraakt dat Israël het oordeel heeft verdiend. Nu laat de Heere hem ook het oordeel zien.


De Heere heeft ons verlaten

1. De oudsten keerden zich van de Heere af. Ze zeiden: 'God is er toch niet meer, dus we moeten andere goden hebben.' Welke reactie was beter geweest?
2. Je hoort dikwijls de klacht dat onze tijd zo'n donkere tijd is.
a. Wat wordt ermee bedoeld?
b. Wat zou onze reactie moeten zijn?


Bijbelstudie

1a. Lees Ezechiël 8: 3. Wat ziet Ezechiël als hij door de Heere in het voorhof gezet wordt?
1b. Aan welke gebod(en) denk je dan?
1c. Het woord 'ijver' betekent hier 'jaloers zijn op', maar dan in positieve betekenis. Waarom zou dit beeld Gods jaloersheid opwekken?
1d. Noem eens enkele afgoden van onze tijd. Heb jij ook afgodsbeelden?
2a. Lees Ezechiël 8: 7-12. Welke zonde wordt daar bedreven?
2b. In vers 12 staat dat deze zonde in de duisternis wordt bedreven. Wat betekent dat?
2c. Wat is een boezemzonde?
2d. Je hoort wel eens het verwijt dat kerkmensen heel schijnheilig zijn, maar ondertussen stiekem net zoveel kwaad doen. Wat vind je van dit verwijt?


Stel je voor

Stel je voor dat God bij ons zou inbreken. Welke zonden zouden er dan voor de dag komen?


Bijbelstudie

1. Lees Ezechiël 9: 1-7.
1a. Wie is de Man met de inktkoker?
1b. Wie alleen krijgen een teken op hun voorhoofd? (vers 4)
1c. Wat gebeurt er met de andere mensen? Wat zijn dat voor mensen?
2. De Man met de inktkoker zette een teken op het voorhoofd van sommige mensen. Die mensen waren veilig.
2a. Aan welke geschiedenis uit het Oude Testament doet je dit denken? Waar ziet het teken dus op?
2b. Het teken was heel persoonlijk: in het ene gezin alleen een vader, in een ander gezin een moeder, weer ergens anders een kind, soms een heel gezin: vader en moeder en kinderen. Wat betekent dat voor ons? Is dit teken hetzelfde als het teken bij de doop?
2c. Hoe kun je weten of je het teken aan je voorhoofd gekregen hebt?


Stel je voor

Stel je eens voor dat je in de tijd van Ezechiël in de stad Jeruzalem woonde. Zou jij dan het teken ontvangen hebben?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Mivo +12 | 28 Pagina's

In Jeruzalem

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Mivo +12 | 28 Pagina's