Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ordening van de engelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ordening van de engelen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niet alle engelen zijn gelijk in hun verschijning, optreden en dienst. Omdat de Bijbel geen afgeronde engelenleer biedt, zal er wat de orde onder de engelen betreft veel verborgen blijven. Wilh. à Brakel zegt: "God is een God van orde, daarom is in de hemel, waar alles heilig is, geen wanorde. Maar hoedanig die orde is, en in hoedanige rang ieder gesteld is, weten wij niet" (Redelijke Godsdienst, deel I, pag. 243).

Iets van deze orde onder de engelen blijkt uit de verschillende benamingen die in de Bijbel worden gebruikt voor de engelen.

Cherubs en serafs

We lezen dat de Heere, na de uitdrijving van Adam en Eva uit het paradijs, tegen het oosten van de hof cherubim stelde (Gen. 3: 24). Zij verhinderden de mens de toegang tot het paradijs. Op het verzoendeksel van de ark moeten twee cherubim worden gemaakt (Ex. 25: 18-22). De Heere zal spreken van tussen deze cherubim. Ook de gordijnen van de voorhang moeten gemaakt worden met cherubim als versiering. De cherubim keren weer terug bij de tempel van Salomo (1 Kon. 6 en 7).

Tenslotte komen de cherubim heel vaak voor in het boek Ezechiël (visioenen).

Ook al is de betekenis van het woord "cherub" onzeker, in bovenstaande voorbeelden valt de nadruk telkens op de majesteit van God. De cherubs accentueren deze afstand tussen God en mens; ze bepalen ons bij de kloof die geslagen is door de zonde.

Het woord "seraf" komt van een hebreeuws woord dat "branden" betekent. Serafs komen alleen voor in Jes. 6 waar het roepingsvisioen van Jesaja beschreven wordt. De profeet ziet de Heere zitten op Zijn hoge en verheven troon en serafs staan boven Hem. Zij roepen terwijl ze met twee vleugelen hun aangezicht bedekken: "Heilig, heilig, heilig is de Heere der heerscharen..." Als jesaja ditziet en hoort, zegt hij: "Wee mij, want ik verga, dewijl ik een man van onreine lippen ben". Eén van de serafs neemt dan een gloeiende kool van het altaar en roert daarmee de lippen van Jesaja aan als teken van de vergeving van zijn zonden.

Serafs benadrukken dus de heiligheid van God. Ook de betekenis van het woord "branden" wijst hierop. Tegelijk branden zij de zonden van de profeet uit.

Zowel cherubs als serafs zijn van vleugelen voorzien. Op deze vleugelen wordt bijzonder de nadruk gelegd. Alle andere engelen verschijnen in de Heilige Schrift zonder vleugelen. De schilder- en beeldhouwkunst geven ons van de gewone engelen veelal een verkeerde voorstelling.

Gabriël en Michael

De Bijbel noemt ons de namen van twee bijzondere engelen. Gabriël betekent "man Gods" of "held Gods" We komen Gabriël twee maal tegen in de kerstgeschiedenis. In de eerste plaats wordt Gabriël tot Zacharias gezonden. Als Zacharias in de tempel de boodschap van de engel gehoord heeft, vraagt hij: "Waarbij zal ik dat weten?" De engel antwoordt hem dan: "Ik ben Gabriël, die voor God sta, en ben uitgezonden, om tot u te spreken, en u deze dingen te verkondigen" (Luk. 1:19). In de tweede plaats wordt Cabriël gezonden tot Maria in Nazareth om de geboorte van de Heere Jezus aan te kondigen (Luk. 1: 26).

De naam Michaël is minder bekend. De betekenis luidt: "Wie is als God". In het boek Daniël wordt hij aangeduid als "één van de eerste vorsten" (Dan. 10: 1 3). Blijkbaar heeft Michaël een vorstelijke plaats onder de engelen.

In Judas 9 wordt Michaël de archangel (= aartsengel) genoemd. Ons woord "aarts" komt van hetgriekse woord "arch" en betekent "eerste" of "voornaamste". Aartsengel betekent dus voornaamste engel. Sommigen betrekken deze aanduiding ook op Cabriël, hoewel de Bijbel hierover zwijgt. Het is dus niet zeker of behalve Michaël ook Gabriël tot de aartsengelen gerekend mag worden.

Van de aartsengelen wordt ook gesproken in verband met de wederkomst van Christus. De Heere zal met de stem des archangels neerdalen (1 Thess. 4: 16).

Andere aanduidingen

Naast cherubs, serafs, Gabriël, Michaël en aartsengelen kent de Bijbel nog enkele uitdrukkingen voor de engelen.

1. Heirlegers (heerlegers). Als de engelen Gods'Jakob ontmoeten na zijn afscheid van Laban, zegt hij: "Dit is een heirleger Gods" (Gen. 32: 1 en 2). Hij noemt deze plaats dan ook Mahanaïm (= twee legers).

De herders zien een menigte des hemelse heirlegers (Luk. 2: 1 3), prijzende God en zeggende: "Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen". In vers 15 worden zij weer engelen genoemd.

Ook in het boek Openbaring vinden we weer deze heirlegers (Openb. 19: 14).

2. Kinderen Gods en morgensterren (|ob. 38: 17).

3. Gedienstige geesten (Hebr. 1:14)

4. Wachters en heiligen, komende uit de hemel (Dan. 4: 1 3 en 14).

De Engel de Heeren

Tenslotte komt de uitdrukking "Engel des HEEREN" in de Bijbel voor. Hierbij betrekken we ook de Engel Gods, Engel Zijns Aangezichts en de Engel des Verbonds (o.a. Ex. 14: 19, Jes. 63: 9 en Mal. 3:1).

In vele teksten is de Engel des HEEREN (Malak Jaweh) niet een geschapen engel, maar gaat Hij ver boven een geschapen engel uit. Hij is een persoonlijke openbaring en verschijning van God. Deze Gezant is van God onderscheiden. Toch is Hij één in naam met Hem. Niet alleen in naam, maar ook is Hij één in macht, in verlossing en zegening, in aanbidding en ere.

Hier moeten we Christus als de ongeboren Engel verstaan. De Zoon van God verscheen voor Zijn vleeswording in de gedaante van de Engel des HEE- REN. Deze Malak Jaweh is de Drager van het woord van de heilsopenbaring. "In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God" (Joh. 1:1).

Nu zijn er teksten waarin de Engel des HEEREN genoemd wordt, maar waar we niettemin aan een gewone engel moeten denken. Zo sloeg de Engel des HEEREN in het leger van Assyrië honderd vijf en tachtig duizend man (2 Kon. 19: 35). Ook zijn er teksten waarin de Engel des HEEREN genoemd wordt, maar waarbij de uitleg moeilijk is. Denk aan de engel die aan Elisa verscheen in 1 Kon. 19:5. Twee verzen later wordt deze engel de Engel des HEEREN genoemd. Het is moeilijk om te bepalen of deze engel een gewone engel is of dat dit wijst op de Heere Jezus.

De plaatsen waar van de Engel des HEEREN sprake is, kunnen niet allemaal op dezelfde wijze uitgelegd worden. Vandaar dat op de vraag wie in een bepaalde tekst bedoeld wordt met de Engel des HEEREN niet altijd een antwoord gegeven kan worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1995

Mivo +16 | 24 Pagina's

De ordening van de engelen

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1995

Mivo +16 | 24 Pagina's