Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

'Mijn buurman is een moslim'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Mijn buurman is een moslim'

35 minuten leestijd Arcering uitzetten

Inleiding

Moskeeën, vrouwen met hoofddoeken, islamitische slagerijen, basisscholen waar de Koran het uitgangspunt is. Niemand kijkt er meer van op. Van de vele 'buitenlanders' die zich ieder jaar permanent in Nederland vestigen, zijn de meeste moslim. Zij nemen hun eigen godsdienst, de islam, met zich mee. Door schokkende gebeurtenissen zoals '11 september' - en bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen - denk aan 'Pim Fortuyn' - is de belangstelling voor de islam toegenomen. Over het algemeen is dit geen positieve belangstelling. Integendeel: de argwaan voert de boventoon. In deze schets wordt stilgestaan bij deze nieuwe belangstelling voor moslims en de houding van de moslims ten opzichte van de westerse cultuur. Waarom wordt de islam gezien als een bedreiging voor de vrede in de wereld? Hebben islam en terrorisme iets met elkaar te maken? Wat houdt het geloof van de moslim in? Is de vergelijking die gemaakt wordt tussen fundamentalistische moslims en orthodoxe christenen terecht? Op deze en andere vragen wordt in deze schets ingegaan.

1. De islam in de belangstelling

AANSLAGEN 11 SEPTEMBER 2001
OP 11 SEPTEMBER 2001 WERDEN ER IN DE VERENIGDE STATEN TERRORISTISCHE AANSLAGEN GEPLEEGD DOOR ISLAMITISCHE TERRORISTEN. GEKAAPTE PASSAGIERSVLIEGTUIGEN BOORDEN ZICH IN BELANGRIJKE GEBOUWEN IN NEW YORK EN WASHINGTON. MEER DAN 3000 MENSEN KWAMEN HIERBIJ OM HET LEVEN. DE TERRORISTEN DIE DE VLIEGTUIGEN BESTUURDEN, VOERDEN DE AANSLAGEN UIT IN NAAM VAN HUN GODSDIENST, DE ISLAM. DE INSTRUCTIES DIE ZE BIJ ZICH DROEGEN, WAREN DOORSPEKT MET KORANTEKSTEN. NA DE AANSLAGEN VOLGDEN MILITAIRE ACTIES VAN DE VS IN AFGHANISTAN. VERVOLGENS RIEPEN RADICALE MOSLIMS, ONDER AANVOERING VAN OSAMA BIN LADEN, OP TOT EEN HEILIGE OORLOG: 'JIHAD'.

Door deze gebeurtenissen is de islam enorm in de belangstelling komen te staan. Over de hele wereld werd er ineens veel gesproken en geschreven over de islam. Ook werden moslims vijandig behandeld. Grafschennis op een islamitische begraafplaats in Oostenrijk, een Afghaanse taxichauffeur in Groot-Brittannië die door drie mannen in elkaar werd geslagen, een moskee in Madrid die met eieren werd bekogeld, moslimvrouwen van wie de hoofddoek van het hoofd werd getrokken, zijn hier een paar voorbeelden van.
Ook de houding van veel Nederlanders veranderde na '11 september'. Vooral toen bekend werd dat veel moslims begrip - en sommigen zelfs sympathie - hadden voor de aanslagen. Nederland gold altijd als een heel tolerant land, maar daar bleek ineens weinig meer van over te zijn. Moskeeën en andere islamitische instellingen werden doelwit van bekladding en brandstichting. De ingezonden-brievenrubrieken in de kranten logen er niet om. Veel Nederlanders gaven blijk van wantrouwen ten opzichte van moslims. Ineens werd hardop uitgesproken wat velen waarschijnlijk al lang diep in hun hart dachten.

Optreden Pim Fortuyn
Een paar maanden na de aanslagen zorgde de politicus Pim Fortuyn in Nederland voor een doorbraak met zijn partij de Lijst Pim Fortuyn (LPF). In een interview sprak hij negatief over het feit dat er elk jaar zoveel immigranten (mensen die naar ons land verhuizen) binnenkomen. 'Nederland is vol' vond hij. Zijn kritiek richtte zich vooral op moslims. Volgens hem passen zij zich niet genoeg aan. De islam noemde hij 'een bedreiging voor de samenleving' en 'een achterlijke cultuur'. In de politiek werd Fortuyn voor 'extreem rechts' versleten. Men vond dat hij groepen tegen elkaar opzette. Echter, bij een groot deel van de bevolking sloegen zijn woorden aan. Eindelijk iemand die de problemen bij de naam durft te noemen, vond men.
De problemen die de immigratie met zich mee bracht werd namelijk tot die tijd min of meer verzwegen In de Nederlandse politiek. De gedachte was dat moslims zich op den duur wel zouden aanpassen aan de Nederlandse cultuur. Van Nederlanders werd verwacht dat ze zich respectvol op zouden stellen tegenover de 'buitenlanders'. Het ideaal dat de regering voor ogen stond was een 'multiculturele samenleving'. Dat is een maatschappij waarin mensen van allerlei culturen en godsdiensten in harmonie samenleven. Volgens Fortuyn was deze 'multiculturele samenleving' op een mislukking uitgelopen. En veel Nederlanders zelden hem dit na.

Doorwerking
Fortuyn werd nog voordat de Tweede Kamerverkiezingen plaatsvonden, vermoord. Zijn partij, de LPF, kwam In 2002 vanuit het niets met 26 zetels in de Tweede Kamer, en nam direct deel aan de regering. Nog hetzelfde jaar ging het kabinet in chaos ten onder en werd de LPF bij nieuwe verkiezingen een stuk kleiner. Maar de thema's van Fortuyn zijn door de andere partijen overgenomen, het zijn thema's die blijkbaar leven bij de bevolking en die serieus genomen moeten worden. Eén daarvan betreft de integratie van allochtonen, waaronder ook moslims. Ronduit wordt nu toegegeven dat slechts een heel kleine groep van de moslims in Nederland is 'geïntegreerd' (zich aan de Nederlandse cultuur heeft aangepast). Veel moslims spreken de Nederlandse taal onvoldoende. Wat betreft scholing is hun achterstand groot. Het percentage werklozen onder hen is hoog. Hun gewoonten en gebruiken en hun gedachtewereld zijn vaak nog dezelfde als die in het land waar ze vandaan komen. Dit geldt ook voor degenen die al jaren in Nederland wonen. Men vindt tegenwoordig dat dit moet veranderen. Dit kan bijvoorbeeld door het laten volgen van een 'kennismakings-' of 'inburgeringscursus'. Ook zouden immigranten pas de Nederlandse nationaliteit mogen krijgen als ze het Nederlands voldoende beheersen.
Naar aanleiding van rapporten van de Binnenlandse Veiligheidsdienst stonden islamitische scholen en moskeeën in de schijnwerpers. Zo is gebleken dat radicale imams - islamitische geestelijken - in enkele moskeeën in de grote steden stelselmatig oproepen tot het vernietigen van vijanden van de islam. Men vroeg zich direct af of ook op islamitische scholen, bij voorbeeld tijdens de godsdienstlessen, wordt aangezet tot haat ten opzichte van niet-moslims. Er kwam een hele discussie op gang over het wel of niet controleren van godsdienstlessen. Een rapport van de Onderwijsinspectie was weer geruststellend: de meeste islamitische scholen hebben een open houding naar de Nederlandse samenleving. Maar de discussies waren hiermee niet afgelopen. Men is vooral bang dat de scholen de integratie van de leerlingen in de Nederlandse samenleving belemmeren. Kortom, in plaats van de 'multiculturele samenleving' krijgt momenteel 'integratie' de nadruk.
Door deze ontwikkelingen is ook veel aandacht ontstaan voor de moslims. Maar wat houdt deze godsdienst nu eigenlijk in?

2. Wat is de Islam?

ISLAM
DE GOD VAN DE ISLAMIETEN IS ALLAH. HET ARABISCHE WOORD 'ISLAM' BETEKENT ONDERWERPING OF OVERGAVE AAN DE WIL VAN ALLAH. IEMAND DIE DIT DOET, WORDT EEN 'MOSLIM' GENOEMD. HET WOORD 'MOSLIM' BETEKENT 'GEHOORZAAM AAN ALLAH'. DE ISLAM TELT NAAR SCHATTING 1,2 MILJARD AANHANGERS EN IS NA HET CHRISTENDOM DE TWEEDE WERELDRELIGIE.

Ons land telde in 1960 1400 moslims. Door de komst van grote groepen gastarbeiders uit Turkije en Marokko in de jaren zestig en zeventig, groeide dat aantal zienderogen. In 2002 woonden er zo'n 800.000 geïmmigreerde moslims in Nederland. De meeste hiervan zijn van Turkse, Marokkaanse of Surinaamse afkomst. Daarnaast herbergt ons land moslims uit asielzoekerslanden als Afghanistan, Irak, Iran, Bosnië en Somalië. Nederland telt ongeveer 450 moskeeën, 35 islamitische basisscholen, en twee islamitische scholen voor voortgezet onderwijs, één in Rotterdam en één in Amsterdam. Ook zijn er twee islamitische universiteiten. Verder kent ons land sinds 1986 de Nederlandse Moslimomroep. Sinds 2003 is in Nederland een afdeling van de AEL (Arabisch-Europese Liga) actief. Deze organisatie maakt zich sterk voor de maatschappelijke positie van moslims in Europese landen. Het is mogelijk dat deze organisatie de basis legt voor een politieke moslimpartij in de toekomst.

Ontstaan
De stichter van de islam is Mohammed. Hij werd rond het jaar 570 na Christus in Mekka geboren. In deze stad vereerde men in die tijd Allah, de maangod, als schepper en naast hem nog vele andere goden en godinnen. Mohammed was een koopman. Door de vele handelsreizen die hij maakte, kwam hij in aanraking met allerlei godsdiensten, waaronder het jodendom en het christendom. Het monotheïsme (= het dienen van één godheid) in deze godsdiensten sprak hem erg aan. Mohammed brak met het veelgodendom en kwam ertoe uitsluitend Allah te vereren. Hij trok zich regelmatig terug voor meditatie in een grot. In deze grot kreeg hij visioenen.
Deze visioenen zag hij als boodschappen van Allah die hij, Mohammed, aan zijn volk moest doorgeven. De prediking van de profeet Mohammed stuitte op grote weerstand in Mekka. In het jaar 622 vluchtte Mohammed naar Medina. In Medina ontwikkelde Mohammed zich tot zowel een godsdienstig als een politiek leider. De visioenen van Mohammed werden, na een tijd van mondelinge overleveringen, vastgelegd in de Koran.


AANTALLEN PER WERELDGODSDIENST WERELDWIJD
CHRISTENDOM               2 MILJARD AANHANGERS 
ISLAM                                1,3 MILJARD AANHANGERS 
HINDOEÏSME                   900 MILJOEN AANHANGERS 
GEEN GODSDIENST       850 MILJOEN 
BOEDDHISME                 360 MILJOEN
DE ISLAM IS DE ENIGE GODSDIENST DIE WERELDWIJD GROEIT. DE ANDERE GODSDIENSTEN ZIJN IN TOTALE AANTALLEN STABIEL OF DALEND.
(BRON: ADHERENTS, 2002 & U.S. CENTER FOR WORLD MISSION, 2000)
IN NEDERLAND LEVEN 919.000 MOSLIMS. DAT IS 5,7 % VAN DE BEVOLKING. (BRON: CBS, 2003)


De hoofddoek
Famile Arslan (31) draagt ruim twintig jaar een hoofddoek. Eerst vanuit gewoonte, later, toen ze eenmaal jongvolwassene was, omdat de Koran het voorschrijft. - "Ik herinner mij nog goed dat ik tijdens mijn eerste college op de eerste rij ging zitten. Er klonk wat geroezemoes in de zaal en uiteindelijk bleven alle stoelen naast mij onbezet, ik geef toe: dat deed best pijn. Maar omdat ik die hoofddoek uit overtuiging draag - door de kledingvoorschriften uit de Koran na te leven, eer ik Allah - gaf het mij ook een gevoel van kracht." In hoeverre ervaart u de hoofddoek als een vorm van bevrijding? "Dankzij de hoofddoek heb ik mij ontworsteld aan de westerse schoonheidscultus. Al die voorwaarden waaraan een vrouw moet voldoen, het gaat totaal langs mij heen. Ik ervaar dat als een enorme bevrijding." F. Arslan, Nederlands eerste advocate met een hoofddoek, in NRC 4 jan. 2003.

Moskeebezoek
Op vrijdagmiddag komen moslims samen in de moskee. Moskee betekent letterlijk: 'de plaats waar men neerknielt'. Vrouwen zijn niet verplicht om naar de moskee te gaan. Als ze wel komen, zitten ze apart van de mannen. Degene die voorgaat in de moskee is de imam. Letterlijk betekent dit 'voorganger'. De imam houdt een preek (choetba). In deze preek wordt onder andere aandacht besteed aan het uitleggen van de islamitische wet. Vaak heeft de preek een politiek karakter. Ook leest de imam een gedeelte uit de Koran voor. Hierna worden onder leiding van de imam de vrijdaggebeden opgezegd. Dit gebeurt met de gezichten naar Mekka gericht. In elke moskee wordt deze gebedsrichting aangegeven door een nis. In de moskee wordt niet gezongen of muziek gemaakt. Er staan geen stoelen, de aanwezigen zitten op de grond. In Nederland doet de moskee ook dienst als sociale ontmoetingsplaats.


TEKSTEN UIT DE KORAN

"ALLAH! ER IS GEEN GOD DAN HIJ, DE LEVENDE, DE ZELFBESTAANDE. HlJ HEEFT U HET BOEK MET DE WAARHEID NEDERGEZONDEN, VERVULLENDE HETGEEN ER AAN VOORAFGAAT EN HlJ ZOND VOORDIEN DE TORAH EN HET EVANGELIE ALS LEIDING VOOR HET VOLK EN HIJ HEEFT DE KORAN GEOPENBAARD."

"GEWIS, DE WARE GODSDIENST VOOR ALLAH IS DE ISLAM." "ABRAHAM WAS NOCH EEN JOOD, NOCH EEN CHRISTEN, MAAR HIJ WAS EEN OPRECHT MOSLIM."

"NIET WAS DE MESSIAS, ZOON VAN MARIA, ANDERS DAN EEN BOODSCHAPPER."

(OVER DE DAG DES OORDEELS) "DE MENSEN AAN DE RECHTERKANT ZIJN IN TUINEN VAN VREUGDE EN PLEZIER OP PRACHTIG BEWERKTE RUSTBEDDEN; DE MENSEN AAN DE LINKERKANT ZIJN IN EEN GLOEIENDE HITTE EN KOKEND WATER EN ONDER EEN ZWARTE ROOK ZONDER KOELTE OF WELDADIGE VERFRISSING."

"LATEN DERHALVE ZIJ DIE HUN TEGENWOORDIGE LEVEN VOOR HET LEVEN IN HET HIERNAMAALS WILLEN OFFEREN, VOOR DE ZAAK VAN ALLAH STRIJDEN."

VIJF ZUILEN
BINNEN DE ISLAM ONDERSCHEIDEN WE EEN VIJFTAL BELANGRIJKE VERPLICHTINGEN, DE ZOGENAAMDE VIJF 'ZUILEN':
1. DE GELOOFSBELIJDENIS. DEZE BEGINT MET HET GETUIGENIS: "ER IS GEEN GOD DAN ALLAH EN MOHAMMED IS ZIJN PROFEET." IEDEREEN DIE DIT UITSPREEKT, GEEFT DAARMEE AAN EEN MOSLIM TE WILLEN ZIJN. WIE ANDERE GODEN NAAST ALLAH VEREERT, PLEEGT DE GROOTST DENKBARE ZONDE. OOK DE BELIJDENIS DAT GOD EEN DRIE ENIG GOD IS, VALT ONDER DIT OORDEEL. DAARNAAST IS HET GELOOF IN DE PROFETEN BELANGRIJK. NAAST MOHAMMED, DE LAATSTE EN BELANGRIJKSTE PROFEET, ZIJN DIT ER NOG VIERENTWINTIG. VERSCHILLENDE NAMEN KENNEN WE UIT DE BIJBEL. OOK JEZUS (DOOR DE MOSLIMS ISA GENOEMD) WORDT ALS EEN PROFEET GEZIEN. VERDER WORDT ER VEEL NADRUK GELEGD OP DE OORDEELSDAG. DAN WORDEN DE DADEN VAN DE MENSEN VERGOLDEN. DE GELOVIGEN GAAN NAAR HET PARADIJS, DE ONGELOVIGEN NAAR DE HEL.
2. GEBEDEN. VIJF KEER PER DAG WORDEN GEBEDEN UIT DE KORAN OPGEZEGD. NAAST DEZE VERPLICHTE GEBEDEN, ZIJN ER DE JAARLIJKSE FEESTGEBEDEN EN DE WEKELIJKSE VRIJDAGGEBEDEN.
3. ARMENBELASTING. IEDERE MOSLIM DIENT GELD TE GEVEN AAN DE ARMEN. DEZE ARMENBELASTING BEDRAAGT 2,5 PROCENT VAN DE NETTO SPAARGELDEN.
4. VASTEN. HET MEEST BEKEND IS DE VASTENPERIODE IN DE MAAND RAMADAN. IN DEZE MAAND VASTEN MOSLIMS VAN ZONSOPGANG TOT ZONSONDERGANG. DIT BETEKENT DAT ZIJ ZICH DAN ONTHOUDEN VAN ETEN, DRINKEN EN SEKSUALITEIT EN ZICH WIJDEN AAN GEBEDEN EN GOEDE DADEN. DE VASTENMAAND WORDT AFGESLOTEN MET EEN FEEST, HET ZOGENAAMDE SUIKERFEEST.
5. DE BEDEVAART. IEDERE MOSLIM DIE HIERVOOR DE MIDDELEN HEEFT, DIENT ÉÉN KEER IN ZIJN OF HAAR LEVEN OP BEDEVAART TE GAAN NAAR MEKKA. DlT IS DE GEBOORTEPLAATS VAN MOHAMMED EN DE HEILIGSTE PLAATS IN DE ISLAM.
NAAST DEZE ZUILEN SCHRIJFT DE KORAN NOG TAL VAN REGELS EN RITUELEN VOOR WAARNAAR MOSLIMS DIENEN TE LEVEN. HET GEHEEL VAN ISLAMITISCHE WETTEN HEET SHARIA. (ZLE OOK KADER DE HOOFDDOEK).

IN HOEVERRE KENT DE GEMIDDELDE MOSLIM HET 'HEILIGE BOEK', DE KORAN?
EEN GOEDE MOSLIM KENT HELE GEDEELTEN VAN DE KORAN UIT HET HOOFD, MAAR HIJ BEGRIJPT ER NIETS VAN. ZIJ MOETEN DE KORAN NAMELIJK IN DE OORSPRONKELIJKE TAAL (HET ARABISCH DIALECT VAN MEKKA UIT DE ZEVENDE EEUW) OPZEGGEN. ZELFS VOOR EEN ARABISCHTALIGE MOSLIM UIT MAROKKO OF IRAK IS DAT MOEILIJK TE VERSTAAN.


Stromingen binnen de islam
Binnen de islam zijn verschillende stromingen te onderscheiden. De belangrijkste stromingen zijn die van de soennieten en de sji'ieten. De meerderheid van de moslims is soennitisch. Zij verschillen met de sji'ieten van mening over de opvolging van Mohammed. De soennieten vonden dat de opvolger van Mohammed gekozen moest worden uit de geloofsgemeenschap. De soennieten erkennen geen leergezag en er bestaan in de gemeenschap verschillende religieuze opvattingen naast elkaar. Ze volgen de gewoonten en uitspraken van Mohammed en zijn volgelingen (de soenna).
De sji'ieten erkennen alleen Imam Ali, de schoonzoon van Mohammed, als opvolger van Mohammed. Volgens de sji'ieten had Mohammed Ali als zijn opvolger en als geestelijk leider aangewezen. Volgens hen beslist Allah en niet de gemeenschap van gelovigen wie kalief (opvolger van Mohammed) of imam (geestelijk leider) is. Het religieuze leergezag berust volgens de sji'ietische opvatting bij de imam. Ali was de eerste imam en na hem volgden er nog elf. Vandaag vormen de sji'ieten samen zo'n 10 procent van alle moslims. Zowel binnen de stroming van de soennieten als die van de sji'ieten zijn weer allerlei richtingen te onderscheiden. Verder heeft de islam vaak per land en cultuur een eigen ontwikkeling doorgemaakt.

Jihad en fundamentalisme
De "jihad" wordt ook wel de zesde zuil genoemd. "Jihad" wordt meestal vertaald met "heilige oorlog". Maar de letterlijke vertaling "inspanning" geeft aan dat jihad niet alleen betrekking heeft op oorlog. De meeste moslims onderscheiden de "kleine jihad", de gewapende strijd en de "grote jihad", de geestelijke strijd: het gevecht tegen eigen fouten. Zij hebben de overtuiging dat een heilige oorlog uitsluitend mag worden gevoerd als een verdedigingsoorlog. De islam moet verdedigd worden, maar er mag in naam van de islam geen aanvalsoorlog gevoerd worden om wereldlijke macht te veroveren. Echter, radicale moslims vinden dat jihad met geweld de plicht is van iedere moslim en dat de islamitische wet de grondwet van iedere staat moet zijn. Deze moslims beroepen zich op de oorspronkelijke islamitische leer, zoals die is ingesteld door Mohammed in de stad Medina, waar hij zowel de geestelijke als de politieke macht in handen had. Van begin af aan is er binnen de islam geen onderscheid gemaakt tussen geestelijke en wereldlijke macht, tussen 'kerk' en 'staat'. Geestelijke leiders hebben ook de wereldlijke macht in handen. Het zwaard staat in dienst van de godsdienst, ook om die te verbreiden. Dit niet onderscheiden van geestelijke en wereldlijke macht heeft vergaande gevolgen. Al in de eerste eeuw na het stichten van de islam werd de wereld ingedeeld in twee delen: het "gebied van de islam" en het "gebied van de oorlog" (het gebied waar de islam het nog niet voor het zeggen heeft). Om het "gebied van de oorlog" aan de islam te onderwerpen dient de jihad, de heilige oorlog, te worden gevoerd, zo menen de radicale moslims. Dit is de achtergrond van het streven van fundamentalisten in bepaalde landen. Bekend is Afghanistan, waar de Taliban een rigoureuze vorm van islamitische wetgeving hebben ingevoerd. Ook in verschillende andere landen zien we dit streven sterker worden. Het islamitische geweld in de afgelopen eeuwen tegen volken en personen staat dus niet helemaal los van de godsdienst. In dat opzicht kan de islam ook een bedreiging voor het christelijke geloof genoemd worden.
In onze tijd keren radicale moslims zich vooral tegen de Westerse - en met name de Amerikaanse - cultuur. De terroristische aanslagen die door moslimextremisten gepleegd worden, zijn te verklaren vanuit antiwesterse gevoelens. Terwijl hun eigen situatie vrij uitzichtloos is, heeft het Westen in politiek en economisch opzicht een machtspositie. Op godsdienstig gebied voelt de radicale moslim zich echter ver verheven boven het Westen, en daar richt hij zich dan ook volledig op. Het blijft belangrijk je te realiseren dat lang niet alle moslims radicaal of fundamentalistisch zijn en dat bovendien niet alle fundamentalistische moslims aanhangers zijn van Osama Bin Laden.


WAT BETEKENT HET EEN MOSLIM TE ZIJN? 
HET IS EEN LEVENSSTIJL, GEEFT EEN WIJ-GEVOEL VAN TE BEHOREN TOT DE WERELDWIJDE MOSLIMGEMEENSCHAP. VOOR DE MEESTE MOSLIMS KOMT HET VERDER NEER OP HET TROUW UITVOEREN VAN DE RELIGIEUZE  PLICHTEN, VERWOORD IN DE VIJF ZUILEN.

VORMT DE ISLAMITISCHE CULTUUR EEN BEDREIGING VOOR DE WESTERSE CULTUUR?
DE SECULARISATIE MET HET VERLIES AAN NORMEN EN WAARDEN IS EEN VEEL GROTERE BEDREIGING. IN DAT VACUÜM DIENT DE ISLAM ZICH AAN ALS ALTERNATIEF, OOK VOOR DE NEDERLANDER DIE HOUVAST ZOEKT AAN EEN DUIDELIJK STELSEL VAN NORMEN EN WAARDEN.
J. SEBÖK IN VISIE.


3. Overeenkomsten en verschillen met het christendom

ALS CHRISTENEN IN CONTACT KOMEN MET MOS- LIMS KUNNEN ALLERLEI VRAGEN OPKOMEN. |S HET VERSCHIL TUSSEN ISLAM EN CHRISTENDOM WEL ZO GROOT? IS DE GOD VAN DE ISLAM NIET DEZELFDE ALS DIE VAN DE CHRISTENEN? IN DE MEDIA WORDT SOMS OOK AANDACHT BESTEED AAN DE OVEREENKOMSTEN TUSSEN MOSLIMS EN CHRISTENEN. DLT GAAT DAN MEESTAL OVER MAATSCHAPPELIJKE ZAKEN, ZOALS DE VISIE OP HOMOSEKSUALITEIT, DE VISIE OP DE POSITIE VAN DE VROUW, ENZOVOORTS.

In dit hoofdstuk wordt nagegaan in hoeverre er overeenkomsten bestaan tussen moslims en christenen wat hun geloofsbeleving en levensstijl betreft en worden de belangrijkste verschillen genoemd. Goede kennis van overeenkomsten en verschillen is onder andere belangrijk bij evangelisatie onder moslims. Ook hierop wordt ingegaan.

Geloofsbeleving
Mohammed heeft veel gedachten en opvattingen van het jodendom en het christendom overgenomen. Oppervlakkig bezien bestaan er daardoor duidelijke overeenkomsten tussen christendom en islam. Moslims kennen ook een schepper van hemel en aarde. Aan Allah worden veel eigenschappen toegekend die wij ook aan God toekennen, zoals almacht, alwetendheid, barmhartigheid. Er zijn mensen die vinden dat de god van de moslims dezelfde is als die van de christenen. Echter, hier moeten we nadrukkelijk "nee" tegen zeggen. De verschillen zijn namelijk diepgaand. Wij belijden een drie-enig God, dus niet alleen de Vader, maar ook de Zoon en de Heilige Geest. Mohammed wees de belijdenis dat Jezus Christus Gods Zoon is, af. Die belijdenis vond hij godslasterlijk. De Koran kent Jezus slechts als profeet, en dan nog niet eens de grootste profeet, want dat is Mohammed. Allah is bovendien een afstandelijke god. Hij is ver verheven boven de nietige mens. Hij is het almachtige Opperwezen. Moslims zullen Allah dan ook niet als Vader aanspreken. Voor de moslim is het ondenkbaar dat Allah een Vader zou zijn. Dit zien ze als een verlaging van de godheid. De relatie van een christen met God wordt gekenmerkt door liefde. Centraal staat dat God uit genade, door Christus, de schuldige mens van zijn zonden verlost. Goede werken doen daaraan niets af of toe. Ze worden wel beloond, maar niet uit verdienste (Heidelbergse Catechismus, zondag 24). De moslim echter moet zelf de gunst van Allah verdienen door zijn plichten te vervullen. Als hij zijn plichten trouw nakomt, zal hij na het oordeel naar het paradijs mogen. De richting van het geloof in islam en christendom is dus fundamenteel verschillend: de moslim moet zelf tot Allah opklimmen, maar God daalt in en door Christus neer tot de gelovige.

Levensstijl
Ook wat betreft levensstijl zijn er best wat overeenkomsten te noemen tussen moslims en bijbelgetrouwe christenen. Het gaat dan vooral om "verzet tegen de moderne maatschappij". Bijbelgetrouwe christenen kunnen zich soms meer verwant voelen met moslims dan met moderne westerlingen. We denken dan aan de centrale plaats van de godsdienst in hun leven, aan de waarde die gehecht wordt aan het traditionele huwelijk van man en vrouw, de visie op homoseksualiteit en het organiseren van onderwijs in eigen kring. Toch zijn er ook op deze punten grote verschillen.

Positie van de vrouw
Evenals bij moslims staat bij bijbelgetrouwe christenen het traditionele huwelijk tussen man en vrouw hoog genoteerd. Echter de positie van de vrouw binnen de islam is anders dan die binnen het christendom. De Koran staat toe dat de man macht uitoefent over zijn vrouw en zijn vrouw straft. Zo zei een geestelijke leider van een Amsterdamse moskee in een tv-uitzending dat vrouwen straf verdienen als ze zonder toestemming van hun man de straat op gaan. Ook mogen mannen meer dan één vrouw hebben. In islamitische landen mogen vrouwen geen onderwijs volgen. In sommige landen is hun positie zelfs erbarmelijk. Ze worden onderdrukt en voor geringe overtredingen (het laten zien van een blote arm bijvoorbeeld) zwaar gestraft. In het christendom is de positie van de vrouw niet minderwaardig. De Bijbel zegt wel dat de man het hoofd is van de vrouw, maar ook dat hij haar lief moet hebben als zichzelf en haar eer moet geven, omdat zij de zwakste is. Binnen het christendom is wel oog voor het eigene van man en vrouw, maar dit betekent niet dat het ene meer of beter is dan het andere.


WAT IS HET VOORNAAMSTE VERSCHIL TUSSEN DE ISLAM EN HET CHRISTELIJKE GELOOF?
DE ISLAM ERKENT JEZUS NIET ALS DE ZOON VAN GOD, NOCH ALS HEILAND.

WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE VERSCHILLEN TUSSEN EEN CHRISTEN EN EEN MOSLIM?
DE VERSCHILLEN ZIJN TEVEEL EN TE GROOT OM HIER OP TE NOEMEN. SLECHTS ÉÉN BELANGRIJK VERSCHIL: ALS HET GOED IS, HEEFT DE CHRISTEN EEN PERSOONLIJKE RELATIE MET GOD (DOOR JEzus). ALLAH IS ONKENBAAR, ZO HOOG VERHEVEN BOVEN DE MENSHEID DAT WIJ GEEN RELATIE MET HEM KUNNEN HEBBEN.

HOE KIJKT MEN IN ISLAMITISCHE LANDEN TEGEN CHRISTENEN AAN?
ZIJ HEBBEN EEN KARIKATUUR VAN DE CHRISTENEN. ZIJ VEREENZELVIGEN ONS MET DE GODDELOZE WERELD VAN VRIJE SEKS, DRANK EN DRUGS. OVERIGENS HEBBEN DE CHRISTENEN IN HET WESTEN EEN KARIKATUUR VAN DE MOSLIMS. WIJ ZIEN HEN AAN VOOR GEWELDDADIGE MESSENTREKKERS EN BOMMENGOOIERS.

MOETEN CHRISTENEN DE DIALOOG AANGAAN MET MOSLIMS?
JA, WANNEER DAT WEDERZIJDS KARIKATUREN EN VOOROORDELEN KAN WEGNEMEN. NEE, WANNEER WE DENKEN WATER IN DE WIJN VAN ONS GELOOF TE MOETEN DOEN. WE MOGEN DE CHRISTENEN IN DE MOSLIMLANDEN NOOIT OFFEREN OP HET ALTAAR VAN DE DIALOOG. WE MOETEN DEZELFDE RECHTEN EISEN VOOR DE CHRISTENEN IN DE MOSLIMLAN- DEN, DIE DE MOSLIMS IN NEDERLAND NU AL HEBBEN.
J. SEBÖK IN VISIE


Homoseksualiteit
De visie op homoseksualiteit is een ander punt van overeenkomst dat gesignaleerd wordt. De islam keurt homoseksualiteit echter niet alleen af, er staat ook de doodstraf op. In reformatorische kerken wordt geleerd dat homoseksualiteit niet in overeenstemming is met de scheppingsorde van God. Tegelijkertijd is er een boodschap voor hen die vallen in de zonde door de homoseksualiteit in praktijk te brengen. De boodschap namelijk dat er voor alle zonden vergeving is, als wij die aan God belijden en nalaten.

Bijzonder onderwijs
Christenen willen evenals moslims "onderwijs in eigen kring", dat is niet-openbaar, oftewel "bijzonder onderwijs". In de politiek wordt de laatste jaren de aanval geopend op artikel 23 van de Grondwet. In dit artikel is de vrijheid van onderwijs vastgelegd. Aanleiding daarvoor was het feit dat er op een drietal islamitische scholen tijdens de godsdienstlessen haatdragende teksten werden gebruikt. Door de Tweede Kamer werd vervolgens een motie aanvaard om de Onderwijsinspectie toegang te geven tot het godsdienstonderwijs op scholen. Maar niet alleen het godsdienstonderwijs op islamitische scholen: ook "zware" christelijke scholen moesten in de gaten worden gehouden. Je hoorde geluiden als: "Stel dat christelijke jongelui krijgen te horen dat een vrouw niet mag stemmen of dat ze geen bestuurlijke functie mag vervullen. Of dat een homofiel ziek zou zijn of verdorven. Dat soort dingen kunnen niet. En dus zou je dat net zo goed moeten aanpakken". Men wilde zeggen: als we islamitische scholen gaan 'aanpakken', laten we dan ook de christelijke scholen eens onderzoeken. Wat wordt daar eigenlijk allemaal geleerd en dan vooral tijdens de godsdienstlessen?

Alleen CDA, Christenunie en SGP stemden tegen deze controle van het godsdienstonderwijs. Zij vonden dat dit de vrijheid van onderwijs in gevaar brengt. De Onderwijsinspectie kan zich op die manier namelijk gaan bemoeien met de inhoud van het godsdienstonder- wijs. Ook wezen de christelijke partijen erop dat een misstand op een enkele islamitische school op deze manier leidt tot een maatregel die heel het bijzonder onderwijs, waaronder de reformatorische scholen, raakt en mogelijk dupeert. Terwijl er geen enkele reden is om te denken dat op christelijke scholen haatgevoelens ten opzichte van niet-christenen gewekt worden, laat staan dat er zou worden opgeroepen tot geweld. Vanuit de christelijke partijen werd terecht opgemerkt: "Laten we ook eens onderzoeken in hoeverre de media aanzetten tot geweld. Talloze onderzoeken hebben inmiddels aangetoond dat er een verband is tussen geweld op de televisie en geweld in de maatschappij. Waarom wordt dit nu niet eens flink aangepakt? Er is echter geen enkele concrete aanwijzing of reden om met een beschuldigende vinger naar godsdienstige christenen te wijzen. Zij vormen geen enkele bedreiging voor de maatschappij en het is dus eigenlijk te gek voor woorden dat ze over een kam geschoren worden met radicale moslims. Hier ontbreekt ook ieder zicht op de geschiedenis en culturele wortels van Nederland."

Geloofsdwang
De overeenkomsten tussen christendom en islam worden vaak benadrukt, met name in de media. Voor het gemak worden deze twee godsdiensten maar op één hoop geveegd. Als je christelijke principes hebt, word je al gauw van 'fundamentalisme' beschuldigd. Als je een afwijkende mening hebt, ben je 'radicaal'. Het is heel belangrijk dat christenen zich hierop bezinnen en duidelijk maken dat er een heel groot verschil is tussen (radicale) moslims en orthodoxe christenen. De beeldvorming berust vaak op oppervlakkige vergelijkingen. In de huidige maatschappij hebben we daarom de verantwoording om een positief geluid te laten horen. Wij worden gezien als mensen met achterhaalde opvattingen. Daar tegenover moeten we stellen dat Gods geboden goed voor de samenleving zijn, dat de tekst van ons volkslied ook nu nog geldt.
We zingen nog steeds (gelukkig!) "Mijn schild en de betrouwen / zijt Gij, o God, mijn Heer". Het is ook heel belangrijk om duidelijk te maken dat het christelijk geloof iedere vorm van dwang afwijst. Het ware christen-zijn is iets waartoe je niet kan worden gedwongen. Je bent er uit jezelf niet toe in staat. "Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden." Het christelijk geloof is een zaak van het hart. De islam is, in tegenstelling tot het christelijk geloof, een kwestie van het doen van een aantal plichten, plichten waartoe je ook in staat bent. Verder wijst de islam dwang niet van de hand Om die reden wordt de islam door velen dan ook als een bedreiging beschouwd. En dat is begrijpelijk. Christus zegt: "Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld". Terwijl de islam leert: het is wél van deze wereld.

Wraakpsalmen
Maar stel nu eens dat een buitenkerkelijk iemand bereid zou zijn zich in de Bijbel te verdiepen en daarbij op de wraak- en vloekpsalmen zou stuiten, zou hij dan niet moeten concluderen dat er passages in de Bijbel staan die tot geweld zouden kunnen aanzetten? In Psalm 35 staat bijvoorbeeld: "Twist, HEERE, met mijn twisters; strijd met mijn bestrijders. Grijp het schild en de rondas, en sta op tot mijn hulp". En in Psalm 68: "Gelijk was voor het vuur smelt, zullen de goddelozen vergaan van Gods aangezicht". Het is belangrijk deze teksten in hun verband lezen. Er is in deze psalmen telkens sprake van een situatie van oorlog en van een gebed tot God om de vijanden te verslaan. Verder zijn het niet alleen de heidenvolken die Gods toorn soms moeten ondervinden. Ook Israël heeft vanwege de zonde Gods oordelen moeten ondergaan. Echter, door de mond van de profeten mogen ze weer horen dat er bij Hem plaats is voor ontferming als zij zich tot Hem bekeren. Juist ook in het Oude Testament zijn veel teksten te vinden waaruit blijkt dat God niet graag overgaat tot het straffen van de zonde. God is "traag tot toorn" (Exodus 34 : 6). Hij heeft geen lust in de dood van de goddeloze (Ezechiël 18 : 23). In het Nieuwe Testament wordt dit nog duidelijker. In Christus openbaart de liefde van God zich ten volle. Ook de heidenvolken delen nu in de ontferming van God. In het Oude Testament was het "Oog om oog en tand om tand' en "Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten", maar in het Nieuwe Testament roept de Heere Jezus op om ook onze vijanden lief te hebben (Mattheüs 5 : 38 en 43, 44). In het Nieuwe Testament lezen we alleen nog van de geestelijke strijd die de christen moet voeren.

Bedreiging en uitdaging
in de politiek en in de media klinken regelmatig geluiden om de vrijheid van godsdienst in te perken. Dit wordt ingegeven door angstgevoelens. En, zoals we in hoofdstuk 2 al aangaven: de dreiging van de islam is ook reëel. In de meeste islamitische landen is er geen democratie, maar een dictatuur. De media in die landen verspreiden vaak leugens, verkiezingsuitslagen worden vervalst, corruptie en moord zijn aan de orde van de dag. Het is echter onjuist om de godsdienst op zichzelf als schuldige aan te wijzen. Onder het mom van godsdienst kan haat en geweld gepropageerd worden. Het feit dat christenen eens de kruistochten hebben georganiseerd, betekent nog niet dat elke christen daarvoor verantwoordelijk mag worden gesteld. Evenmin kunnen de kruistochten worden gezien als een uitvloeisel van het christelijk geloof. Integendeel, op grond van de Bijbel moeten de kruistochten worden afgekeurd. Niet alles wat christenen gedaan hebben in naam van God is in overeenstemming met de wil van God. Hetzelfde geldt ook voor de islam. In de naam van Allah worden terreurdaden verricht. Daarvoor mogen echter niet alle moslims verantwoordelijk worden gesteld. Veel gematigde moslims keuren terreur af. Toch is de islam wel een voedingsbodem voor een gewapende strijd. En daarin blijkt de islam zich duidelijk van het christendom te onderscheiden. Laten we ook bedenken dat de aanwezigheid van moslims in ons land niet alleen een bedreiging is, maar ook een uitdaging. In veel islamitische landen worden christenen hooguit geduld. In sommige landen vindt zelfs vervolging plaats. Zending of evangelisatie is in ieder geval niet mogelijk. Nu moslims naar Nederland zijn gekomen, is er de mogelijkheid hen te bereiken met het evangelie. Hieronder volgt een aantal handvatten voor het gesprek met moslims.

Belangstelling
Het is belangrijk dat je bij het aangaan van een gesprek oprechte belangstelling hebt voor de ander. Heb je oog voor hem, ken je zijn cultuur, begrijp je iets van de problemen die het migrant- of vluchteling-zijn met zich meebrengt. Het is het makkelijkst als het gesprek ontstaat met iemand die je al kent, bijvoorbeeld met een collega of buren. Maar ook wanneer dit niet het geval is: de Bijbelse liefde tot de naaste hoort je houding, woorden en daden te bepalen.

Taalbarrière
Realiseer je dat veel moslims moeite hebben met Nederlands spreken. Sommigen spreken het niet of nauwelijks ook al wonen ze al langer in Nederland. Dit bemoeilijkt het gesprek. Als je hen echter niet ontwijkt, maar geduld en begrip voor hun taalproblemen toont, zal dit zeker waardering opleveren.

Kennis van de cultuur en godsdienst
Kennis van de cultuur en de godsdienst is heel belangrijk om de ander te kunnen begrijpen en om misverstanden te voorkomen. Natuurlijk, is het niet de bedoeling dat kennis leidt tot betweterigheid. Dit zal juist niet bevorderlijk zijn voor het gesprek. Het blijft belangrijk om naar de ander te luisteren. Het gaat er immers om, antwoorden te geven op vragen die bij de ander leven, niet op vragen waarvan ik denk dat ze bij de ander leven.

Eerlijkheid
Het blijft staan dat de verschillen tussen moslims en christenen eerlijk naar voren moeten worden gebracht. Moslims zelf zeggen wel eens tegen christenen dat ze in dezelfde God geloven. Echter, Allah en de God van de Bijbel verschillen zoveel dat het niet om dezelfde God kan gaan. Ook erkennen moslims Christus niet als God en als Heiland. We hebben de taak om te laten zien dat de God van de Bijbel als de God van liefde en genade heel anders is dan Allah.

De Bijbel
Probeer moslims in contact te brengen met de Bijbel, zodat ze ontdekken wat er werkelijk in staat. Er zal een zekere huiver bij moslims aanwezig zijn ten opzichte van de Bijbel. Ze hebben altijd te horen gekregen dat het een vervalst boek is. Vermijd een gesprek over het gelijk van de Bijbel tegenover de Koran. In de Bijbel staat een aantal verhalen en namen (bijvoorbeeld Abraham en Mozes) die moslims al kennen, doordat Mohammed gedeelten uit de Bijbel heeft overgenomen in de Koran. Deze kunnen een aanknopingspunt vormen.

Levensstijl
Belangrijk is je eigen levensstijl. Stel jezelf de volgende vragen: Ziet de moslim bij mij eerbied voor het Woord van God? Ziet hij dat er gesproken wordt vanuit de eigen beleving, zodat het niet bij theorie blijft? Ziet hij dat de inhoud van de Bijbel in praktijk wordt gebracht?

Afhankelijkheid
Besef dat God alleen mensen kan overtuigen van de waarheid van het Evangelie. Het is alleen door Zijn Woord en Geest dat moslims Hem kunnen leren kennen en in Hem geloven. Hij is het ook die kan bewaren voor vooroordelen, en nederigheid, liefde en vrijmoedigheid kan geven. Van groot belang bij evangelisatie onder moslims is dan ook het persoonlijke gebed.


EVANGELISATIE ONDER MOSLIMS. BIJ DE MOSLIMS IS ER MEER GODSDIENSTIG BESEF EN BEGRIP VAN EEN HOGERE MACHT, VAN ZONDE EN STRAF, VAN HEMEL EN HEL. DAT LIGT BIJ DE NEDERLANDER VAAK ANDERS. DE MOSLIM WEET VAN EEN KOMEND OORDEEL, VAN HET FEIT DAT ALLAH ALLES ZIET EN WEET. ER IS INDERDAAD OOK EEN VERSCHIL TUSSEN EEN MOSLIM EN EEN GELOVIG CHRISTEN. ALLAH STAAT VOOR EEN MOSLIM OP EEN HEEL GROTE AFSTAND. HEEL ANDERS DAN GOD, DlE ZlCH GEOPENBAARD HEEFT IN ZlJN ZOON, DlE MENS GEWORDEN IS. EN DlE DOOR ZljN GEEST IN HARTEN VAN MENSEN WONING WIL MAKEN. MAAR ER IS BI] HEN EEN STERK GODSBESEF EN EEN BESEF VAN DE WERKELIJKHEID VAN HEMEL EN HEL. EN DAT ONTBREEKT BIJ DE GESECULARISEERDE NEDERLANDER TEN ENENMALE. G.D. PAS IN RD, NOV. 2002


De verenigingsavond

Een verenigingsavond over de islam mag niet in het programma van de JeV ontbreken. Het is niet alleen een steeds belangrijker wordende wereldgodsdienst, ook in de politiek, op straat en in de kerk worden jongeren steeds vaker geconfronteerd met de islam.
Er leven nogal wat vooroordelen als het om moslims gaat. Het is belangrijk dat er op een verenigingsavond een evenwichtig beeld gegeven wordt van (de aanhangers van) deze godsdienst. Voor extreme standpunten - én reacties uit de groep - moet gewaakt worden.

Het is verstandig om dit onderwerp te laten verzorgen door een jongere die regelmatig contact heeft met moslims of door een deskundige. Te denken valt aan iemand van het Deputaatschap voor Evangelisatie van de Gereformeerde Gemeenten.

Verwerking

Plichten
De vijf'zuilen' (zie pagina 8) nemen een belangrijke plaats in, in het leven van een moslim. Het nakomen van die plichten, maakt iemand een goede moslim.
1. Gelden deze plichten ook voor een christen?
2. Wat maakt iemand een 'goed' christen?
3. Wat zijn christelijke plichten?
4. Wat is het verschil tussen de plichten van een moslim en die van een christen?

Islam en oorlog
"De islam is de grootste bedreiging voor de wereldvrede. Kijk maar naar de wereldkaart. Bijna overal waar oorlog is, zijn islamieten in de strijd betrokken. Het Midden-Oosten, Afghanistan, Indonesië, Sudan en ga zo maar door."
1. Geef je mening over deze stelling.
2. Wat weegt volgens jou zwaarder: de islam als bedreiging of de islam als uitdaging?
3. Welke mogelijkheden zie je om de invloed van de islam in te perken?
4. Is het juist om alle moslims in Nederland gevaarlijk te noemen?

Praktisch
Uit het Reformatorisch Dagblad:
SLIEDRECHT - De gemeenteraad van Sliedrecht heeft gisteravond met een verrassend grote meerderheid ingestemd met de komst van een moskee aan de P. C. Hooftlaan. Alleen SGP en VVD stemden tegen. Hiermee is een einde gekomen aan een discussie die zeven jaar heeft geduurd.

Raadslid C. de Zanger (PvdA/D66) haalde in zijn bijdrage fel uit naar "de christenen in Sliedrecht. Er zijn allemaal concessies gedaan om de principiële tegenstanders toch maar mee te krijgen. Toch tolereren ze geen moskee op Sliedrechts grondgebied. Principes vind ik best, maar niet als men daardoor minderheden van bepaalde faciliteiten gaat uitsluiten. Ik ben diep teleurgesteld dat christenen zo onwrikbaar omgaan met hun geloof."

R. Verboom (CDA) wilde zich in de discussie niet laten leiden door emoties of electoraal gewin. "We moeten beslissen op grond van objectieve criteria. Dan zijn we ook gebonden aan artikel 1 van de Grondwet. En dan kun je als overheid niet het christendom wel de ruimte geven, terwijl je die niet geeft aan de islam."

Goede Vrijdag
C. P. den Bok (SGP) gaf aan waarom zijn partij tegen is. "Als je innerlijk overtuigd bent geraakt van de betekenis van Goede Vrijdag, dan kun en wil je niet anders dan tegenstemmen. Toen heeft Christus immers door Zijn lijden en sterven het allerbeste voor de mensheid willen verdienen."
1. Stel dat jij SGP-raadlid zou zijn in Sliedrecht. Zou je vóór of tegen de komst van de moskee hebben gestemd? Waarom?
2. De gemeente wil in een nieuwe wijk een stuk grond een 'religieuze bestemming' geven. Dat betekent ruimte voor een moskee én een kerk. Stem je tegen, dan komt de kerk er ook niet. Wat doe je?

Verschillen
Een rechter had één zoon waar hij veel van hield. Maar de zoon kwam in opstand tegen zijn vader. Na veel ruzie verliet hij het huis. Op een dag ontmoette de rechter zijn zoon weer, maar nu stond de zoon in de verdachtenbank. Beschuldigd van diefstal. De bewijzen logen er niet om en de rechter kon niet anders dan zijn zoon veroordelen. Vijftig zweepslagen... Met tranen in zijn ogen stond de rechter op en legde zijn ambtsgewaad af. Hij ging naar de plaats waar de straf zou worden voltrokken. Daar sprak hij: "Er moet recht geschieden. Maar ondanks wat mijn zoon gedaan heeft, houd ik van hem. Daarom zal ik zijn straf dragen, zodat hij vrijuit kan gaan. De rechter ontkleedde zijn bovenlichaam en incasseerde de zweepslagen.
1. Vind je het eerlijk dat de rechter de straf ontving in plaats van zijn zoon?
2. Hoe zou een moslim reageren op het verhaal van de rechter?
3. "God heeft geen zoon" staat boven een enorme moskee, vlak naast de kerk van Maria Boodschap te Nazaret. Noem eens Bijbelse bewijzen dat God wél een Zoon heeft.
4. Probeer uit te leggen wat voor gevolgen het heeft als de Heere Jezus niet wordt aanvaard als de Zoon van God.
5. Kun je meer verschillen tussen de koran en de Bijbel noemen?
6. Volgens moslims is niet de Bijbel, maar de Koran het Woord van God. Hoe kun je ervan overtuigd zijn dat de Bijbel het Woord van God is? (zie art.3-7 NGB).

Gesprek over moslims
1. Welke tradities en gewoonten mogen vreemdelingen, bijvoorbeeld moslims, houden als zij zich in Nederland vestigen?
2. Wat Is discriminatie en kun jij er voorbeelden van geven?

Gesprek over moslims
De eerste school dag op een gewone MBO-school, ergens in een grote stad. Het enige vrije plekje in het lokaal Is het plekje naast je. Tot er nóg een meisje binnenkomt. Met een hoofddoek om. En ja: ze komt naast je zitten.
1. Wat doe je?
2. Heb je wel eens een gesprek gehad met een moslimjongere en wat is je ervaring?
3. Hoe zou je een gesprek met een moslim beginnen? Welk bijbelgedeelte wil je er bij betrekken? En waar wil je uitkomen?

Ontmoeting met moslims
Praat met elkaar over oni moetingen met moslims.
1. Wat zijn de ervaringen?
2. Waar houd je rekening mee tijdens een ontmoeting met moslims?
N.B.
(a) Gastvrijheid is belangrijk in de oosterse cultuur. Daarom: Laten merken dat moslims welkom zijn In de woonomgeving. Ook zou je moslims uil kunnen nodigen voor de maaltijd.
(b) Als je ze zou uitnodigen voor een maaltijd: geen varkensvlees of alcohol
(c) Niet eten in hun bijzijn eten tijdens de Ramadan.
(d) De man-vrouw etiquette In acht nemen. Een moslimman kan het als ongepast ervaren als een vrouw hem een hand geeft. Zo ook een moslimvrouw als een man haar een hand geeft.

Positief
Lees Genesis 18 : 1-8.
1. Zou Abraham ook zo hebben gehandeld als hij een moderne westerling was geweest?
2. Vind je de oosterse gastvrijheid overdreven of juist positief?
3. Stelling: "Christenen kunnen een voorbeeld nemen aan moslims, als het gaat over gastvrijheid."
4. Hoe gastvrij Is de gemeente waar jij bij hoort?
5. Zijn er meer positieve eigenschappen te noemen van de oosterse cultuur?

Literatuur: 

James A. Beverly: Wegwijzer over de islam, uitgave Elia Stichting, Nieuwleusen 2002. 

Drs. L.W. de Graaff: Islam, bedreiging en uitdaging, Barneveld, 1998. 

C. Horrie en P. Chippindale: Islam, achtergronden van een wereldreligie, Utrecht 1992. 

Dr. Fred Leemhuis: De Koran. Een weergave van de betekenis van de Arabische tekst in het Nederlands, Houten 1990. 

I. van Rijssel: In gesprek met moslims in Zaait aan alle wateren... Evangelisatie: opdracht en praktijk onder redactie van G. Baan e.a., Woerden 2004 

Botsende culturen, bijlage Reformatorisch Dagblad, 20 oktober 2001. 

Moslims, omheen gaan? Mee omgaan!, brochure Stichting Evangelie & Moslims. (Dit is een stichting voor getuigenis onder moslims in Nederland. Adres: Joh. Van Oldenbarneveltlaan 10, 3818 HB Amersfoort.) 

Dertig vragen over de islam, Visie en EO.nl/islam 

Handvatten voor het gesprek met moslims, cgk.nl 

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 2004

Mivo +16 | 24 Pagina's

'Mijn buurman is een moslim'

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 2004

Mivo +16 | 24 Pagina's