Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van de Hoofdredacteur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de Hoofdredacteur

3 minuten leestijd

Revolutie in de kerk. Dat was het precies vijftig jaar geleden in de Nederlandse Hervormde Kerk. De maatschappijkritische theologie voerde in de jaren zestig van de vorige eeuw de boventoon. Het moest in de prediking vooral gaan over de politieke en maatschappelijke problemen in deze wereld. Het antwoord hierop was een even revolutionair protest in het Getuigenis van 1971, ondertekend door vertegenwoordigers uit de breedte van de Hervormde Kerk.

Er stak een enorme storm op na publicatie van dit manifest. Vele reacties volgden, waaronder tienduizenden adhesiebetuigingen, talloze artikelen en (forum)gesprekken, voor de radio en televisie. “Het gíng ergens over”, zegt de nog enige levende ondertekenaar van het spraakmakend manifest, dr. ir. Jan van der Graaf, in dit nummer.

De achtergrond van het Getuigenis ligt in de ontwaking van de Nederlandse Hervormde Kerk na de Tweede Wereldoorlog. De kerk kreeg in 1951 een nieuwe kerkorde en maakte ernst met de (her)kerstening van de samenleving. De kerkorde van 1951 stelde daarom het apostolaat (gericht op zending) vóór het belijden. Maar inhoudelijk werd de term apostolaat niet doordacht, zo betoogt dr. Reinier van Kooten, met alle gevolgen vandien. Het ging bij voor- en tegenstanders van het Getuigenis uiteindelijk om een specifieke interpretatie van het Koninkrijk Gods, zo zet prof. Martien Brinkman uiteen. Zijn conclusie: “Beide partijen overdreven daarbij nogal in het punt dat ze wilden maken.”

Missioloog dr. Jan van Doleweerd typeert een christen als een getuige die “naar voren treedt” en “voor iemand opstaat” (Luk. 16:28; Hand. 2:40). Getuigen is een opzettelijke daad onder de leiding van de Heilige Geest, gericht op de erkenning van Jezus Christus als Heer. De Utrechtse oud-missioloog prof. Jan Jongeneel schreef een boek over het protestantisme dat hij typeert als een beweging van protest en getuigenis. Het Getuigenis van 1971 was een protest tegen ontwikkelingen in de kerk en getuigde van moed om te zeggen waar het op staat.

We leren ook graag van proteststemmen uit het verleden. Het Getuigenis is wel eens vergeleken met de Barmer Thesen van 1934, een vlammend protest tegen het Duitse naziregime. De Duitse predikant Fritz Müller (1889-1942) keerde zich tegen de nazi-ideologie in kerk en samenleving, zo beschrijft A. B. Goedhart.

Kortom, wie het protestantisme een warm hart toedraagt, laat zich door dit nummer verrassen. En we hebben nog meer goed nieuws voor u. De komende editie in augustus/september wordt een geheel vernieuwd magazine, waarover u in een bijsluiter in dit nummer meer kunt lezen. De nieuwe opzet van themanummers van de afgelopen maanden slaat aan. Het aantal nieuwe (proef)abonnees neemt flink toe waarvoor we erg dankbaar zijn. Vertel het goede nieuws over dit blad voort!

Dit artikel werd u aangeboden door: Protestants Nederland

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 2021

Protestants Nederland | 36 Pagina's

Van de Hoofdredacteur

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 2021

Protestants Nederland | 36 Pagina's