Ter introductie
Huwelijk, gezin en familie. Het zijn vormende verbanden die onze ik-zucht en vermeende autonomie sterk op de proef stellen. Het protestantisme heeft op deze terreinen zijn heilzame invloed laten gelden, onderstreept dit themanummer. De Reformatie veroorzaakte een ‘seksuele’ revolutie, zo stelt dr. John Exalto ter introductie in dit nummer: na eeuwen waarin het celibaat als een hogere levensstaat was beschouwd, werd het huwelijk de nieuwe norm voor de geestelijkheid en het gezin de door God gewilde samenlevingsvorm.
Het huwelijk is een verbond en geen contract, schrijft dr. Maarten Klaassen, werkzaam voor stichting Bijbels Beraad M/V . Een contract is te verbreken, een huwelijk – naar analogie van Gods verbondstrouw – niet. Overspel is daarom de enige reden om een huwelijk te ontbinden, volgens Klaassen. Maar de gevolgen zijn desastreus, voor alle partijen én de samenleving.
Dat elk zich in de moederschoot vormend kind het recht heeft om te mogen leven klinkt als een logisch standpunt vanuit Bijbels oogpunt. Maar in de huidige maatschappij ligt dit standpunt in Nederland, maar vooral internationaal onder vuur, zo zet Henk Jan van Schothorst (Christian Council International) uiteen.
Het gebruik van de roepnaam is de eerste vorming van het prille leven. In de roepnaam komt ook de liefde van de God van het verbond mee, aldus praktisch theoloog prof. dr. Maarten Kater. “We worden geroepen en gaandeweg leren we te antwoorden, in gehoorzaamheid.”
Maar wordt er in gezinnen (nog) gesproken van hart tot hart?, zo vraagt ds. G. Herwig zich af. Zijn ouders bereid en in staat om tijd en energie te steken in het wegwijs maken van hun kinderen als het gaat om zonde en genade en om kwetsbaar naast onze jongeren te staan?
Godsdienstige opvoeding is vrouwenwerk, zo stelde ooit de gereformeerde pedagoog Jan Waterink (1890-1966). Niet dat daarbij de man geen enkele rol zou spelen. Maar de vrouw was daartoe toch wel de eerstaangewezen persoon binnen het gezin, aldus Waterink – zeker in de eerste levensfase van kinderen, zo zet redactielid Hans van de Breevaart uiteen.
Weer een prikkelende vraag: in hoeverre zijn de moeders nog thuis? Diederik van Dijk (NPV) stelt dat moeders geen baan hebben, maar een roeping. De beschikbaarheid van de moeder is een cruciale voorwaarde om een hechte relatie met de kinderen op te bouwen. “Zij geven hun huis ziel en leven. Zij scheppen een ruimte waar geborgenheid heerst en de wereld even wordt buitengesloten. Hier kan een kind opgroeien om zélf gewekt te worden tot geloof.”
De huwelijks- en gezinsethiek overbrugt ook confessionele grenzen. Huwelijk en gezin zijn cruciale zaken in de Rooms-Katholieke Kerk. Protestanten huldigen wereldwijd steeds meer de autonomie-gedachte, wat geleid heeft tot liberale visies op huwelijk, gezin en seksualiteit. Bij wie is nu de ethiek veilig: bij Rome of de (echte) nazaten van de Reformatie, of beide? De lezer van dit rijke en gevarieerde nummer mag oordelen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 2022
Protestants Nederland | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 2022
Protestants Nederland | 44 Pagina's