Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nog Meer Stakingen In Het Onderwijs?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nog Meer Stakingen In Het Onderwijs?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik moest echt wel even slikken. Weer een staking in het onderwijs, 15 maart aanstaande? Terwijl we toch nog maar kort geleden, vorig jaar, een belangrijke stap in de salarisontwikkeling van leraren hebben meegemaakt? Vakorganisaties en werkgeversorganisatie PO-raad bereikten een akkoord voor een nieuwe cao in het primair onderwijs. En die cao zette een significante verbetering in die alle leraren zullen gaan voelen. Het is prachtig dat toen na veel onrust een akkoord is bereikt waarin het door minister Slob beschikbaar gestelde geld merkbaar en zichtbaar wordt ingezet voor de positie van leraren.

De basisschaal voor leraren, schaal LA, werd afgeschaft en omgezet in een nieuwe schaal L10. Om die schaal LA is zoveel te doen geweest: het startsalaris voor beginnende leraren was weliswaar goed te noemen, maar de verdere salarisgroei bleef zowel in tempo als in het eindsalaris achter bij andere schalen in het onderwijs. De nieuwe actiegroep PO in Actie wist met dit thema het basisonderwijs te mobiliseren, zelfs met steun van de werkgevers. Maar met de invoering van schaal L10 als basisschaal werd een hele belangrijke stap gezet en verbeterde de salarispositie van leraren in het basisonderwijs aanzienlijk. Alle leraren gingen onverkort, met behoud dus van hun huidige trede in de schaal, over naar de nieuwe hogere loonschaal L10. Verder volgden er nog nabetalingen en eenmalige uitkeringen. Natuurlijk, met deze salarisverbetering in het primair onderwijs zijn echt niet alle problemen die spelen binnen het onderwijs opgelost. De lerarentekorten zijn zeker in het funderend onderwijs heel erg nijpend. En zeker in het basisonderwijs komt daar nog bij dat ziektevervangingen bijna nauwelijks meer te realiseren zijn. En de werkdruk, als gevolg van deze tekorten maar zeker ook als gevolg van andere ontwikkelingen, is een factor van betekenis in het schoolleven.

Maar is een staking nu de oplossing? Nog los van de bijbels-principiƫle bezwaren die wij tegen staken hebben? Nee, staken is zeker niet de oplossing. Staken is: weglopen van de tafel waaraan je met elkaar tot akkoorden moet komen, waaraan je met elkaar moet staan voor goed onderwijs en goed werkgeverschap. Daar komt bij dat staken in dit stadium ongepast is: het mooie akkoord van vorig jaar is vers van de naald, en wordt op dit moment vervolgd door onderhandelingen over de positie van schoolleiders en onderwijsondersteunend personeel. Deze en andere onderhandelingen geef je toch eerst alle kans om te laten welslagen? Daar loop je toch niet van weg om de druk op de ketel te zetten? En dat over de rug van ouders en kinderen heen? En is het akkoord van 2018 juist geen uitstekend bewijs van dat wat een goed overlegklimaat kan opleveren?

Staken is ongepast, is dat altijd overigens, maar zeker ook op dit moment. Geef de onderhandelingen een kans, en geef als organisaties een goed voorbeeld. En daarbij komt nog: laten we alsjeblieft niet denken dat geld het middel is dat alles oplost. Geld is maar een van de knoppen waaraan je kunt draaien als het gaat om werkdruk en de aantrekkelijkheid van het beroep van leraar. Denk eens aan alle regeldruk binnen het onderwijs, aan alles ook wat van buiten komt en op het bordje van de schoolorganisatie, en dus ook op het bordje van de leraar, wordt neergelegd. Een snelle rondgang bij onze leden maakt dat ook duidelijk: maak daar allereerst eens een eind aan, zodat we op school ons weer voornamelijk op het kind en op de lessen aan het kind kunnen concentreren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2019

RMU.NU | 52 Pagina's

Nog Meer Stakingen In Het Onderwijs?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2019

RMU.NU | 52 Pagina's