“Één Europa, Een Gemiddelde Stikstofwaarde?”
We lieten Mario Verschuure, constructeur bij Cerfix B.V. en bestuurslid van de RMU-sector Bouwnijverheid, reageren op het interview met De Vries. Welke ervaringen uit het verleden en bedreigingen voor de sectoren bouw en landbouw ziet Mario? En, wat zouden we zelf kunnen doen?
In welke zaken ben je het eens met De Vries?
“De stikstof uitstoot is sinds 1990 met ruim 50 procent afgenomen. Door het afschaffen van het melkquotum is de veestapel weer gegroeid. Kennelijk voorziet dit in een behoefte. Het gevolg is weer een toename van stikstofuitstoot die al extreem hoog ligt ten opzichte van de aanwezige natuurgebieden. Wanneer het mogelijk is op een relatief eenvoudige manier de uitstoot terug te brengen dan moeten we dat zo snel mogelijk doorvoeren.”
Met welke zaken ben je het oneens met De Vries?
“Ik snap wel dat de oplossing voor de uitstoot het gemakkelijks gezocht wordt in de sector van de boeren, omdat deze sector voor 60 tot 70 procent de veroorzaker zou zijn. Ander bronnen hebben het over zo’n 30 tot 40 procent. De verkeerssector is volgens diezelfde bron ook een veroorzaker van zo’n 30 tot 40 procent. De verkeerssector is in de afgelopen periode een stuk minder innovatief geweest dan de agrarische sector. Het halveren van de veestapel zal betekenen dat elders op de wereld de productie wordt overgenomen. Hoe ziet dat er uit? De vraag naar vlees, melk en eieren zal immers blijven bestaan.
Wat moeilijk te begrijpen en uit te leggen is, is dat de uitstoot in relatie tot de natuurgebieden niet als één Europa beschouwd wordt. Doordat we zien wat er in omliggende landen gebeurt, komt de problematiek ongeloofwaardig over. We willen één Europa zijn. Waarom dan niet een gemiddelde stikstofwaarde over heel Europa verdelen?
De agrarische sector heeft al zoveel gegeven en geïnvesteerd met een goed resultaat tot gevolg. Het is Europees gezien een gezamenlijk probleem. Ik denk dat een oplossing door middel van kernenergie al een hele goede stap is in de juiste richting is. Ook het doorontwikkelen van de alternatieve energiebronnen zoals elektriciteit gecombineerd met waterstof.”
Welke gevolgen zie je nu in je omgeving voor de bouw?
“Er zijn gemeenten die geen enkele omgevingsvergunning afgeven zolang er geen duidelijkheid is over de eisen en toetsingsmethode van de het stikstofproblematiek. Hierdoor verdwijnen bouwprojecten in de ijskast. Momenteel merken de toeleveranciers uit de prefab-industrie zeker dat de vraag stagneert en er veel onzekerheid is wanneer projecten vergund gaan worden en wanneer de uitvoering kan starten. Anderzijds worden projecten welke reeds vergund zijn sneller vlot getrokken om mensen aan het werk te houden. Hierdoor komt de werkvoorbereiding onder druk te staan wat weer voor nodige stress en onrust op de werkvloer zorgt. Ook zie ik buitenlandse bedrijven die hun investering verleggen naar buurlanden, omdat ze hier in Nederland voorlopig niet kunnen bouwen.
Als er niet snel een goede en werkbare oplossing geboden wordt voor de bouwsector, dan zullen er wellicht nog de nodige ontslagen volgen en een aantal bouwbedrijven en toeleveranciers failliet gaan.”
“Ik denk dat we als burgers ook eens kritisch naar ons zelf moeten kijken. Mijzelf hierbij ingesloten. Hoe makkelijk worden er autoritten gemaakt die niet noodzakelijk zijn? Het samen rijden bij woon-werk verkeer vinden we lastig, dus rijden we apart. Hoe makkelijk pakken we niet het vliegtuig voor een stedentrip? Het is relatief zo goedkoop maar erg milieu belastend. Wij als ‘klein landje’ kunnen wel een positief aandeel leveren, maar niet de oplossing. Al met al veel ‘paniekvoetbal’ en het is jammer dat er niet voldoende tijd genomen wordt om het probleem goed aan te pakken.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2019
RMU.NU | 52 Pagina's