Stelling: “Ik ga graag minder hard rijden zodat woning- en wegenbouw weer op gang kan komen”
Leen Voorwinden
gaat op zijn fiets naar het werk en rijdt sporadisch voor het werk op de snelweg
“Het is belangrijk dat het werk door kan gaan. Wanneer mensen hierdoor zonder werk zouden komen, is dit triest. Hoeveel invloed de lagere snelheid werkelijk heeft, is voor mij een vraag. Voer op zoveel mogelijk wegen trajectcontrole in, dan kan het effect hebben.”
Feike Voorwinden
rijdt in zijn Renault Grand Scenic zo’n 90.000 km per jaar op de snelweg
“Ik heb begrepen dat het maar 0,07 procent stikstofruimte scheelt als wij allemaal 100 gaan rijden in plaats van 130 km/uur. Dat levert veel te weinig op. De overheid moet in de vele postzegels aan natuurgebieden gaan schrappen.”
Andre Huisman
rijdt regelmatig in de spits bij Gouda en Utrecht
“Als ik naar de bezetting per auto bekijk, kom ik tot 95 procent waar er maar een persoon in de auto zit. Als er in elke auto twee personen gaan zitten, hebben we geen uitbreiding van het wegennet nodig en kunnen we gewoon wat harder rijden.”
Leo Beyer
rijdt ongeveer 30.000 km per jaar in zijn Skoda Octavia
“Ik ben het 100 procent eens met de stelling. Wanneer kan je nog hard rijden? Bijna overal loop je vast in een file. Ga op tijd van huis, dan kan het ook minder snel. Wat heb je aan harder rijden als je het risico loopt zonder werk thuis te zitten en daardoor geen of minder inkomen hebt?”
Ko Verhelst
rijdt in een Peugeot 307 uit 2001 per jaar zo’n 1.500 km op Nederlandse snelwegen en zo’n 1.000 km op Belgische snelwegen. Vindt een elektrische auto geen milieuvriendelijk alternatief
“Het is grotendeels een besparing in de portemonnee door minder brandstofverbruik. Waarom deze maatregel om de bouw op gang te houden? Zijn andere sectoren minder of anders belangrijk? Laat de bouw circulair werken. Daar is ook veel milieuwinst te halen. Laat de gebruikers van Schiphol ook maar een bijdrage doen. Overigens ben ik van mening dat elke sector en elke persoon op zich een bijdrage kan leveren.”
Jaap van Heest
reist naar zijn werk op de fiets. Rijdt privé met Renault Captur zo’n 15.000 km per jaar
“Als iedereen zich er aan houdt is er wellicht een goede doorstroming in het verkeer, en die 30 km verschil per uur maakt op de afstanden in Nederland niet zoveel tijd uit. Brengt wel meer rust met zich mee. Je komt veel relaxter op je bestemming aan, hebt minder brandstof verbruikt, en is dus beter voor milieu en ook nog voor de portemonnee. Laat er ook maar strenge controle op zijn.”
Christiaan de Ruijter
zit wekelijks 11 uur in zijn Ford Mondeo
“Allemaal wat minder in het totaalbelang is nodig. Rentmeesterschap is daarbij onze opdracht. Goede wetenschappelijke onderbouwing van de effecten is gewenst, om niet later te ontdekken dat het toch anders was.”
Elbert Flim
rijdt in zijn Suzuki niet veel op de snelweg
“Ik denk dat het een papieren voorschrift is van het kabinet. Dan kunnen ze zeggen dat ze wat aan het ‘stikstofprobleem’ hebben gedaan. Intussen houdt zich bijna niemand aan de nieuwe maximale snelheid. Voordeel voor de regering: meer boetes incasseren! Gelukkig is het probleem voor Nederland opgelost, want de stikstof van de buren stopt natuurlijk bij de grens. Hoe naïef kan een mens zijn? En de kiezer? Die stemt de volgende keer gewoon weer op dezelfde partijen. Gelukkig dat het nieuwe racecircuit van Zandvoort geen stikstof produceert. Dan kan de prins doorrazen. Arm Nederland.”
Gerrit Polder
rijdt zoveel mogelijk met de fiets of openbaar vervoer. Gebruikt de auto als ‘regenpak’ voor zo’n 5.000 km per jaar
“100 km per uur, dat haal ik nooit! Max 30 km p/u op de fiets. Daarmee kom ik elke dag binnen een half uur op mijn werk, of op zondag in een kwartier bij de kerk. Mijn kinderen, ouders, of winkels in buurgemeenten zijn allemaal op een afstand van omstreeks 10 km uitstekend te doen op de fiets. Soms als ik voor mijn werk wat verder weg moet rijd ik heerlijk 130 of meer. In de trein.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2019
RMU.NU | 52 Pagina's