Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nederlandse Douane

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nederlandse Douane

2 minuten leestijd

Vroeger nu

De geschiedenis gaat van de Nederlandse Douane gaat ver terug. Historici zijn het er over eens dat het teruggaat tot zeker de Tachtigjarige Oorlog. De Republiek der Verenigde Nederlanden zette een belastingsysteem op dat de marine moest uitvoeren. We zien het voor ons hoe schepen van de visserij en koopvaardij gecontroleerd werden op de vracht en accijnzen moesten worden betaald. Het woord ‘douane’ hebben we te danken aan Napoleon, die tijdens de inlijving van Holland in het Franse keizerrijk, het Franse douanestelsel introduceerde. Maar Napoleon verdween van het toneel, en het stelsel ook. De structuur van de organisatie en de naam bleven.

De Douane is een overheidsdienst die toezicht houdt op de invoer, doorvoer en uitvoer van goederen in Nederland. Invoerrechten moeten worden betaald en smokkelwaar of verboden goederen, moeten worden tegengehouden. De Nederlandse Douane is onderdeel van de Belastingdienst. Douanemedewerkers worden gezien als buitengewoon opsporingsambtenaar.

De Douane is voor veel Nederlanders niet iets wat ze in het dagelijks straatbeeld tegenkomen. Sinds er voor de meeste Europese landen vrij in- en uitreizend verkeer is, hebben we niet zo’n oog voor dit werk. Veel hekjes en poorten zijn verdwenen. Natuurlijk zien we de informatieborden op de vliegvelden en zorgen we dat we er niets mee van doen hebben. In de media komt af en toe op 26 januari ‘de dag van de Douane’ voorbij.

Ondertussen werkt de Douane hard door. Meer dan ooit zijn er urgente zaken die de aandacht van de Douane vragen nu Nederland een van de belangrijkste toegangspoorten van Europa is. Denk aan de haven van Rotterdam, de luchthaven Schiphol en de vele wegen en treinverbindingen. De Douane verwerkt zo’n 25 procent van de Europese Unie. Verdovende middelen, wapens, zieke en bedreigde dieren en nagemaakte producten moeten er uit gevist worden. Daar komt de problematiek van de mensenhandel en de Brexit nadrukkelijk bij. Uitdagingen genoeg bij de Douane.


Tip:

Bezoek het Belasting & Douane Museum in Rotterdam als je meer wilt weten over de historie van de douane, het smokkelen en de verschillen met nu. Ook de website van dit museum is een bezoekje waard.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2020

RMU.NU | 52 Pagina's

Nederlandse Douane

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2020

RMU.NU | 52 Pagina's