Manusje-Van-Alles
Volgens Wikipedia is een manusje-van-alles een term die wordt gebruikt om iemand te omschrijven die vele kleine karweitjes opknapt. Even heel oneerbiedig gezegd: een klusjesman.
Nederland kent veel zzp’ers: ruim 1,2 miljoen. Deze ondernemers werken in de meest uiteenlopende branches: van ICT tot transport en van winkelbedrijf tot de bouw. Met name in die laatste branche zijn veel zogenaamde klusbedrijven werkzaam. Vaak zie je dat terug in de naam, bijvoorbeeld ‘Klussenbedrijf Van de Brink’. Deze ondernemers zijn vaak heel handig en doen de meest uiteenlopende klussen. Daar is vanzelfsprekend helemaal niets mis mee en ik geloof dat er veel klanten (met name particulieren) dankbaar gebruik maken van de vakkundigheid van deze ondernemers. Maar er kleeft wel een bepaald ‘risico’ aan door jezelf te presenteren als klusjesman, namelijk dat het voor klanten niet helemaal duidelijk is waarvoor ze bij deze klusjesman terecht kunnen. Doordat het beeld niet helemaal duidelijk is, bestaat de kans dat ze naar een gespecialiseerd bedrijf stappen omdat ze weten dat daar specifieke kennis en ervaring in huis is. Daarnaast bestaat het risico dat doordat je de meest uiteenlopende werkzaamheden doet en geen specialisme hebt, je in verhouding meer tijd nodig hebt (lees: minder efficiënt werkt). Dit kan tot gevolg hebben dat de klant al met al duurder uit is. Maar het verschijnsel klusjesman zie je niet alleen in de bouwsector: ook in andere branches zijn er genoeg ondernemers die de meest uiteenlopende werkzaamheden doen.
Onderscheidend
Zoals gezegd is er is helemaal niets mis met het feit dat ondernemers ‘allrounders’ zijn. Zolang er vraag naar is, is dat prima. Maar er zijn soms situaties en tijden, zoals de te verwachten economische recessie, dat je meer dan anders zichtbaar zult moeten zijn als ondernemer. Dan is het hebben van één of een beperkt aantal specialismes van groot belang. Het hebben van specialismes hoeft overigens niet te betekenen dat je de andere dingen niet meer doet. Deze kunnen heel goed gecombineerd worden, zolang voor de klant maar duidelijk is dat je ergens in uitblinkt. Het voordeel van een specialisme is dat je er steeds beter in wordt. En door gerichte opleidingen of cursussen te volgen, wordt dat effect nog eens extra versterkt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 2020
RMU.NU | 52 Pagina's