Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jouw vragen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jouw vragen

3 minuten leestijd

Van een jongere lezer kreeg ik de vraag waarom er toch die ene boom was in de paradijs, waarvan Adam en Eva niet mochten eten. Het betekende immers dat zij een verkeerde keuze konden maken. En: waarom liet de Heere de duivel toe in de hof? Het zijn begrijpelijke vragen. Vragen die ieder van ons zich vast weleens gesteld heeft.

Nu kun je op deze vraag een heel kort antwoord geven, namelijk dat alleen de Heere dat weet. Hoe zouden wij kleine, dwaze mensen kunnen begrijpen of uitleggen wat God doet en waarom? We weten wél dat God volkomen wijs is, volkomen goed en volkomen rechtvaardig. Dat lijdt geen twijfel. Maar waarom Hij de mens toestond om tot zonde te komen, waarom Hij het niet voorkomen heeft, waarom Hij niet ingreep? We komen als mensjes met onze kleine en verduisterde verstand niet in de buurt van het antwoord op deze grote vragen.

Toch kunnen we –in het licht van de Bijbel– een aantal dingen bedenken die laten zien in welke richting we moeten denken. Om te beginnen is het van belang dat de eerste zonde niet door een mens is gedaan. Aan de val van de mens ging de val van engelen vooraf.

De duivel is zo’n gevallen engel. Hij is Gods tegenstander, de vader der leugenen, de vorst der duisternis, de verleider. Met andere woorden: het kwaad was er al, voordat Adam in zonde viel. En het is door de verleiding van de duivel dat de mens tot zonde is gekomen. Let wel: dat de mens verleid is, vermindert zijn schuld niet! Het verontschuldigt hem ook niet. De Heere heeft de mens zo geschapen dat hij in liefdevolle gehoorzaamheid kon volharden.

Trouwens, dat laatste heeft ook alles te maken met die ene boom waarvan Adam en Eva niet mochten eten. Met dat gebod stelde de Heere hun liefde tot Hem op de proef. Hij stelt deze orde in en de mens heeft in liefde die orde te eerbiedigen. Let wel: dit ‘proefgebod’ is niet een soort valkuil. Nee, het is „een gebod ten leven”, volgens onze geloofsbelijdenis. Dat wil zeggen: God geeft de mens het leven in de weg van de gehoorzaamheid aan Hem. Met dit gebod stelt God de mens een grens.

„Met het eerbiedigen van deze grens is het leven gemoeid, met het overschrijden ervan de dood!” las ik ergens. En nog eens: we konden als mensen volharden in liefde en gehoorzaamheid. Zo had God het ook bedoeld; Hij wilde dat de mens Hem vrijwillig zou liefhebben. Zo had Hij Adam en Eva geschapen, niet als mensen die uit dwang hun Schepper liefhebben en dienen, maar van harte en vrijwillig. Inderdaad kon de mens die vrijheid verkeerd gebruiken. En zo gebeurde het ook.

Behalve je afvragen waarom de Heere niet ingreep, moet je je volgens mij vooral afvragen wat de Heere wél deed. En waarom… Na de val komt Hij met de belofte van Zijn Zoon – de tweede Adam, Jezus Christus. En Hij zou wel volharden! Verzocht door de duivel in de woestijn bleef Hij wel staande en hield Hij vast aan de liefde tot en de gehoorzaamheid aan Zijn Vader. Ja zelfs tot in de dood aan het kruis.

Dus: de Heere heeft er alles aan gedaan om gevallen mensen, verloren zondaren, te behouden! En waarom? Niet omdat wij Hem daar ook maar één goede reden voor hebben gegeven. Het is omdat Zijn hart Hem dat ingaf. Het is vanwege Zijn ontferming en genade, die niet te verklaren zijn dan vanuit Zijn hart. Het is Zijn diepe, onpeilbare, wondere barmhartigheid. Niet te begrijpen. Nog veel minder dan het ”waarom” van de zonde. Enkel te aanbidden.

Ds. P.C. Hoek, Putten

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 11 februari 2025

Terdege | 96 Pagina's

Jouw vragen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 11 februari 2025

Terdege | 96 Pagina's