Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE VERKIEZING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE VERKIEZING

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Geloof jij echt dat niet alle mensen zalig worden? Wil God dat? Hij is toch liefdevol en zegt Zelf: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Dan is het toch voor iedereen?”

Worden alle mensen zalig of alleen de mensen die uitverkoren zijn? In hoofdstuk 1 van de Dordtse Leerregels gaat het over de vraag of God besloten heeft dat er mensen uitverkoren of verworpen worden. Een moeilijk onderwerp, maar toch goed om er over na te denken.

Zoals een luipaard
De Dordtse Leerregels beginnen bij de schepping. God heeft alles goed gemaakt. Wij hebben echter gezondigd. Ik gezondigd? Adam heeft toch gezondigd? Dat is waar. Maar Adam is jouw eerste voorvader. Adam is het hoofd van het menselijk geslacht. Als onze vertegenwoordiger heeft hij zich door de zonde losgemaakt van God. Wat had jij gedaan als je in de plaats van Adam stond?

Wat is het gevolg? Alle mensen zijn door de zonde meegesleept. Onze natuur is helemaal verdorven. Net zoals een luipaard zijn huidvlekken niet kan veranderen, kun jij je zondige hart niet veranderen (Jeremia 13 : 23).

We zeggen wel eens tegen elkaar: ‘Neem me maar zoals ik ben’. Maar tegenover de HEERE is dat anders. Hij hoeft ons zo niet te nemen, want zó zijn we niet door Hem gemaakt. Hij heeft recht op ons, zoals Hij ons geschapen heeft: goed en naar Zijn beeld!


STELLING
Ik ben geboren als vijand van God.


Uitverkoren tot geloof
God is aan niemand iets verplicht. Wij willen niet luisteren naar God. Daarom moeten we gestraft worden. Toch heeft God besloten dat niet alle mensen verloren gaan. Dat noemen we de uitverkiezing. God bekeert de verkoren zondaren: de barmhartige God buigt hun harde hart zodat ze gaan geloven. Ze worden levend gemaakt.

De Bijbel noemt het geloof een genadegeschenk van God. Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u het is Gods gave (Efeze 2 : 8).

Dus hoe komt het dat er mensen zalig zullen worden? Omdat de één beter is dan de ander? Nee, alleen omdat God Zijn eeuwige liefde heeft laten zien in Zijn Zoon. De Heere Jezus heeft de mogelijkheid gegeven om gevallen mensen zalig te maken. Ja, Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven (Johannes 14 : 6). Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was (Lukas 19 : 10b).

Hoeveel mensen worden er zalig? Dat vroegen de discipelen aan de Heere Jezus. Wat zegt Hij dan? Wat gaat het jullie aan. Strijdt om in te gaan (Lukas 13 : 23). Klem je daar maar aan vast.


opdracht
Zeg in je eigen woorden op wat er in de Dordtse Leerregels hoofdstuk 1 artikel 2 staat.


Verwerping en ongeloof
De andere kant van de uitverkiezing is de verwerping. God heeft onderscheid gemaakt en is sommigen in Zijn eeuwige verkiezing voorbijgegaan. Hij geeft hen wat ze verdiend hebben: ze blijven geestelijk dood. Calvijn noemde dat ‘Gods rechtvaardig, onberispelijk maar ook onbegrijpelijk oordeel’.

Dwingt God mij dan tot zondigen? Nee, jij kiest zelf steeds weer voor de zonde. Ook de zonde van ongeloof! Je kan en mag God niet de schuld geven van je ongeloof. De Heere Jezus sprak tot de godsdienstige Joden: En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben (Johannes 5 : 40).

Je wordt niet veroordeeld omdat je een verworpene bent, maar om jouw ongeloof en volharden in de zonden. De Heere zal je zonden aanwijzen op de oordeelsdag. En de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken (Openbaring 20 : 12b).


STELLING
De Heere weet toch al of ik wel of niet uitverkoren ben. 
Daar kan ik zelf toch niets meer aan veranderen. 


Advies
‘Verkiezing en verwerping’ is een moeilijk onderwerp, omdat we het niet kunnen begrijpen. Je wilt Gods besluiten zo graag begrijpen. De opstellers van de Dordtse Leerregels geven daarom een advies.

Mis je het geloof in Christus? Of voel je er niets van? Dan word je in hoofdstuk 1 artikel 16 aangeraden niet moedeloos te worden, maar vlijtig (dat betekent trouw en hard werkend) de Heere te zoeken. Waar? In Zijn Woord, onder de prediking en in het gebed. Dát zijn de middelen die God gebruikt om Zijn doel te bereiken.

Ken je de Heere al, maar is de dagelijkse strijd in je hart hevig door de zonde? In artikel 16 word je bemoedigd met de Bijbeltekst: Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken en de rokende vlaswiek, die zal Hij niet uitblussen (Jesaja 42 : 3a).

Ken je de Heere niet, leef je zonder zorgen en maak je je niet druk over verkiezing of verwerping? Dan word je ernstig met het komende oordeel gewaarschuwd om je tot God te bekeren.


VRAAG
Wat hebben de Bijbelteksten in de Dordtse Leerregels hoofdstuk 1 artikel 18 te maken met ‘buigen’?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2015

Treffer | 12 Pagina's

DE VERKIEZING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2015

Treffer | 12 Pagina's