Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overtuigend SGP

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overtuigend SGP

Al meer dan 100 jaar een vertrouwd christelijk geluid

10 minuten leestijd

De SGP is niet zomaar een organisatie, maar een politieke partij, met idealen. We geloven ergens in. We staan ergens voor, al meer dan 100 jaar. Sterker nog: we willen overtuigen. Van het goede van de Bijbelse normen en waarden. Maar hoe doe je dat?

De partijmissie geeft aan dat we de beginselen van Gods Woord in politiek en maatschappij tot meer erkenning willen brengen. De SGP wil dus de hele samenleving bereiken. Daarvoor is allereerst belangrijk dat we weten wat de samenleving bezighoudt én welk beeld zij van ons heeft.

Imago

Er bestaan heel wat vooroordelen over de SGP. Bijbels genormeerde politiek, visie op seksualiteit, vrouwenstandpunt en doodstraf doen wenkbrauwen fronsen. Daarmee wordt de partij door menigeen weggezet als niet meer van deze tijd, star of extreem.

Tegelijk wordt de SGP breed gewaardeerd om een aantal zaken. Ook al zet de tijdgeest de standpunten onder druk, de SGP blijft frank en vrij staan voor haar Bijbelse uitgangspunten. Dat maakt de partij stabiel en consistent. De aanpak kenmerkt zich door vrijmoedig getuigen én constructief politiek bedrijven, betrouwbaar en deskundig. De toonzetting is krachtig én mild, inhoudelijk scherp én bescheiden. De SGP laat daarbij in de Tweede Kamer en elders zien dat serieuze standpunten gepaard kunnen gaan met humor.

Overtuigen

We willen mensen dus overtuigen van de (meer)waarde van een leven volgens Gods goede geboden. Juist in een tijd waarin het begrip voor Bijbelse standpunten van de SGP snel afneemt, is van belang dat die boodschap helder blijft klinken. Veel mensen zullen vanwege een aantal standpunten nooit op de SGP stemmen, maar voelen wel veel sympathie voor de partij. Anderen twijfelen over hun stem. Hoe zet je mensen aan het denken en kun je ze mogelijk overtuigen?

1. Waarom SGP?

Waarom besluiten mensen hun stem te geven aan een politieke partij? De Britse managementgoeroe Simon Sinek stelt dat mensen niet kopen wat je doet, maar waarom je het doet. En je acties zijn daar bewijzen van. Martin Luther King vertelde niet wat moest veranderen, maar wat hij geloofde. Hij inspireerde! ‘I have a dream’ in plaats van ‘I have a plan’.

Start met het waarom. Wees eerlijk en open over wat je drijft. Waarom bedrijf je politiek? Wat is je droom?

2. Hoe de boodschap overbrengen?

Bij overtuigen spelen drie factoren een rol: ethos, pathos en logos. Wat wordt met deze Griekse woorden bedoeld? Ethos is het vertrouwen dat je wekt; de geloofwaardigheid van de spreker zelf. Bij pathos gaat het om de emoties die je oproept: het beroep dat je doet op de emotie van het publiek door aan te sluiten of iets van jezelf te laten zien. Logos betreft de logica van je boodschap: het gebruik van rationele argumenten om je boodschap te ondersteunen. Wat betekent dit voor SGP-politici?

Ethos

Essentieel is dat SGP-politici geloofwaardige sprekers zijn. Dat we integer zijn en goed beslagen ten ijs komen. Is je leven in overeenstemming is met je boodschap en beschik je over de benodigde expertise? Ben je authentiek, dan sta je stevig in je schoenen en kom je geloofwaardig over. De SGP scoort met haar koersvastheid in roerige tijden hoog op geloofwaardigheid.

Pathos

Onze houding dient luisterend (‘eerst begrijpen, dan begrepen worden’), liefdevol en empathisch te zijn (‘met innerlijke ontferming bewogen’). Naast de ander staan in plaats van betweterig boven de ander. Juist omdat we het allemaal van genade moeten hebben.

Mensen moeten merken dat je als politicus zelf ervaart dat het goed is de Heere te dienen en dat je dit ook de ander gunt. Dat je uit liefde voor God en de naaste eerlijk wilt zijn. Mensen niet naar de mond wilt praten, maar Gods Woord wilt naspreken.

Laat mensen maar zien dat SGP’ers normale, toegankelijke mensen zijn, die middenin de wereld staan, gevoel voor humor hebben, eigentijds presenteren en toegankelijke taal gebruiken. In zijn algemeenheid is het verstandig te kiezen voor een positieve toonzetting, waarbij je duidelijk maakt waar je vóór bent. En te kiezen voor een open houding, waarbij je toont de dialoog te zoeken met de samenleving. Dat doorbreekt het beeld van een ‘streng-gereformeerde’ partij die op grond van de Bijbel vooral tegen veel dingen is en zich opstelt als een gesloten bolwerk.

Logos

Natuurlijk moeten we met een solide verhaal komen. Gebruik je sterke argumenten en een logische, goed onderbouwde redenering? Een uitdaging is om juist die argumenten in te zetten die relevant zijn voor je doelgroep. Je kunt aanhaken bij waarden en een creatieve invalshoek kiezen, zoals framing. Maak ondertussen wel duidelijk hoe de SGP het goede zoekt voor de héle samenleving.

Context

Als we de drie genoemde overtuigingsmiddelen betrekken op de context waarin we staan, dan valt op dat emotie een grote rol speelt in het politieke debat en het aanspreken van de kiezer. Pathos lijkt anno 2022 belangrijker dan logos. In een tijd waarin alles vloeibaar is, wordt ook erg gehecht aan ethos, authenticiteit. Het onderzoeksbureau Motivaction stelde recent 1 dat grillige electorale omstandigheden en groeiende politieke polarisatie behoefte geven aan rust en soliditeit. Die kan de SGP bieden.

Beeldvorming

Om te overtuigen wordt veel ingezet op beeldvorming. Zeker in de politiek. Ook de SGP maakt gebruik van beeld in onze beeldcultuur. Maar allereerst zijn wij mensen van het Woord met een hoofdletter. God werkt juist door het Woord. Dat Woord is de basis van ons politieke verhaal, daarin ligt ons houvast, op die Waarheid staan wij. Alleen zo staan we sterk (Efeze 6) en varen we een vaste koers.

Daarom zijn wij niet mensen van de waan van de dag en is onze partij geen windvaan waarbij de wens van het volk sturend is. Niet macht en opportunisme zijn leidend. De SGP is een beginselpartij, een partij van het Woord.

Het moet ons bovenal gaan om het vleesgeworden Woord, de Heere Jezus. Als Hij ons Álles is, dan gaan wij ertussenuit. Dan is dat merkbaar in ons doen en laten en ook in onze woorden. Wie staat centraal: ík met mijn ideeën of God in Zijn Zoon? Het gaat dan niet om onszelf, om ónze profilering, maar om Hém, om Zíjn eer. Dit staat diametraal tegenover de tijdgeest: zelfverloochening tegenover zelfprofilering. Mensen merken je ‘why’ op: of je het doet voor jezelf of voor een Ander, en voor anderen.

Jezus zegt niet voor niets: ‘Mijn koninkrijk is niet van deze wereld’ (Joh. 18:36) en: ‘Zo wie achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij’ (Marc. 8:34). De discipelen dachten aanvankelijk in termen van aardse eer. Na hun gekibbel over de vraag wie aan zijn rechter- en linkerhand mag zitten in Zijn koninkrijk, spreekt Jezus de diepzinnige woorden: ‘Ik ben niet gekomen om gediend te worden maar om te dienen’ (Marc. 10:45). Laat ons gebed zijn: ‘Maak ons Uw beeld gelijk’.

Afhankelijk

SGP’ers weten zich afhankelijk. De Bijbel leert ons dat het hart overtuigen (‘erkenning van de Bijbelse beginselen’) niet zit in welsprekendheid (1 Kor. 2:1) of de slimme strategie van mensen (Ps. 147), maar het werk is van de Geest. ‘Die zal de wereld overtuigen’ (Joh. 16:8).

Tegelijk ontslaat dat ons niet van onze plicht. Politiek is een ambacht, waarbij we deskundig moeten zijn op de dossiers waarover we spreken en het goed is welbewust overtuigingstechnieken in te zetten. We hebben talenten gekregen om die ijverig te gebruiken. Daarbij zijn we geroepen om te getuigen.

Dat kan met woorden. Daarom is een proactief persbeleid ook zo van belang. Gebruik kansen die zich voordoen om voor een groot publiek onze christelijke standpunten uit te dragen. Zoek het directe gesprek met andersdenkenden. Overweeg een publiekscampagne.

Minstens zo belangrijk is – zoals aangegeven - houding en gedrag. Woorden wekken, voorbeelden trekken. Daarmee kunnen we mensen aan het denken zetten. Denk aan Daniël die juist via de gehoorzaamheid aan Gods geboden liet zien dat daarin groot loon is.

Wij denken al snel: wat moeten we dóen om te overtuigen. Terwijl God ons allereerst vraagt om te zien op Hem die alles gedaan heeft en vervolgens in Zijn kracht te gaan. ‘Zonder Mij kunt gij niets doen’ (Joh. 15:5). Dit geeft ook ontspanning. We mogen het hebben van Hem, Die alle macht heeft in hemel en op aarde. Alleen uit Hem dragen we vrucht: liefde; blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing (Galaten 5:22).

Zonder die liefde ben je een klinkend metaal, een luidende schel (1 Kor. 13:1). Met deze vruchten val je op, zeker in een polariserend klimaat. Dat was op indrukwekkende wijze merkbaar in de toespraak van onze minister-president 2 bij de herdenking van Bas van der Vlies.

3. Wat zijn onderscheidende standpunten?

Het is zaak dat we onze standpunten goed doordenken en heldere speerpunten formuleren waarmee we ons onderscheiden van concurrerende partijen. Het is daarbij van belang dat de SGP vasthoudt aan haar authentieke profiel. Laten we helder blijven staan voor wat Gods Woord van ons vraagt. Dat is overigens ook de belangrijkste reden waarom mensen SGP stemmen. De SGP kent een trouwe achterban, maar de vanzelfsprekendheid om honkvast te blijven neemt in zijn algemeenheid af. Des te belangrijker dus om herkenbaar te blijven.

Tegelijk doen we er – om een bredere doelgroep aan te spreken - goed aan proactief stelling te nemen op actuele thema’s die breed leven in de maatschappij, zoals de zorg voor ons leefmilieu en het klimaat, de problematiek van immigratie en asiel, de krapte op de woningmarkt en de ontwikkeling van de gezondheidszorg.

Terug Naar De Missie

De SGP staat voor politiek bij een open Bijbel. Vrijmoedig én constructief. De partijmissie vraagt om SGP’ers die deze bood-schap doorleven en voorleven. Om zichtbaarheid, echt luisteren en dialoog. Niet preken voor eigen parochie, maar andersdenkenden opzoeken. We willen de samenleving immers bereiken en aan het denken zetten. Uit overtuiging en bewogenheid.

Het uitkomen voor de waarheid kan haat oproepen – ’een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer’ - maar ook verwondering: wat beweegt deze mensen? Markant is de beschrijving die een onbekende auteur in zijn brief aan een zekere Diognetus 3 gaf van christenen in de tweede eeuw (zie kader hierboven). Een spiegel voor ons. Zijn wij het licht van de wereld, een stad op een berg?


Bronnen

1 Kiezersonderzoek 2021 in opdracht van de SGP.

2 www.rijksoverheid.nl/documenten/ toespraken/2021/11/23/toespraakvan-minister-president-mark-ruttebij-de-herdenking-van-bas-vander-vlies.

3 www.eo.nl/artikel/diognetus-briefleren-van-christenen-uit-2e-eeuw.


Uit: De Brief Aan Diognetus

(…) Zij trouwen als ieder ander maar leggen hun kinderen niet te vondeling.

Zij delen hun tafel maar niet hun bed.

Zij leven in het vlees maar niet naar het vlees.

Zij wonen op aarde maar zijn thuis in de hemel.

Zij gehoorzamen de heersende wetten maar overtreffen ze in hun eigen leven.

Zij hebben iedereen lief en worden door iedereen vervolgd.

Zij worden miskend en veroordeeld.

Ze worden gedood en ten leven gewekt.

Zij zijn arm als bedelaars maar maken velen rijk.

Zij hebben aan alles gebrek maar leven in overvloed.

Zij worden veracht maar ze worden verheerlijkt door de verachting.

Ze worden belasterd maar worden gerechtvaardigd door de laster.

Zij worden bespot en ze zegenen.

Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.

Hoewel zij goed doen, worden ze gestraft als misdadigers.

Zij die hen haten kunnen geen reden opgeven voor hun haat.

In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld.’

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2022

Zicht | 104 Pagina's

Overtuigend SGP

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2022

Zicht | 104 Pagina's