Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Migratie over een brede en een smalle weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Migratie over een brede en een smalle weg

2 minuten leestijd

Tijdens een kerkhistorische reis bevond ik me met de Vrienden van Heidelberg al deinende op de Schwerinner See tijdens een boottocht die een onvergetelijke aanblik beloofde op het majestueuze Schloss Schwerin, waarin de uitverkorenen van Mecklenburg-Voorpommeren zetelen nevens het vissersproletariaat. In dat bootje bleek dat de reisleider wethouder was geweest in mijn regio. Het gesprek ging al gauw over wat er in de tijd veranderd was: precies niets. De problemen zijn hetzelfde.

Het perspectief voor de lange termijn ontbreekt nog steeds. Menig gemeente staat voor grote opgaven om de ‘moderne’ meuk te slopen voor nieuwbouw. Zo zijn in mijn Capelle een aantal schoolgebouwen aan vervanging toe. Met hun bijna 40 jaar zijn ze tenslotte bejaard. Ik vraag me af of de millenniumoude Oxford University dan eeuwig is? Mensen worden wellicht ouder, gebouwen duidelijk niet.

De historische reis deed me realiseren dat oude bouwwerken zelden gesloopt, veeleer onderhouden worden, haast tegen elke prijs. Dat komt omdat ze 1) een prachtige nalatenschap zijn, 2) al eeuwen de identiteit van een stad uitmaken en 3) nog eeuwen meegaan. Natuurlijk zijn er andere uitdagingen bij zulke gebouwen, maar ze hoeven niet om de zoveel tijd vervangen te worden. Wie maakt nog een langetermijnvisie voor over 50 jaar? Staat nieuwbouw er over 50 of 100 jaar jaar nog? Vind men het dan nog mooi? Geven we iets van onze tijd mee aan de toekomst? Vooruitzien is regeren. Welke keuzes moet je in de toekomst maken en hoe kun je die keuzes nu voorbereiden? Een nieuwe metrolijn kan de mobiliteit voor 40 jaar voldoende waarborgen. Stop ‘m met wat extra geld ondergronds en je hebt over 40 jaar nog ruimte om te bouwen.

Op zo’n kerkhistorische reis komt bezinning op de geschiedenis en de toekomst bij elkaar. Kerken zien ook demografische ontwikkelingen. Een migratie over een brede en een smalle weg. Hoe doe ik als bestuurder mee aan die demografische ontwikkeling?

Dit artikel werd u aangeboden door: Wetenschappelijk Instituut voor de Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 2024

Zicht | 96 Pagina's

Migratie over een brede en een smalle weg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 2024

Zicht | 96 Pagina's