Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DIE BOVEN ALLES UITGAAT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DIE BOVEN ALLES UITGAAT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Liefde die boven alles uitgaat bevat een studie die een uitwerking is van de lezingen op de studiedag die werd gehouden naar aanleiding van de Nashvilleverklaring. Op de studiedag werd de Nashvilleverklaring in een bredere context geplaatst. Tot zo’n twintig jaar geleden deelde het overgrote deel van de samenleving de overtuiging dat seksualiteit bedoeld was voor het huwelijk tussen één man en één vrouw. Dat werd als een universele norm aangenomen. Dat besef is nu helemaal verdwenen. Ook binnen de kerk staat het Bijbelse denken over huwelijk en seksualiteit onder druk, niet alleen bij de jongeren maar ook bij de ouderen. Daarom is er dringend behoefte aan heldere, Bijbelse bezinning.

In het eerste hoofdstuk wordt de historische ontwikkeling geschetst van de seksuele revolutie en de doorwerking daarvan tot vandaag. Het postmoderne denken wantrouwt (Bijbelse) ordeningen, daar schuilt een verborgen machtsdenken achter, waarmee bepaalde groepen macht willen uitoefenen over andere groepen. Heteroseksualiteit sluit homoseksualiteit uit. Bevoorrechting van het gezin belemmert de keuze voor andere vormen van samenleven.

Het tweede hoofdstuk gaat er op in hoe de Bijbel spreekt over huwelijk en seksualiteit. Het trof me dat Pannenberg, niet de meest orthodoxe theoloog, schreef dat: ‘Als een kerk zichzelf in een richting laat duwen dat zij tot het punt komt homoseksueel gedrag niet langer te zien als een afwijking van de bijbelse norm, en homoseksuele relaties gelijkstelt aan het huwelijk, zo’n kerk niet langer meer deel uitmaakt van de ene heilige, katholieke en apostolische kerk’. Ik zou graag willen dat de reformatorische kerken dit Pannenberg net zo helder en duidelijk zouden nazeggen. Dwalingen in de ethiek zijn voor de kerk uiteindelijk net zo desastreus als dwalingen in de leer.

Hoofdstuk drie gaat in op de hermeneutische lenzen die worden gebruikt om het spreken van de Schrift af te zwakken en te relativeren. Ik vind dit een heel belangrijk hoofdstuk. Sommige theologen presenteren zich als bijbelgetrouw en genieten vertrouwen. Maar door een bepaalde hermeneutische lens te gebruiken zwakken ze de Schrift af. Zo wordt gezegd dat de Bijbel wel homoseksualiteit afwijst die met de afgodencultus verbonden was, of geperverteerde vormen, maar niet alle vormen. Dr. De Vries laat op een heldere manier zien dat zulke redeneringen Bijbels niet houdbaar zijn. Niet de gevoelens van wie dan ook moeten ons uitgangspunt zijn, maar Gods Woord. Als we die positie loslaten zijn we weg. Zoals het zondig is als een getrouwde man naar een andere vrouw verlangt, zo is het ook zondig als iemand verlangt naar een persoon van hetzelfde geslacht. Dat hier pastorale vragen liggen is duidelijk, maar de Schrift dient de norm te blijven.

In het vierde hoofdstuk wordt ingegaan op de blijvende geldigheid van Gods wet en de verlossende kracht van het evangelie. God vraagt van de mens keuzes, maar wil hem ook door de Heilige Geest de kracht en het verlangen geven om de goede keuzes te maken. Dat kunnen keuzes zijn waardoor we het kruis moeten opnemen, het zij een persoonlijk kruis of het kruis van smaad en vervolging. In het genderdebat wordt vaak het woord ‘veilig’ gebruikt. Kerken en scholen moeten veilig zijn. Daar is het veilig waar mensen in liefdesgehoorzaamheid vasthouden aan Gods Woord.

Het laatste hoofdstuk heeft als titel: ‘Ben je homo? Seksualiteit en de Bijbel.’ Vaak wordt beweerd dat homo-zijn je identiteit is. Dan betekent het afwijzen van homoseksualiteit: ik mag er niet zijn. Maar dat is een drogreden. Niet onze geaardheid bepaalt onze identiteit, maar hoe wij tegenover God staan. Er zou nog veel meer te noemen zijn. Ik zou alle ambtsdragers, docenten en ouders dringend willen aansporen om dit boek grondig te bestuderen.


NAAR AANLEIDING VAN:Liefde die boven alles uitgaat, wat zegt de Bijbel over (homo) seksualiteit en identiteit? dr. P. de Vries en dr. M. Klaassen, uitg. De Banier, 181 p. Prijs 14,95

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 2021

Zicht op de kerk | 32 Pagina's

DIE BOVEN ALLES UITGAAT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 2021

Zicht op de kerk | 32 Pagina's