De Sleutelen Des Hemelrijks
De Heere God heeft de sleutelmacht van het Koninkrijk der hemelen niet in eigen hand gehouden, maar gegeven aan Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus. En Ik zal den sleutel van Davids huis op zijn schouder leggen; en hij zal opendoen en niemand zal sluiten, en hij zal sluiten en niemand zal opendoen 1 . De oudtestamentische koning David heeft een koninkrijk verkregen, dat op aarde als theocratische staat het beeld vertoont van het Koninkrijk der hemelen. Hoe verwrongen en verdeeld de kerk door onze onpeilbaar diepe zondeval ook geworden is, toch rust op haar de dure plicht het beeld van het Koninkrijk der hemelen op aarde te vertonen.
Toogdag 2023
Op de bestuursvergadering van 11 november jl. is gesproken over het onderwerp van de Toogdag 2023. Deze dag willen we handelen over de eerste en de voornaamste sleutel des hemelrijks, namelijk de prediking van het heilig Evangelie. Als onderwerp is gekozen: Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten? Om dit te overpeinzen worden twee referaten gehouden. In de ochtendbijeenkomst houdt ds. H.J. van Marle een referaat over de verkondiging van het heilig Evangelie, met aandacht voor een voorwerpelijk-onderwerpelijke prediking. In de middagbijeenkomst houdt ds. P. Verhaar een referaat over hoe het hemelrijk door de prediking van het heilig Evangelie in het pastoraat ontsloten dan wel toegesloten wordt. De Toogdag wordt gehouden op zaterdag 21 oktober 2023 in de Bethelkerk te Lunteren.
De Sleutelmacht 2
Als wij het over de sleutelmacht hebben dan gaat het niet over de toegang tot een huis, niet over de toegang tot een stad, maar over de toegang tot niet minder dan het hemelrijk. Het is geen hersenspinsel van mensen om over de toegang van het Koninkrijk Gods te spreken. Dat heeft de Heere Zelf gedaan. Hijzelf zegt: En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn. Jezus verleent geen bijzondere macht aan één enkel persoon, kerkverband of wat dan ook zoals de Roomse kerk leert. Op een andere Schriftplaats zegt de Heere: Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden ze vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn ze gehouden. Wat derhalve Petrus ontvangt, ontvangen naderhand al de apostelen, en daarmee alle dienaren van de nieuwtestamentische gemeenten. Immers alleen al voor die kleine kring van discipelen die de Heere Jezus omringt en aanhangt gebruikt de Heere Jezus Christus zelf het woord ‘gemeente’. Gedacht kan worden dat de Heere Jezus het perspectief van de eerste gemeente uit Handelingen 2 doorschouwt. Zie ook vers 47: Zij prezen God en hadden genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de gemeente, die zalig werden. Wijlen ds. W.L. Tukker schrijft ergens: ‘De kerk heeft een deel in de hemel: de triomferende kerk, en een deel op de aarde: de strijdende kerk. Nu behoudt Christus Zelf de sleutel van de hemel, om daar toe te laten de Zijnen en uit te sluiten die de Zijnen niet zijn. De eersten zijn degenen die bij het eindoordeel aan Zijn rechterhand geplaatst zijn, de laatsten zijn zij die bij het eindoordeel aan Zijn linkerhand geplaatst zijn.’
De kerk A.D. 2022 is - hoe gebrekkig, hoe menselijk, hoe verdeeld ook - het aardse beeld van het Koninkrijk der hemelen. Deze dure plicht rust op de schouders van de kerk en ieder lid daarvan persoonlijk. De kerk op aarde heeft echter de sleutelmacht niet gekregen om zelfstandig te heersen en te beschikken over het wel of wee van hen die tot haar behoren, als heerschappij voerende over het erfdeel des Heeren. Calvijn schrijft ergens: Christus heeft deze macht eigenlijk niet aan mensen gegeven, maar Zijn Woord waarvan Hij de mensen dienaar heeft gemaakt.
We hebben de kerkelijke gemeenschap niet te onderschatten, omdat in haar midden God de Heere de schatten van Zijn genadeverbond uitstalt en schenkt en haar de sleutelmacht heeft toevertrouwd. Toch moeten wij de kerk ook weer niet overschatten. Niet allen die onder de bediening van het verbond leven, leven daadwerkelijk uit dat verbond; de mens echter ziet aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan. Maar hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten? Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt, dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtiglijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus' wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt, dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven. 3
De eerste en de belangrijkste sleutel, de verkondiging van het heilig Evangelie, is zeer machtig en waardevol. Gelijk geschreven is: Hoe lieflijk zijn de voeten dergenen die vrede verkondigen, dergenen die het goede verkondigen! Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods. Door het geloof verstaan wij dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen die men ziet, niet geworden zijn uit dingen die gezien worden. Laten we dankbaar zijn dat deze zo belangrijke eerste sleutel nog gehanteerd wordt, smekende dat zij blijft en zich niet eens tegen ons keren zal. Soli Deo Gloria.
Het bestuur wenst een ieder persoonlijk goede en gezegende kerstdagen en jaarwisseling toe, ook voor allen die u lief en dierbaar zijn. Voor al onze voornemens geldt: Indien de Heere wil en wij leven zullen, zo zullen wij dit of dat doen.
1 Als men in de hoven der koningen iemand den sleutel geeft, betekent dat, dat hem in zijn dienst macht en autoriteit gegeven wordt. In Jes. 9:5 wordt dergelijke manier van spreken van Christus gebruikt, Wiens voorbeeld deze Eljakim geweest is.
2 Gedachtegoed grotendeels ontleend aan ds. J. van Sliedregt (Uw enige troost) en ds. J. Chr. W. Kruishoop (Genade voor genade).
3 Vraag en antwoord 84 van de Heidelbergse Catechismus
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 december 2022
Zicht op de kerk | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 december 2022
Zicht op de kerk | 32 Pagina's