Nazareth
Bijbelse plaatsen (7)
Welke Bijbellezer kent Nazareth niet? Die naam is zo verbonden met Jezus dat er zelfs op andere plaatsen in de wereld 'Nazareths' gesticht werden (bijvoorbeeld vlak naast Gent).
Maar in Jezus’ dagen was Nazareth een klein, onooglijk dorpje in een uithoek van Israël. ‘Kan uit Nazareth iets goeds komen’, luidde de wat schampere retorische vraag van Nathanaël (Joh. 1:47). Toen was Nazareth een plaats met misschien enkele honderden inwoners, gelegen in Galilea, een gebied waar in andere delen van Israël op neergekeken werd. Inmiddels is het een grote stad met ca. 70.000 inwoners (samen met de eromheen gebouwde wijken meer dan 200.000). Er is een kleine groep Joodse bewoners, maar het merendeel bestaat uit Israëlische Arabieren, 30 % christenen en 70% moslims. Nazareth is daarmee de stad met de meeste Arabische inwoners van Israël. Veel straatnamen hebben een nummer in plaats van een naam. De reden is de onenigheid over de straatnamen. Begrijpelijk dat een voorstel voor een Yasser Arafatstraat, aangedragen door de lokale overheid, het in Jeruzalem niet haalde …
Het was een hemels bezoek dat Nazareth voorgoed op de kaart zette. Aan dat bezoek herinnert de grote Kerk van de Aankondiging - de grootste christelijke kerk in het Midden-Oosten - die vandaag boven de stad uittorent. ‘Torent’ is eigenlijk niet het goede woord, want de kerk heeft geen toren, maar een dak in een octogonale vorm. De vorm van een omgekeerde lelie: symbool voor Maria. De witte lelie staat vanouds symbool voor maagdelijkheid en herinnert zo aan de maagdelijkheid van het jonge meisje dat op een dag onverwacht bezoek kreeg van Gabriël. Het bericht dat ze ontving veranderde haar leven en de wereld voorgoed. Ze zou zwanger worden en een Zoon baren die niet alleen haar zoon zou zijn, maar de Zoon van de Allerhoogste zou zijn (Luk. 1:32). Vanwege dat bezoek wordt Nazareth jaarlijks bezocht door duizenden toeristen. Hoewel de kerk nieuw is, gaat de geschiedenis van de plek terug tot een ver verleden. Onder de kerkruimte bevinden zich overblijfselen uit de Byzantijnse tijd en nog verder terug. Zo is er een mozaïekvloer te zien uit de 3e eeuw met de inscriptie ‘Geschenk van Conon, diaken van Jeruzalem’ – een aanwijzing dat deze plek al in de Vroege Kerk van belang geacht werd. Volgens de overlevering zou dit de plek zijn waar Gabriël aan Maria de geboorte van Jezus aankondigde en/of zich het huis bevond waar Jezus als kind opgroeide.
Na Zijn tijdelijke verblijf in Bethlehem en Egypte keert Jezus terug naar Nazareth. Zo gaat in vervulling – aldus Mattheüs – dat Hij een Nazarener genoemd zal worden (Matth. 2:23) – een aanduiding van inwoners van Nazareth, maar mogelijk ook een (klank)associatie van neser (spruit, scheut, rijsje) waar Jesaja over schrijft (Jes. 11:1, 53:2); een Messiaanse titel dus. Het woord vertoont ook gelijkenis met de ‘nazireeër’ (nazir) die we tegenkomen in het Oude Testament: mannen Gods, toegewijd aan de HEERE en die – denk aan Simson – soms ingezet werden voor een speciale missie. Meer dan van toepassing dus op Jezus!
Nazareth is de plaats waar Hij opgroeit en vermoedelijk tot zijn dertigste levensjaar verblijft, waarschijnlijk werkzaam als timmerman in het bedrijf van Zijn vader Jozef. Het is de plaats waar Hij in alle stilte onopvallend leeft, werkt, denkt en gevormd wordt. Elke sabbat verblijft Hij in de synagoge waar Hij het Woord van God hoort dat Hem vormt en sterkt in Zijn Messiaanse bewustzijn en roeping.
Het is die synagoge waar Jezus al aan het begin van Zijn omwandeling terugkeert. Hij opent de boekrol van Jesaja en verkondigt dat de Geest des HEEREN op Hem is, dat Hij de Messiaanse Gezalfde is Die door God gezonden is om het goede nieuws van Gods heil te verkondigen (Luk. 4:18, Jes. 61). De verwachtingen zijn hooggespannen, maar zoals zo vaak wordt ook deze Profeet in Zijn vaderland niet geëerd. Omdat ze Zijn achtergrond en familie kennen, wordt Hij niet geloofwaardig gevonden als profeet. Nazareth, de plek waar ooit Maria een voorbeeldig geloof toonde toen ze het woord van de engel aanvaardde (‘mij geschiede naar uw woord’), blijkt ook een plek van ongeloof. Een ongeloof zo groot dat het Jezus hindert Zijn werk te doen: ‘En Hij kon aldaar geen kracht doen’. Vanaf dat moment lijkt de band tussen Nazareth en Jezus verbroken; we lezen althans niet meer dat Hij er komt en werkzaam is.
Gelukkig is vandaag de dag door Gods genade wél geloof te vinden in Nazareth. Er is vandaag een gemeente, Nechama (troost), met reformatorische overtuigingen, die ook connecties heeft met Nederland. De Nederlandse predikant ds. M.L. Dekker diende jarenlang deze Joods-Arabische gemeente. Onlangs nam hij afscheid van deze gemeente om terug te keren naar Nederland. Maar het werk gaat door. Recent is zijn opvolger, ds. A. Ben Dayan, bevestigd die het werk mag voortzetten. Zodat er ook vandaag in Nazareth gevonden worden die Christus’ Woord wél geloven en Zijn kracht en Geest in Nazareth blijven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 december 2024
Zicht op de kerk | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 december 2024
Zicht op de kerk | 32 Pagina's