Bethsáïda
Bijbelse plaatsen (9)
Bethsáïda was in de dagen van de Heere Jezus een plaatsje met enkele honderden inwoners. Het lag aan de noordkant van het Meer van Galiléa vlakbij de plek waar de Jordaan het meer instroomt. Na een omvangrijk bouwproject gaf Filippus de viervorst Bethsáïda de status van stad (polis). Bethsáïda lag enigszins geïsoleerd, maar de Heere Jezus is er vaak geweest en heeft er veel tekenen en wonderen gedaan. Er staan in en rond Bethsáïda veel voetafdrukken van de Heere Jezus in de grond, maar dat heeft het merendeel van de inwoners van Bethsáïda niet aan de voeten van de Heere Jezus gebracht.
Jezus En Bethsáïda
Bethsáïda is een stadje dat we zomaar over het hoofd kunnen zien. Een afgelegen plaats in het afgelegen Galiléa. We kunnen dit kleine stadje de periferie van de periferie noemen. Bethsáïda valt voor ons gevoel weg in de schaduw van Nazareth (de plaats waar de Heere Jezus opgegroeid is) en Kapérnaüm (de plaats waar de Heere Jezus gewoond heeft). We zouden echter in zekere zin kunnen zeggen dat het in Bethsáïda begonnen is. De eerste discipelen van de Heere Jezus waren namelijk afkomstig uit Bethsáïda: ‘Filippus nu was van Bethsáïda, uit de stad van Andreas en Petrus’ (Johannes 1:45). De afgelegen ligging van Bethsáïda was voor de Heere Jezus een pre. Hij kwam er om die reden graag om Zich terug te trekken uit de drukte van de massa: ‘En de apostelen, wedergekeerde zijnde, verhaalden Hem al wat zij gedaan hadden. En Hij nam hen mede en vertrok alleen in een woeste plaats der stad, genaamd Bethsáïda’ (Lukas 9:10). De Heiland wil het verslag van de werkzaamheden van de twaalven die Hij uitgezonden had in deze afgelegen plaats vernemen. We zien dan ook dat de weg van de Heiland op allerlei momenten en manieren door Bethsáïda en omgeving loopt.
De Onbekeerlijkheid Van Bethsáïda
De Heere Jezus heeft tijdens Zijn openbare optreden Galiléa van noord naar zuid en van oost naar west doorkruist: ‘En Jezus omging geheel Galiléa, lerende in hun synagogen en predikende het Evangelie des Koninkrijks, en genezende alle ziekte en alle kwaal onder het volk’ (Matthéüs 4:23). Bethsáïda heeft echter bijzondere zorg van de Zaligmaker gekregen: ‘Toen begon Hij de steden in dewelke Zijn krachten meest geschied waren te verwijten, omdat zij zich niet bekeerd hadden’ (Matthéüs 11:20). Bethsáïda is één van deze steden: ‘Wee u, Chórazin, wee u, Bethsáïda, want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben’ (Matthéüs 11:21).
Het is opmerkelijk dat Jezus Bethsáïda noemt als één van de steden waar Hij de meeste wonderen heeft verricht. We lezen namelijk maar één keer dat Hij in Bethsáïda een wonder gedaan heeft. De Zaligmaker heeft in Bethsáïda een blinde genezen door in zijn ogen te spuwen en hem de handen op te leggen. Hij kon niet meteen scherp zien, want hij zag de mensen als bomen wandelen. Jezus heeft hem opnieuw de handen opgelegd en toen kon hij scherp zien.
Waarom noemt Christus Bethsáïda ondanks dat we toch over slechts één wonder lezen dat er heeft plaatsgevonden? We moeten het antwoord zoeken in het gebied waar Bethsáïda ligt. De noordkant van het Meer van Galiléa is het hartland van het openbare optreden van de Heiland. Het gaat om het gebied rond Zijn woonplaats Kapérnaüm en de berg waar Hij zoveel onderwijs gegeven heeft. We weten uit de Evangeliën dat Jezus veel wonderen deed als Hij onderweg was. De Heere Jezus heeft tijdens Zijn openbare optreden Galiléa doorkruist, maar veruit de meeste voetstappen van de Heiland staan in het gebied rond Zijn woonplaats en de berg. We kunnen er dan ook van uitgaan dat de inwoners van Bethsáïda veel van Hem gehoord en gezien hebben. Ze hebben zich echter niet bekeerd. De Heere Jezus zegt om die reden dat het Tyrus en Sidon verdraaglijker zal zijn in de dag van het oordeel dan de inwoners van Bethsáïda.
Wat Is Er Van Bethsáïda Overgebleven?
Wie het Meer van Galiléa bezoekt, kan niet meer naar Bethsáïda gaan. De stad is verwoest en nooit meer opgebouwd. In 1987 werden bij opgravingen op de heuvel Et-Tell de resten van een stadje blootgelegd. Het zou om Bethsáïda gaan. De locatie van het opgegraven Bethsáïda riep echter wel vragen op. De stad zou dan op behoorlijke afstand van het meer liggen. Bethsáïda betekent echter vishuis en dat maakt een plek dichter bij het meer aannemelijker. Er zijn in de jaren daarna opgravingen geweest die een andere locatie van Bethsáïda aanwezen. We kunnen echter niet met zekerheid zeggen waar deze afgelegen stad aan de noordkant van het Meer van Galiléa gelegen heeft. We weten wel dat de regel van het Koninkrijk onverminderd van kracht is: Hoe meer we weten van het Evangelie hoe zwaarder het ons aangerekend zal worden als we het Evangelie verwerpen. Bethsáïda is daarom niet alleen een Bijbelse plaats om over te lezen en een archeologische opgraving om te bezoeken, maar ook een spiegel om in te kijken.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 2025
Zicht op de kerk | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 2025
Zicht op de kerk | 32 Pagina's