Zijn Koninkrijk
Komende Koningsdag hoopt koning Willem-Alexander Doetinchem aan te doen. Achteraf wordt zijn gedrag geduid en vergeleken. Waarschijnlijk wat losser, jovialer dan zijn moeder. Toch ontwikkelt hij zich van een wat losse prins naar een stabiele koning. Tegelijkertijd zijn we ook bezig met prinses Amalia. Hoe gedraagt zij zich? Nauwlettend wordt ook zij geobserveerd, want elke keuze, elke stap of handdruk kan er iets van verraden hoe zij zal zijn als koningin.
Nu kennen wij een redelijk stabiel koningshuis en zijn macht is beperkt. In een ondemocratisch regime is dat anders. Elke wisseling van macht is een moment van grote onzekerheid. Het is telkens de spannende vraag wie de opvolger zal zijn. Hoe regeert hij? Is het een man van oorlog of van vrede? Welk deel van de bevolking heeft zijn voorkeur en welk deel moet eronder lijden? En hoe grillig zal deze machthebber zijn?
Wat een geweldige vastheid ligt er dan in de belofte van de engel in Lukas 1:33. Geen einde aan Jezus’ Koninkrijk! Geen machtswisselingen meer, satans macht is gebroken door Zijn dood en opstanding. Dat mag zoveel betekenen voor iemand die deze Koning leert kennen en leert buigen voor Hem. Denk eens aan Zijn wijze van heersen. Zo koninklijk genadig als Hij omging met zondaars die tot Hem kwamen, zo is Hij nog steeds. Bartiméüs en de Kananese vrouw, zij riepen Hem aan op Zijn titel: ‘Gij Zone Davids, ontferm U mijner’ (Matth. 15:22 en Mark. 10:47). Het hart van de Koning kan en wil niet om zulke mensen heen.
Nee, geen grillige koning, ‘Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid’ (Hebr. 13:8). Zoals Hij toen zondaars ontving, de genadige scepter toereikte, zo is Hij nog steeds. Zijn wijze van heersen is wijs en zacht. Door middel van Zijn geest breekt Hij harde harten open en laat ze pleiten op Zijn beloften. De discipelen ergerden zich aan dat geestelijke karakter. Zij zagen meer in een aards koninkrijk met aardse middelen, als geweld en macht. We zien echter, ook in onze historie, dat geweld en dwang het Evangelie eerder vertraagt dan bevordert.
Wat is Zijn werkwijze dan anders. ‘Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden’ (Zach. 4:6). De Heilige Geest is Zijn wapen. Hij gebruikt het ‘zwaard des Geestes, dat is het Woord van God’ (Ef. 6:17). Door (de verkondiging van) het Woord verovert Hij harten. Hij rekent daarbij niet op Zijn knechten, maar gebruikt ze wel. Ja, de duivel zet alles in. Hij heeft ook zijn wapens. Van vervolging en geweld tot lijden en verleiding. In oorlogstaal: er ontstaat een wapenwedloop. Toch, het is de Heilige Geest Die heerst, en daar kunnen alle overheden in de lucht geen wapen tegen bedenken. Dat maakt het werk van de Geest zo onweerstaanbaar. Niet door kracht, noch door geweld. Soms lijkt het zo onzichtbaar, maar stilaan verovert de Geest toch terrein, want Zijn Koninkrijk heeft geen einde. Psalm 72 bezingt dat. De koningen zúllen zich buigen. Waarom? ‘Want Hij zal den nooddruftige redden, die daar roept …’ (Ps. 72:12). Bent u al ingewonnen door de Geesteskracht van Zijn Koninkrijk? Aan welke kant staat u?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 april 2025
Zicht op de kerk | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 april 2025
Zicht op de kerk | 32 Pagina's