Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Luisteren naar Dordt (18)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Luisteren naar Dordt (18)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Velen willen van de leer der predestinatie I jniet horen. Maar Calvijn haalt met instemming Augustinus aan die zegt: "De pre destinatie moet onomwonden gepredikt worden, opdat wie oren heeft om te horen het kan horen. En wie heeft oren, als hij ze niet ontvangen heeft van Hem Die beloofd heeft om ze te geven? Zeker, laat hem die ze niet ontvangt, de prediking verwerpen Maar laat hem die ontvangt, nemen en drinken, drinken en leven. Want zoals de i vroomheid gepredikt moet worden, zo ook de predestinatie”.

Calvijn merkt ook op dat er twee soorten roeping zijn. Er is een algemene roeping, waardoor God door de uiterlijke prediking van het Woord allen zonder uitzondering tot Zich nodigt. Deze roeping komt ook tot hen wie Hij het onder Zijn beschikking een reuk des doods en aanleiding tot des te zwaarder veroordeling laat worden. Er is ook een andere roeping - een bijzondere roeping - die God alleen de gelovigen waardig acht. Dit gebeurt wanneer Hij door de inwendige verlichting van de Heilige Geest bewerkt dat het gepredikte Woord zich in hun harten hecht. Zo maakt Hij hen die Hij tevoren voor de heerlijkheid bereid heeft, kinderen der belofte en vaten der barmhartigheid. Waarom onderricht Hij dan niet allen om tot Christus te komen? Alleen omdat hij allen die Hij onderricht uit barmhartigheid onderricht. Daarentegen onderricht Hij sommigen vanwege Zijn oordeel niet. Want Hij ontfermt Zich wiens

Hij wil en verhardt wie Hij wil. Hier vindt plaats wat Paulus zegt: "Zo is het dan niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods.”

Veel verworpenen is het Woord Gods echter ook bekend. Toch weigeren zij om gehoorzaam te zijn. Calvijn merkt op, dat dit is vanwege de zondigheid en verdorvenheid van hun hart. Maar - zo zegt Calvijn - daar moet tegelijkertijd bijgevoegd worden, dat zij aan deze verdorvenheid overgegeven zijn, omdat zij door Gods rechtvaardig, maar onnaspeurlijk oordeel verwekt zijn om door hun verdoemenis Zijn eer te verheerlijken. Zo wordt van de zonen van Eli verteld, dat zij niet naar de heilzame vermaningen geluisterd hebben, "want de Heere wilde hen doden". Daar wordt niet ontkend dat hun wederspannigheid uit hun eigen slechtheid is voortgekomen.

Evenwel wordt daar tegelijkertijd te kennen gegeven, waarom zij in hun wederspannigheid gelaten zijn. Het is omdat Zijn onveranderlijk besluit hen eens voor altijd tot het verderf bestemd had. Aldus Calvijn. Men heeft Dr. Steenblok verweten een verkeerde leervoorstelling te geven door zijn zeggen, dat de Heere de verworpenen Zijn Woord geeft om hen zo te meer schuldig te stellen. "Dat kan nooit bestaan!" sprak men. "De Heere beoogt in de prediking de zaligheid van alle hoorders! Zou de Heere met de prediking de bedoeling hebben het oordeel van hen die niet zalig worden, te verzwaren? ”

Laten we nog één keer naar Calvijn luisteren. Hij leert: "Het kan niet in twijfel getrokken worden, dat de Heere Zijn Woord aan velen zendt wier blindheid Hij wil verergeren. Zo sprak de Heere tot Jeremia, dat zijn prediking zal zijn tot een vuur om het volk als stoppelen te vernietigen en te verstrooien. En tot Jesaja sprak de Heere: Ga henen en zeg tot dit volk: "Horende hoort, maar verstaat niet enz.”

Ziedaar, Hij spreekt met hen, maar met het \ doel om hen nog dover te maken. Hij steekt een licht op, maar om hen nog meer te verblinden. Hij verkondigt Zijn leer, opdat zij daardoor onverstandiger worden. Hij wendt een middel aan, maar niet om hen te genezen." Zo sprak Calvijn.

: Zo hebben we in zeven artikelen (van nr. 12 t/m 18) iets aangehaald uit het boek "Calvijn voor vandaag" van prof. Potgieter.

Zoals we in nr. 12 schreven, heeft de professor in dit dagboek, vooral in de maanden augustus en september, de leer van de predestinatie verdedigd door voornamelijk de Institutie van Calvijn aan te halen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 1991

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Luisteren naar Dordt (18)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 1991

De Wachter Sions | 8 Pagina's